حزب در احادیث

حزب در احادیث

حزب خدا

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

مَن أحَبَّ أنْ یَرکَبَ سَفینَهَ النَّجاهِ ، و یَسْتَمسِکَ بالعُرْوَهِ الوُثْقى ، و یَعْتَصِمَ بحَبلِ اللّه ِ المَتینِ ، فلْیُوالِ علِیّا بَعدی ، و لْیُعادِ عَدُوَّهُ ، و لْیَأْتَمَّ بالأئمّهِ الهُداهِ مِن وُلدِهِ ؛ فإنَّهُم خُلَفائی و أوْصیائی ··· حِزبُهُم حِزبی، و حِزبی حِزبُ اللّه ِ عزّ و جلّ، و حِزبُ أعْدائهِم حِزبُ الشّیطانِ .
هرکه دوست دارد بر کشتى نجات بنشیند و به دستگیره محکم چنگ زند و به ریسمان ناگسستنى خداوند بیاویزد ، پس از من، با على دوستى ورزد و با دشمنش دشمنى نماید و از امامان هدایتگر نسل او پیروى کند ؛ زیرا که آنان جانشین و وصى من هستند ··· حزب آنان، حزب من است و حزب من، حزب خداوند عزّ و جلّ است و حزب دشمنان آنان، حزب شیطان است .

امام على علیه السلام :

أ یَسُرُّکَ أنْ تَکونَ مِن حِزبِ اللّه ِ الغالِبینَ ؟ اتَّقِ اللّه َ سُبحانَهُ و أحْسِنْ فی کُلِّ اُمورِکَ ؛ فإنَّ اللّه َ مَع الّذینَ اتَّقَوا و الّذینَ هُم مُحْسِنونَ .
آیا خوش دارى که از حزب پیروز خدا باشى ؟ از خداوند سبحان بترس و در همه کارهایت خوب عمل کن ؛ زیرا که خداوند با تقوا پیشگان و نیکوکاران است .

امام على علیه السلام :

نَحنُ النُّجَباءُ و أفْراطُنا أفْراطُ الأنْبیاءِ ، حِزبُنا حِزبُ اللّه ِ ، و الفِئَهُ الباغِیَهُ حِزبُ الشّیطانِ .
ماییم آن بزرگان والا تبار ، پرچمهاى ما پرچمهاى پیامبران است و حزب ما حزب خداست و آن گروه یاغىِ تجاوزگر حزب شیطان اند .

امام على علیه السلام :

علَیکُم بالتَّمَسُّکِ بحبلِ اللّه ِ و عُرْوَتِهِ ، و کونوا مِن حِزبِ اللّه ِ و رسولِهِ ، و الْزَموا عَهدَ اللّه ِ و مِیثاقَهُ علَیکُم ؛ فإنَّ الإسلامَ بَدأ غَریبا و سیَعودُ غَریبا .
به ریسمان خدا و دستگیره او چنگ زنید و از حزب خدا و پیامبر او باشید و عهد و پیمانى را که با خدا بسته اید پاس دارید ؛ که اسلام غریبانه آغاز شد و بزودى غریب خواهد شد .

امام على علیه السلام :

طُوبى لِنَفْسٍ أدَّتْ إلى رَبِّها فَرْضَها ··· فی مَعْشَرٍ أسْهَرَ عُیونَهُم خَوفُ مَعادِهِم ، و تَجافَتْ عَن مَضاجِعِهِم جُنوبُهُم، و هَمْهَمَتْ بذِکْرِ ربِّهم شِفاهُهُم ، و تَقَشّعَتْ بطُولِ اسْتِغفارِهِم ذُنوبُهُم ، اُولئکَ حِزبُ اللّه ِ، ألاَ إنَّ حِزبَ اللّه ِ هُمُ المُفلِحونَ .
خوشا کسى که وظیفه خود را در برابر پروردگارش ادا کرد ··· آنان که خوف روز رستخیز، شب هنگام، چشمانشان را بیدار نگه داشته و پهلوهایشان را از بستر نرم دور ساخته و لبهایشان به ذکر خداوند مى جنبد و از بسیارى استغفار، گناهانشان زدوده شده است ؛ آنان حزب خداوندند و بدانید که حزب خدا همان رستگارانند.

امام صادق علیه السلام :

نَحنُ و شیعَتُنا حِزبُ اللّه ِ، و حِزبُ اللّه ِ هُمُ الغالِبونَ .
ما و شیعیانمان حزب خداییم و حزب خدا پیروز است .

امام صادق علیه السلام ـ در زیارت امام حسین علیه السلام ـ گفت :

و ثَبِّتْ قُلوبَ شِیعَتِهِم و حِزْبِکَ على طاعَتِهِم و وِلایَتِهم و نُصْرَتِهِم و مُوالاتِهِم .
[خداوندا] دلهاى شیعیان آنان و حزب خودت را در فرمانبردارى از ایشان و یارى دادنشان و دوستیشان استوار گردان .
حزب شیطان

امام على علیه السلام :

أیُّها النّاسُ ، إنّما بَدْءُ وُقوعِ الفِتَنِ أهْواءٌ تُتَّبَعُ ··· و لَو أنَّ الحَقَّ خَلَصَ لَم یَکُنِ اخْتِلافٌ ، و لکنْ یُؤخَذُ مِن هذا ضِغْثٌ و مِن هذا ضِغْثٌ فیُمْزَجانِ فیَجیئانِ مَعا ، فهُنالِکَ اسْتَحْوَذَ الشّیطانُ على أوْلیائِه ، و نَجا الّذینَ سَبَقَتْ لَهُم مِن اللّه ِ الحُسْنى .
اى مردم ! جز این نیست که فتنه ها، به سبب پیروى از خواهشهاى نفسانى، آغاز مى شود ··· اگر حقّ خالص و یکدست بود اختلافى پیش نمى آمد . اما اندکى از حقّ و مشتى از باطل گرفته و درهم آمیخته مى شوند . در این جاست که شیطان بر دوستداران خود چیره مى شود ، اما آنان که نیکى (لطف) خداوند پیشاپیش شامل حالشان شده نجات یابند .

امام على علیه السلام :

و لکنَّنی آسى أنْ یَلیَ أمرَ هذهِ الاُمّهِ سُفَهاؤها و فُجّارُها ، فَیتّخِذوا مالَ اللّه ِ دُوَلاً ، و عِبادَهُ خَوَلاً ، و الصّالِحینَ حَرْبا ، و الفاسِقینَ حِزْبا .
··· اما اندوه و تأسف من از این است که بی خردان و نابکاران، کار این امت را به دست گیرند و مال خدا را دست به دست گردانند و بندگان او را، به بندگى خود گیرند و با صالحان بستیزند و تبهکاران را دار و دسته خود کنند .

امام على علیه السلام ـ در قسمتى از خطبه خویش ، پس از شنیدن خبر ناکثین (بیعت شکنان در جنگ جمل) ـ فرمود :

ألاَ و إنَّ الشّیطانَ قَد ذَمَّرَ حِزْبَهُ ، و اسْتَجْلَبَ جَلَبَهُ ، لِیَعودَ الجَورُ إلى أوْطانِهِ ، و یَرجِعَ الباطِلُ إلى نِصابِهِ . و اللّه ِ ، ما أنْکروا علَیَّ مُنْکَرا ، و لا جَعلوا بَینی و بَینَهُم نَصَفا .
هان ! شیطان حزب خود را برانگیخته و لشکر خویش را فرا خوانده است، تا ستم به جاى خود باز آید و باطل به جایگاه نخستش بازگردد ؛ به خدا سوگند، ناروایى نبود که به من نسبت ندهند و میان من و خودشان منصفى را به داورى نگماشتند .

امام على علیه السلام :

ألاَ و إنَّ الشَّیطانَ قد جَمعَ حِزْبَهُ ، و اسْتَجْلَبَ خَیْلَهُ و رَجِلَهُ ، و إنَّ مَعی لَبَصیرتی .
هان ! شیطان دار و دسته خود را گرد آورده و نیروهاى سواره و پیاده خود را از هر سو فرا خوانده است ، اما من بصیرت خود را دارم .

امام على علیه السلام ـ در قسمتى از خطبه خویش در توصیف منافقان ـ فرمود :

فَهُم لُمَهُ الشَّیطانِ ، و حُمَهُ النِّیرانِ ، اُولئکَ حِزبُ الشَّیطانِ ، ألاَ إنَّ حِزبَ الشَّیطانِ هُمُ الخاسِرونَ .
آنان گروه شیطان و شعله آتش جهنم هستند. آنان حزب شیطانند و بدانید که حزب شیطان بازنده و زیان کارند .

امام حسین علیه السلام ـ

فنِعْمَ الرَّبُّ رَبُّنا ، و بِئْسَ العِبادُ أنْتُم : أقْرَرْتُم بالطّاعَهِ ، و آمَنْتُم بالرَّسولِ محمّدٍ صلى الله علیه و آله ثُمَّ أنتُم رَجَعْتُم إلى ذُرِّیَّتِه و عِتْرَتِهِ تُریدونَ قَتْلَهُم ، لَقدِ اسْتَحْوَذَ علَیکُم الشَّیطانُ فأنْساکُمْ ذِکْرَ اللّه ِ العَظیمِ
در سخنانى در کربلا وقتى چشمش به سپاهیان کوفه افتاد که سیل آسا به سویش سرازیر شده بودند و از انبوهى ، چون شب تار سیاه مى نمودند ـ : فرمود : چه خوب پروردگارى است پروردگار ما و چه بد بندگانى هستید شما ؛ به فرمانبرى از خدا اعتراف کردید و به پیامبر، محمّد، ایمان آوردید و اینک کمر به قتل فرزندان و عترت او بسته اید . هر آینه شیطان بر شما چیره شده و یاد خداى بزرگ را از ذهن شما برده است .

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید