تغییر را تمرین کنید!

تغییر را تمرین کنید!

اگر با اطرافیان مشکل دارید، بخوانید
همه ما با برخی از اطرافیان مان و نیز بعضی از شرایط زندگی مشکل داریم. اگرچه حجم این مشکل ها می تواند کم یا زیاد باشد. اما به ندرت می توان کسی را پیدا کرد که مطلقاً هیچ چالشی درزندگی جمعی اش نداشته باشد. چگونه باید با این مشکلات کنارآمد؟

صادقانه بگو ایراد از کجاست؟

گام اول این است که با خودمان روراست باشیم. اصولاً اعتماد به وجدان باعث داشتن زندگی بهتری می شود، چون به این ترتیب همیشه یک قاضی درونی وجود دارد که رفتار انسان را تلطیف می کند. در مورد مشکلاتی هم که با بقیه دارید، منصفانه قضاوت کنید؛ چقدرایراد از شما بوده؟ به خودتان دروغ نگویید. اگر واقعاً پافشاری شما روی حقیقت، آن هم به شکل ملایم و منطقی باعث آزار دیگران شده، کار زیادی از دست تان بر نمی آید. اما اگر در محکمه روح و احساس تان خود را مقصر می دانید، باید دست به کار شوید.

دنیا عوض نمی شود، شما چطور؟

به نفع تان است که بفهمید این دنیا خوب باید روی همین روال به کارخودش ادامه می دهد. هیچ گاه نمی توانید امورجهان و همه شرایط اطراف تان را طوری تنظیم کنید که با محوریت «شما» ادامه حیات دهند. این وسط، خود شما هستید که می توانید تغییرکنید و زندگی شیرین تری داشته باشید. پس معطل چی هستید؟

به آنها نگاه کن، آن گونه نباش

این هم یک روش کاملاً مفید دیگر برای اعمال تغییرات درونی است. مدام به رفتارهای آزاردهنده دیگران دقت نموده و سعی کنید در موقعیت های مشابه، آن گونه واکنش نشان ندهید. مثلاً اگر همسر دوست شما از دست رفیق تان به خاطر خودخواهی اش در تماشای یک کانال تلویزیونی خشمگین می شود و زندگی آنها به خاطر همین مسایل در تنش همیشگی قرار دارد، بکوشید تا رفتار متفاوتی داشته باشید. درس گرفتن از شیوه های رفتاری آزاردهنده بقیه، یک راه مطلوب برای تغییر کردن است.

تغییرکردن را تمرین کنید

این که مدام به خودتان بگویید: «می خواهم تغییر کنم» کافی نیست. شما باید عملاً میل به ایجاد دگرگونی در رفتارتان را نشان بدهید. مثلاً لازم است در موقعیت هایی که همیشه فریاد می زدید، این بار آرام صحبت کنید یا در شرایطی که قبلاً همواره قهر می کردید، این مرتبه گفتگو را ادامه بدهید.
تمرین های مربوط به تغییرکردن، از تکنیک های ساده تر و موقعیت های پیش پا افتاده که شروع می شود. اگر شما به مردی مغرور و بی تفاوت مشهورید که به خانواده اش در کارهای خانه کمک نمی کند، عادت کنید کمی زودتر به منزل برگشته و مثلاً در شستن ظرف های شام پیشگام شوید. همین طور اگر به بدقولی و دیررسیدن به ملاقات ها شهره شده اید، تمرین کنید که چند دقیقه زودتر از قرار با دوستان تان در محل حاضر باشید. این تغییرات، باعث عدم رنجش سایرین می شود و به این ترتیب در کنار اطرافیان تان زندگی آسوده تری خواهید داشت.
منبع:نشریه کوچه ما، شماره12.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید