پدر و مادر امیر المومنین (علیهم السلام)

پدر و مادر امیر المومنین (علیهم السلام)

نویسنده: آیت الله شیخ جعفر سبحانى
منبع:فروغ ولایت

پدر امیرالمومنین(علیه السلام)
امیر مؤمنان از صلب پدرى چون ابوطالب دیده به جهان گشود.ابوطالب بزرگ بطحاء (مکه) ورئیس بنى هاشم بود. سراسر وجود او، کانونى از سماحت وبخشش، عطوفت ومهر، جانبازى وفداکارى در راه آیین توحید بود.
درهمان روزى که عبد المطلب جد پیامبر در گذشت، آن حضرت هشت‌سال تمام داشت. از آن روز تا چهل ودو سال بعد، ابوطالب حراست وحفاظت پیامبر را، در سفر وحضر، بر عهده گرفت وبا عشق وعلاقه بى نظیرى در راه هدف مقدس پیامبر که گسترش آیین یکتاپرستى بود جانبازى وفداکارى کرد. این حقیقت در بسیارى از اشعار مضبوط در دیوان ابوطالب منعکس شده است ;همچون:
لیعلم خیار الناس ان محمدا نبی کموسى و المسیح بن مریم (1)
افراد پاک وخوش طینت‌باید بدانند که محمد صلى الله علیه و آله و سلم پیامبرى است همچون موسى وعیسى – علیهما السلام -.
همچنین:
الم تعلموا انا وجدنا محمدا رسولا کموسى خط فی اول الکتب (2)
آیا نمى‌دانید که محمد صلى الله علیه و آله و سلم همچون موسى (پیامبرى آسمانى) است وپیامبرى او در سرلوحه کتابهاى آسمانى نوشته شده است؟
یک چنین فداکارى، که به زندانى شدن تمام بنى هاشم در میان دره‌اى خشک وسوزان منجر شد، نمى‌تواند انگیزه‌اى جز عشق به هدف وعلاقه عمیق به معنویت داشته باشد، وعلایق خویشاوندى وسایر عوامل مادى نمى‌تواند یک چنین روح ایثارى در انسان پدید آورد.
دلایل ایمان ابوطالب به آیین برادر زاده خود به قدرى زیاد است که توجه قاطبه محققان بى نظر را به خود جلب کرده است. متاسفانه گروهى، از روى تعصبات بیجا، در مرز توقف در باره ابوطالب باقى مانده‌اند وگروه دیگر جسارت را بالاتر برده، او را یک فرد غیر مؤمن معرفى کرده‌اند. حال آنکه اگر جزئى از دلایلى که در باره اسلام ابوطالب در کتابهاى تاریخ وحدیث موجود است در باره شخص دیگرى وجود مى‌داشت، در ایمان واسلام او براى احدى جاى تردید وشک باقى نمى‌ماند، اما انسان نمى‌داند که چرا این همه دلایل نتوانسته است قلوب بعضى را روشن سازد!

مادر امیرالمومنین(علیه السلام)
مادر وى، فاطمه، دختر اسد فرزند هاشم است.وى از نخستین زنانى است که به پیامبر ایمان آورد وپیش از بعثت از آیین ابراهیم -علیه السلام پیروى مى‌کرد. او همان زن پاکدامنى است که به هنگام شدت یافتن درد زایمان راه مسجد الحرام را پیش گرفت وخود را به دیوار کعبه نزدیک ساخت وچنین گفت:
خداوندا، به تو وپیامبران وکتابهایى که از طرف تو نازل شده‌اند ونیز به سخن جدم ابراهیم سازنده این خانه ایمان راسخ دارم، پروردگارا! به پاس احترام کسى که این خانه را ساخت وبه حق کودکى که در رحم من است، تولد این کودک را بر من آسان فرما.
لحظه‌اى نگذشت که فاطمه به صورت اعجاز آمیزى وارد خانه خدا شد ودر آنجا وضع حمل کرد.(3)
این فضیلت‌بزرگ را قاطبه محدثان ومورخان شیعه ودانشمندان علم انساب در کتابهاى خود نقل کرده‌اند.در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه زیادى به این حقیقت تصریح کرده، آن را یک فضیلت‌بى نظیر خوانده‌اند.(4)
حاکم نیشابورى مى‌گوید:
ولادت على در داخل کعبه به طور تواتر به ما رسیده است.(5)
آلوسى بغدادى صاحب تفسیر معروف مى‌نویسد:
تولد على در کعبه در میان ملل جهان مشهور ومعروف است وتاکنون کسى به این فضیلت دست نیافته است.(6)

پى‌نوشت‌ها:

1و2- مجمع البیان، ج‌4،ص‌37
3- کشف الغمه، ج‌1،ص‌90.
4- مانند مروج الذهب، ج‌2، ص‌349/شرح الشفاء، ج‌1، ص‌151و….
5- مستدرک حاکم، ج‌3، ص‌483.
6- شرح قصیده عبدالباقى افندى، ص‌15.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید