مواد غذایی که جهت رفع بازگشت اسید معده مفید می‌باشند

مواد غذایی که جهت رفع بازگشت اسید معده مفید می‌باشند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

میوه، سبزیجات، بلغور جو دوسر، غذاهای دریایی، و غیره، می‌توانند به جلوگیری از بیماری ریفلاکس یا برگشت اسید معده کمک کنند. در این مقاله فهرستی از مواد غذایی آورده شده است که به هنگام ابتلا به بیماری ریفلاکس اسید معده مانعی برای خوردن‌شان وجود ندارد.
بیماری ریفلاکس اسید، که همچنین تحت عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته شده است، نوعی بیماری است که در آن اسید موجود در معده به مری و گلو نفوذ می‌کند. این امر موجب ایجاد ناراحتی‌های بسیاری شده و منجر به علائمی مانند مشکل در بلع، درد قفسه سینه، و سوزش سر دل می‌گردد. علل متعددی برای بیماری ریفلاکس اسید وجود دارد که از جمله‌ی آن، عملکرد نامناسب عضلات اسفنکتر تحتانی مری (LES) ، عادات غذا خوردن نامنظم، سیگار کشیدن را می‌توان نام برد. اگر چه روشهای درمانی گوناگونی جهت درمان این بیماری وجود دارد، اما این امکان وجود دارد که این علائم و ناراحتی را با پیروی از یک رژیم غذایی فرونشانیم.

رژیم غذایی ریفلاکس اسید
در بسیاری از موارد، دیده شده است که بیماری ریفلاکس اسید به دلیل عادات غذایی نامناسب و همیشه در حال تغییر رخ می‌دهد. مصرف وعده‌های غذایی سنگین و پرادویه، خصوصاً در شب، می‌تواند موجب ریفلاکس اسید شود و در نتیجه، یکی از آسان‌ترین درمان‌های آن تلاش در نخوردن وعده‌های غذایی هر روز در آن زمان است. دوم آنکه، بایستی از خوردن وعده‌های غذایی سنگین خصوصاً در شب خودداری شود. سومین مورد این است که انتخاب غذاهای مناسب نیز یک ضرورت است. مواد غذایی خاصی وجود دارند که هنگامی که مصرف می‌شوند، احتمال بروز مشکل ریفلاکس اسید معده در آنها بیشتر است. طبیعتاً لازم است که از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید. از سوی دیگر، مصرف برخی مواد غذایی خطری نداشته و خوردن آنها بلامانع است.

مواد غذایی خوب و مفید
در ادامه فهرستی از مواد غذایی آورده شده که برای ریفلاکس اسید مفید می‌باشند. این مواد غذایی موجب سوزش سر دل نمی‌شوند، و از اینرو، می‌توانند با خیال راحت مصرف شوند.
میوه و سبزیجات: سبزیجات زمانی که به مقدار محدود مصرف شوند، به ندرت باعث سوزش سر دل و برگشت اسید معده می‌شوند. میوه و سبزیجات همچنین برای سلامت کلی مفید بوده و به جلوگیری از چندین اختلال مربط به سلامتی کمک می‌کنند. شما می‌توانید با خیال راحت سیب زمینی پخته، کلم بروکلی، هویج، کرفس، رازیانه، لوبیا سبز و نخود فرنگی را مصرف نمایید. سبزیجات را نباید سرخ کرد به این دلیل که میزان اسیدیته یا زیادی اسید معده را تشدید می‌سازند. می‌توانید میوه‌هایی مانند سیب، موز (ممکن است برای بعضی افراد اثر داشته باشد، اما برای دیگر افراد تأثیری نداشته باشد)، خربزه، هندوانه، طالبی، گلابی، و هلو را انتخاب نمایید. در وحله‌ی دوم، از مصرف آب میوه خودداری کنید به این دلیل که محتوای قند افزوده شده می‌تواند به شدت میزان اسیدیته را در برخی موارد تشدید سازد.
غلات: غلات کم چرب مانند چند غله، سبوس، جو دوسر، برنج قهوه‌ای یا سفید، شیرینی یا کوکی‌های پخته و بدون چربی، شیرینی کراکر گراهام، کیک برنج، چوب شور، کیک سبوس، و غیره، کمتر احتمال دارد موجب بازگشت اسید معده گردند. اما، در صورتی که با مصرف کربوهیدرات‌ها دچار ریفلاکس اسید می‌شوید، بایستی کلاً از مصرف آنها خودداری کنید. دوم آنکه، از مصرف کربوهیدراتهایی که به سختی هضم می‌شوند مانند غلات کامل خودداری کنید.
گوشت و لبنیات: سینه مرغ، ماهی، استیک (همگی بدون پوست)، سفیده تخم مرغ، معمولاً موجب برگشت اسید معده نمی‌شود. با این حال، اینها را باید بدون افزودن چربی‌های اضافی و یا چاشنی مصرف کرد. خواباندن یا سرخ کردن گوشت می‌تواند موجب ریفلاکس اسید شود، و از اینرو، باید از انجام این کار اجتناب کرد. از سوی دیگر، می‌توانید گزینه‌های لبنی بدون چربی مانند خامه بدون چربی، پنیر سویا، پنیر بز، و یا پنیر فتا، و یا چربی‌های خوب مانند روغن زیتون یا نارگیل را برگزینید. مطمئن شوید که آنها را در حد اعتدال مصرف می‌کنید.
* بسیاری از مواد غذایی که در بالا ذکر شد، به منظور کاهش بازگشت اسید معده و سوزش سر دل مفید می‌باشند. با این حال، این رژیم غذایی از فردی به فرد دیگر تفاوت می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کرده تا جدول رژیمی شخصی جهت ریفلاکس اسید را برای شما تهیه نماید.

مواد غذایی که از مصرف آنها بایستی حذر کرد
همانطور که در بالا اشاره شد، برخی از مواد غذایی موجب بروز علائم بازگشت اسید معده مانند سوزش سر دل، اسیدیته و غیره می‌شوند. ضرورت دارد که این مواد غذایی را مورد شناسایی قرار داده و آنها را از رژیم غذایی خود خارج کنید. در ادامه فهرستی از مواد غذایی که بایستی از خوردن آنها خودداری کنید، آورده شده است.
• مواد غذایی پرادویه، سرخ شده، و تند (حاوی فلفل)
• مرکباتی مانند لیمو، پرتقال
• قهوه و نوشابه
• گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی
• نعناع، شکلات، پنیر
• سیر، پیاز
• سوسیس، هر نوع گوشت سرخ شده
• بستنی
• الکل
همانطور که در بالا ذکر شد، تأثیر برخی مواد غذایی از فردی به فردی دیگر تفاوت می‌کند. بنابراین، توصیه می‌شود که یک یادداشت غذایی برای خودتان تهیه کنید که در آن مواد غذایی که مناسب شما هستند و آنهایی که برایتان خوب نیستند را مورد بررسی قرار دهید. به همین ترتیب، می‌توانید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد نمایید.
انتخاب مواد غذایی سالم، کلید درمان و پیشگیری از بیماری ریفلاکس اسید معده است. در آخر، توصیه می‌شود که تنها تحت نظارت و توصیه‌ی پزشک، در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین درمان و توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه