بلاهت در احادیث

بلاهت در احادیث

ساده لوحان

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

دَخَلتُ الجَنّهَ فَرأیتُ أکثَر أهلِها البُلهُ ـ یعنی بِالبُلْهِ المُتَغافِلَ عَن الشَّرِّ العَاقلَ فی الخَیرِ – و الّذِینَ یَصُومونَ ثَلاثَهَ أیّامٍ فی کُلِّ شَهرٍ .
به بهشت در آمدم ، بیشتر بهشتیان را از ساده لوحان ـ یعنى کسانى که از بدى بى خبر و در خوبى بینا هستند ـ دیدم و نیز از کسانى که سه روز از ماه را روزه مى گیرند.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :برادرم عیسى بن مریم، روزى به حواریان فرمود:

یا معشرَ الحَواریّینَ ، کونوا مِن الشَّرِّ بُلْها کالحَمَامِ .
اى گروه حواریان! مانند کبوتر، نسبت به بدى بى خبر باشید.

بحار الأنوار :از امام صادق علیه السلام ـ به نقل از نیاکان بزرگوارش علیهم السلام ـ فرمود : پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود:

دَخْلتُ الجنّهَ فرَأیتُ أکثرَ أهلِها البُلْهَ ـ یعنی بالبُلْهِ المُتَغافِلَ عنِ الشّرِّ ، العاقلَ فی الخیرِ ـ و الّذینَ یَصومونَ ثَلاثهَ أیّامٍ فی کلِّ شَهْرٍ

و فی نقل معانی الأخبار: قال ابنُ صدقه: قلتُ : ما البُلْهُ ؟ فقالَ : العاقلُ فی الخیرِ ، الغافلُ عنِ الشَّرِّ الّذی یصومُ فی کُلِّ شهرٍ ثلاثهَ أیّامٍ .
وارد بهشت شدم و دیدم بیشتر اهل آن، ساده لوحان و کسانى هستند که هر ماه سه روز روزه مى گیرند. منظور حضرت از ساده لوح کسى است که از بدى متغافل و در خوبى عاقل است. در روایت معانى الأخبار آمده است که ابن صدقه گفت: عرض کردم: ساده لوح کیست؟ فرمود: کسى که در کار خوب عاقل است و از کار بد ، غافل و کسى که در هر ماه سه روز روزه مى گیرد.

منبع: میزان الحکمه، جلد دوم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید