ارزش تغذیه‌ای هویج

ارزش تغذیه‌ای هویج

مترجم: امین حسین پور

هویج نه تنها سرشار از مواد مغذی است بلکه همچنین به آسانی با آب میوه‌های دیگر مخلوط می‌شود. هویج خام ، آبپز شده یا پخته شده سرشار از بتا کاروتن و فیبر است. هویج به رنگ قرمز ، صورتی یا نارنجی وجود دارد. گیاه هویج دو ساله است و بومی اروپا و آسیا می‌باشد. ریشه‌ی اصلی هویج قابل خوردن است و قند را در خود ذخیره می‌کند. ساقه‌ی گیاه هویج تا ارتفاع حدود 1 متر رشد می‌کند و گل‌هایی سفید رنگ دارد. هویج را می‌توان به روش‌های مختلف مصرف کرد. بهترین مزیت هویج این است که آن را می‌توان بدون پختن به خوبی هضم کرد. هویج را همچنین می‌توان به صورت آبپز شده ، سرخ کرده یا خورشت مصرف کرد.
هویج با سبزیجات دیگر مانند پیازچه ، کلم و کرفس به خوبی مخلوط می‌شود. آب هویج نوشیدنی معروفی است. آب هویج را می‌توان با آب میوه‌ها و سبزیجات دیگر مخلوط کرد و ارزش تغذیه‌ای آن را بالاتر برد.
هویج منبع غنی از فیبر ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست. این ترکیبات به جلوگیری از ضعیف شدن بینایی کمک می‌کنند. ترکیبات موجود در هویج به بازگرداندن ویتامین A در رژیم غذایی کمک می‌کنند. مصرف هویج به درمان مشکلات گوارشی و ورم لوزه کمک می‌کند. مصرف منظم هویج به مقابله با اختلالات روده و درمان یبوست کمک می‌کند. تعدادی از رژیم‌های غذایی امروزی هویج را به عنوان ترکیبی حیاتی در برنامه‌ی رژیم غذایی خود قرار داده‌اند.
هویج سرشار از ویتامین A است. محتویات فیبر موجود در هویج به گوارش و دفع مواد زاید از بدن و اختلالات مرتبط مانند بواسیر کمک می‌کند. آب هویج منبع خوبی از بتا کاروتن است. آب هویج دریافت مایعات و بازجذب آب در داخل بدن را افزایش می‌دهد.
پالپ و آب هویج دارای خاصیت ضد سرطانی هستند و بنابراین، به جلوگیری از بروز سرطان کمک می‌کنند. محتویات بتا کاروتن موجود در هویج آن را تبدیل به یک ماده‌ی غذایی آنتی اکسیدانی کرده است. این خاصیت از تحلیل رفتن سلول‌ها جلوگیری می‌کند و فرآیند پیری را به تأخیر می‌اندازد. هویج به خاطر خواص آنتی اکسیدانی خود برای پوست بسیار مفید است. مصرف هویج خام ، آب هویج یا استفاده‌ی موضعی از آب هویج برای پوست مفید است.
آب هویج سلامت دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد و اشتها را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه‌ی هویج عملکرد دستگاه ایمنی را تا 70 درصد بهبود می‌بخشد. هویج غنی از مواد معدنی مختلف است و به آسانی با سبزیجات دیگر مانند اسفناج مخلوط می‌شود. این کار به افزایش محتویات مواد معدنی آن کمک می‌کند. امروزه، کشت انتخابی هویج باعث کاهش تلخی و افزایش شیرینی آن شده است.
تحقیقات نشان می‌دهند که هویج همچنین غنی از ویتامین E است. ویتامین E برای سلامت پوست بسیار مفید بوده و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. همه‌ی این خواص تغذیه‌ای هویج را تبدیل به یکی از مواد غذایی مشهور برای استفاده در انواع خوراکی‌‌ها کرده است.
رنگ نارنجی هویج به خاطر وجود بتا کاروتن در آن است که به ویتامین A تبدیل می‌شود. مصرف بیش از حد هویج می‌تواند منجر به نارنجی شدن رنگ پوست و آسیب دیدن کبد شود.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید