چگونه با تارکان نماز برخورد کنیم؟ وظیفه ما در قبال آنها چیست؟

چگونه با تارکان نماز برخورد کنیم؟ وظیفه ما در قبال آنها چیست؟

چگونه با تارکان نماز برخورد کنیم؟ وظیفه ما در قبال آنها چیست؟

در برخورد با اینگونه افراد باید از روش‎های هدایت و ارشاد و شیوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر استفاده نمایید. برای توضیح بیشتر، لازم است به نکات زیر، اشاره شود:
1. شناخت علل و زمینه‎های ترک نماز در افراد.
قبل از هر چیز لازم است علل و عوامل اینکه این افراد نماز نمی‎خوانند را شناسایی نمایید، عوامل بسیاری می‎تواند در این خصوص نقش داشته باشد ازجمله: برخوردهای نادرست والدین و اطرافیان، عدم توجه والدین در تربیت مذهبی فرزندان، تأثیرپذیری از افراد منحرف و دوستان ناباب، عدم آشنایی افراد نسبت به فلسفه نماز و… آشنایی با این عوامل بسیار مهم و ضروری است. چه بسا ممکن است این افراد از اهمیت و نقش سازنده نماز در زندگی اطلاعی نداشته باشند و از همین جهت نسبت به آن بی‎تفاوتند. یا ممکن است در زندگی خود دچار خطا و اشتباه شده‎اند لذا فکر می‎کنند که رابطه آنها با خداوند قطع شده است و اگر هم نماز بخوانند مورد قبول واقع نمی‎شود، احتمال دیگر اینکه نماز دارای دو بعد است. یکی بعد ظاهری آن و دیگری بعد باطنی و معنوی آن، نماز در صورتی برای انسان نشاط و آرامش روانی ببار می‎آورد که با حضور قلب و با معنویت خاصی بپا داشته شود، برخی افراد چون نمی‎توانند با حضور قلب نماز بخوانند و به نتایج معنوی آن دست یابند، به مرور زمان از اصل نماز دست بر‎می‎دارند. هر یک از افراد ممکن است علت خاصی برای ترک نماز داشته باشند لذا برای شما که می‎خواهید آنها را هدایت و راهنمایی کنید، شناخت این علل بسیار مهم است زیرا باید بر اساس آنها روش و شیوه خاصی را در هدایت آنها انتخاب نمایید.
2. بهترین روش را در برخورد با آنها برگزینید:
استفاده از روش و راهکار مناسب برای هدایت و راهنمایی افرادی که نماز نمی‎خوانند بسیار مفید و کارساز است. در آیات و روایات به این نکته تأکیده شده است که در هدایت و راهنمایی افراد و به طور کل در امر به معروف و نهی از منکر باید روش مناسبی را انتخاب نمود، داشتن حسن خلق، برخورداری از ملایمت و برخورد نرم، و پرهیز از توهین و تحقیر می‎تواند در موفقیت شما مؤثر باشد. رهبران دینی ما نیز با برخورد شایسته و اخلاق نیکو دیگران را به اسلام و رعایت احکام و مسائل دینی دعوت می‎نمودند.[1]خداوند در قرآن خطاب به پیامبر ـ‌صلی الله علیه و آله ـ می‎فرماید: اگر تندخو و سخت دل بودی (یعنی اگر با رفتار شایسته و مناسب با افراد برخورد نمی‎کردی) مردم از گرد تو پراکنده می‎شدند.[2] بنابراین شما نیز سعی کنید در برخورد با افرادی که نماز نمی‎خوانند، برخورد شایسته، چهره باز، حوصله و بردباری و سعه صدر داشته باشید.
3. تکیه بر نقاط مثبت و تشویق
یکی از روش‎های مناسب و اثرگذار در برخورد با افرادی که نماز نمی‎خوانند، تشویق آنها به اعمال نیکو از جمله نماز است، در برخورد با افراد اگر روی جهات خوب و نقاط مثبت آنها انگشت بگذاریم و تشویقشان کنیم، آنگاه ازکار ناشایست آنها مثل نماز نخواندن انتقاد کنیم، آن تقدیر قبلی، زمینه پذیرش انتقاد بعدی و اصلاح رفتار نادرست آنها را فراهم می‎کند پس نباید تنها عیوب و خطاها را دید، افرادی که نماز نمی‎خوانند قطعاً از برخی جهات دیگر افراد خوب و دارای توانمندی‎های شایسته‎ای هستند، مثلاً در راستگویی، امانت‎داری، همکاری و تعاون با دیگران و… یا آشنایی با برخی مهارت‎ها برتر از دیگرانند، شما می‎توانید ابتدا روی این نکات تأکید نمایید و شخصیت آنها را محترم بشمارید، سپس بگویید شخصیتی مانند شما که این همه مهارتها، توانایی‎ها و خوبی‎ها را دارد اگر نماز بخواند و رابطه صمیمی و عاطفی با خدا برقرار نماید، قطعاً به موفقیت‎های بیشتری نایل خواهد شد، خلاصه آنکه: هرگز با توهین و تحقیر و اهانت، به خصوص در حضور دیگران نمی‎توان کسی را به نماز و دیگر مسایل مذهبی جذب کرد، یا او را از کار زشت بازداشت. بلکه این گونه برخوردها، گاهی عامل لجاجت می‎شود و شرایط را بدتر می‎کند، و چه بسا اینگونه برخوردها در گذشته از سوی والدین و دیگران باعث شده است که افرادی در سنین نوجوانی و جوانی علاقه چندانی به نماز و مسائل مذهبی نداشته باشند.
4. ارائه الگو
ارایه الگوی مناسب برای افرادی که نماز نمی‎خوانند، در جذب و دعوت آنها به نماز، بسیار مؤثر است. تحقیقات روان شناختی نشان داده است که با استفاده از روش الگویی می‎توان بسیاری از نابهنجاری‎ها و رفتارهای انحرافی را اصلاح و درمان کرد.[3] بنابراین شما می‎توانید خود، الگوی مناسبی برای دیگران باشید، اگر دوستان شما یا حتی برخی افراد خانواده علاقه چندانی به نماز ندارند وقتی ببینند که شما مقید به نماز هستید و همیشه نماز خود را در اوّل وقت و با رعایت احکام و شرایط آن انجام می‎دهید و از اخلاق و رفتار نیکو برخوردارید، آنها نیز علاقمند به نماز می‎شوند و از سوی دیگر گفتار و رهنمودهای شما را نیز می‎پذیرند.
5. تبیین جایگاه نماز
ضمناً تبیین جایگاه نماز در زندگی و اینکه ما به نماز نیازمندیم نه خدا به نماز ما، از جمله روش‎هایی است که می‎تواند بینشی درست به افراد داده و آنها را به اقامه نماز ترغیب نماید.
6. توجه به وظیفه نه نتیجه
توجه داشته باشید که در برخورد با افرادی که به مسائل شرعی اهمیت نمی‎دهند و یا اهل نماز نیستند، وظیفه شما انجام امر به معروف و نهی از منکر است. در امر به معروف و نهی از منکر حتماً باید راهکارهای یاد شده و دیگر روشهایی که در کتابهای اخلاق آمده است رعایت شود، اما اینکه حتماً این افراد هدایت و اصلاح شوند، شما وظیفه‎ای ندارید، ممکن است آنها آنقدر لجوج و غیر منطقی باشند که هیچ روشی مؤثر واقع نشود و یا در مقابل شما عکس العمل منفی نشان دهند. در این صورت شما وظیفه خود را انجام داده‎اید و می‎توانید نسبت به این افراد حساس بوده و تنفّر قلبی داشته باشید.
در پایان امیدوارم با به کارگیری روش‎های یاد شده بتوانید افرادی را که نماز نمی‎خوانند یا سهل انگار هستند، به نماز دعوت نمایید.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. دادسرای انقلاب اسلامی . شیوه‎های صحیح امر به معروف و نهی ازمنکر . سازمان تبلیغات اسلامی . چاپ اول . 1369 .
2. محدثی . جواد . راه رشد ( امر به معروف و نهی از منکر ) . ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر . چاپ اول . 1376 .
3. ستاد اقامه نماز . نماز و تربیت . ستاد اقامه نماز . چاپ اول . 1377 .

پی نوشت ها:
[1] . مجلسی . بحار الانوار . ج 47 . ص 349 . مکتب الاسلامیه .
[2] . آل عمران/159 .
[3] . برای مطالعه بیشتر ر.ک : سیف . علی اکبر . تغییر رفتار و رفتار درمانی . فصل‎های 8 و 16 . نشر دوران . چاپ چهارم . 1379 .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید