روغن دانه‌ی انگور برای پوست

روغن دانه‌ی انگور برای پوست

مترجم: امین حسین پور

روغن دانه‌ی انگور غنی از اسید‌های چرب ضروری و آنتی اکسیدان است. از روغن دانه‌ی انگور به عنوان روغن حامل و ترکیب پایه در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شود. این مقاله به بحث درباره‌ی فواید روغن دانه‌ی انگور برای پوست و عوارض جانبی احتمالی آن می‌پردازد.
روغن دانه‌ی انگور از دانه‌ی انگور به دست می‌آید. روغن دانه‌ی انگور حاوی نرم کننده‌های طبیعی اسید پالمتیک ، استئاریک و لینولئیک است. روغن دانه‌ی انگور غنی از اسید چرب امگا 6 است و مقدار کمی اسیدهای چرب امگا 9 و امگا 3 است که به جلوگیری از خشکی پوست و اگزما کمک می‌کنند. روغن دانه‌ی انگور همچنین حاوی ویتامین E است که آنتی اکسیدانی قوی به شمار می‌رود و نقش حیاتی در بهبود پوست و حفاظت از آن در برابر نور خورشید و افزایش سن بر عهده دارد.
بهترین مزیت این روغن بدون بو آن است که استفاده‌ی موضعی از ان عوارض جانبی به دنبال ندارد و با همه‌ی انواع پوست سازگار است. روغن دانه‌ی انگور همچنین برای درمان پوست‌های مستعد آکنه نیز مفید است. این روغن ضد حساسیت است و از اینرو، افراد دارای پوست حساس نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

استفاده از روغن دانه‌ی انگور برای پوست
روغن دانه‌ی انگور با توجه به فواید زیادی که دارد جای تعجب نیست که انتخاب بسیاری از تولید کنندگان محصولات مراقبت از پوست باشد. در اینجا اطلاعاتی راجع به موارد استفاده‌ی مختلف روغن دانه‌ی انگور و آنچه که آن را مؤثر می‌سازد ارائه شده است.

برای مرطوب کردن
روغن دانه‌ی انگور سرشار از اسیدهای چرب طبیعی است که TEWL را کاهش می‌دهند و باعث حفظ رطوبت پوست می‌شوند. محتویات ویتامین E در این روغن به کاهش چین و چروک کمک می‌کند. روغن دانه‌ی انگور به آسانی جذب پوست می‌شود و برای پوست‌های چرب یا مستعد آکنه مناسب است. چند قطره از این روغن را به مرطوب کننده‌ی خود اضافه کنید و سپس آن را استفاده کنید. به طور کلی پوست‌ خشک به 3-4 قطره ، پوست معمولی به 2-3 قطره از این روغن نیاز خواهد داشت. ولی، برای پوست‌های چرب از بیش از 2 قطره استفاده نکنید.

برای تمیز کردن
از روغن دانه‌ی انگور به عنوان روغن پایه در OCM استفاده می‌شود. نتایج مشاهده شده متفاوت هستند. برخی افراد افزایش هیدراسیون و نرمی پوست خود را گزارش کرده‌اند و برخی دیگر با افزایش آکنه روبرو شده‌اند. در اینجا روشی برای استفاده از روغن دانه‌ی انگور برای تمیز کردن پوست ارائه شده است.
1 به صورت زیر از مخلوط این روغن‌ها استفاده کنید:
برای پوست چرب – 30 درصد روغن کرچک + 70 درصد روغن دانه‌ی انگور
برای پوست معمولی – 20 درصد روغن کرچک + 80 درصد روغن دانه‌ی انگور
برای پوست خشک – 10 درصد روغن کرچک + 90 درصد روغن دانه‌ی انگور
2 صورت خود را به صورت حرکت دایره‌ای ماساژ دهید.
3 پارچه‌ای را در آب گرم خیس کنید، آب آن را بگیرید و روی صورت خود بگذارید. این کار به باز شدن منافذ پوست کمک می‌کند.
4 با خشک شدن پارچه آن را از روی صورت خود بردارید.
5 پارچه را دوباره با آب گرم خیس کنید.
6 مراحل 3-5 را دوباره تکرار کنید.
7 اگر بعد از انجام این روش احساس کردید پوستتان خشک شده است، مقدار کمی از مخلوط را روی صورت خود بمالید.
استفاده از این روش هنگام شب و برای افرادی که پوست حساس یا خشک دارند بهترین عملکرد را دارد. اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، استفاده از این روش توصیه نمی‌شود زیرا، ممکن است تولید چربی را افزایش دهد و مشکلات پوستی را تشدید کند.

برای گودی زیر چشم
ویتامین E موجود در روغن دانه‌ی انگور گودی زیر چشم و حتی پف آن را کاهش می‌دهد. استفاده از روغن دانه‌ی انگور همچنین به کاهش پای کلاغ کمک می‌کند و باعث جوان‌تر به نظر رسیدن پوست می‌شود. قبل از خواب یک قطره روغن دانه‌ی انگور را اطراف چشم خود بمالید تا از ایجاد گودی جلوگیری کنید. شما همچنین می‌توانید از روغن دانه‌ی انگور برای پاک کردن آرایش استفاده کنید زیرا، گفته می‌شود روغن دانه‌ی انگور قادر است سخت‌ترین مواد آرایشی را در خود حل کند و 100 درصد طبیعی است. برای ناحیه‌ی اطراف چشم تنها از روغن دانه‌ی انگور ارگانیک با کمترین میزان فرآوری استفاده کنید زیرا، ناحیه‌ی اطرف چشم بسیار حساس است.

به عنوان روغن حامل
روغن دانه‌ی انگور رنگ روشنی دارد و بدون بو است که آن را تبدیل به روغن حامل بی‌نقصی می‌کند. از روغن دانه‌ی انگور می‌توان به عنوان روغن پایه برای روغن‌هایی مانند اسطوخودوس یا رزماری استفاده کرد.

روغن استحمام
افزودن چند قطره از این روغن به آب حمام می‌تواند منجر به نرم شدن پوست شود. از آنجایی که روغن دانه‌ی انگور چرب نیست به آسانی در آب حل می‌شود.

به عنوان روغن قبل از اصلاح
از روغن دانه‌ی انگور می‌توان به عنوان جایگزینی برای خمیرهای اصلاح استفاده کرد. روغن دانه‌ی انگور به خاطر خواص ضد التهابی خود به درمان سوختگی‌های ناشی از تیغ اصلاح کمک می‌کند.
به طور خلاصه، روغن دانه‌ی انگور مرطوب کننده‌ی خوبی برای پوست‌های چرب به شمار می‌رود. از روغن دانه‌ی انگور نباید به تنهایی به عنوان نرم کننده برای پوست‌های خشک استفاده کرد زیرا، به روغن‌های قوی‌تری برای هیدراسیون مناسب نیاز دارد. روغن دانه‌ی انگور روغن مناسبی برای تمیز کردن پوست به شمار می‌رود ولی، بهتر است از آن برای تمیز کردن پوست‌های چرب استفاده نشود زیرا، ممکن است باعث افزایش تولید چربی شود. روغن دانه‌ی انگور روغن حامل عالی برای روغن‌های ماساژ و اسکراب‌ها به شمار می‌رود زیرا، با انواع مختلف پوست سازگاری دارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید