فوائد مصرف گوشت‌های اورگانیک

فوائد مصرف گوشت‌های اورگانیک

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

گفته شده است که گوشت اورگانیک (بدست آمده به روش طبیعی) بهتر است از گوشت‌های عادی که معمولاً استفاده می‌کنیم. دلایلی که این ادعا را به اثبات می‌رسانند چه بوده و فوائد آن چه می‌باشد؟ این مطلب و برخی موضوعات دیگر در مقاله‌ی پیشِ رو پوشش داده شده‌اند.

گوشت اورگانیک گزینه‌ی سالمی است
این روزها همه نسبت به وزن خود حساس شده و به آن اهمیت می‌دهند و همچنین نسبت به سلامت خود آگاهی یافته و برای آن اهمیت قائلند. و تقریباً تمام مردم انتخابهای خود را از روی آگاهی انجام می‌دهند. به فروشگاه‌هایی می‌روند که شیرهای کم چرب و بی چربی را بجای انواع عادی تولید می‌کنند، گوشت‌های بسته بندی و فرآوری شده را بجای انواعی که در قصابی‌ها به فروش می‌رود، خریداری می‌کنند و همین کار را با محصولات دیگری که دامنه‌ی وسیعی را شامل می‌شود، انجام می‌دهند، می‌بینید؟ این آگاهی مردم را می‌رساند. در تمام این شتابها برای انتخاب زندگی سالم‌تر، گوشت اورگانیک به آرامی این جریان و حرکت را ادامه می‌دهد. چرا این گونه است؟ گوشت اورگانیک هنگامی که با گوشت عادی مقایسه می‌شود، انتخاب سالم‌تری است. گفته می‌شود که فوائد گوشت اورگانیک حیرت آور بوده، بطوریکه بسیار بیشتر از فوائدی است که همیشه امید می‌رود گوشت معمولی داشته باشد. علت این پدیده دقیقاً چیست؟ در بخش آتی، سعی می‌کنیم پی ببریم گوشت اورگانیک چه گوشتی است و به چه علت انتخاب بهتری به حساب می‌آید.

گوشت اورگانیک در مقابل گوشت متعارف یا عادی
آیا گوشتی که از فروشگاه‌های محلی می‌خرید گوشت معمولی یا غیر اورگانیک است؟ بله، به احتمال زیاد به این گوشت هورمون رشد یا آنتی بیوتیک‌های خاصی زده شده است. به چه علت؟ این کار به دو دلیل انجام می‌شود ـ یک، به این منظور که حیوان مبتلا به بیماری‌ نشود و دوم به این خاطر که حیوان چاق و چله شود (جهت بدست آوردن گوشت بیشتر). پیامد مستقیم این کار چیست؟ این گوشت می‌تواند عوارض جانبی خاصی را در بدن انسان برجای گذارد.
و در مورد گوشت اورگانیک چطور؟ گوشت ارگانیک چه گوشتی است؟ حیواناتی را شامل می‌شود که بخاطر گوشت‌شان پرورش می‌یابند، و به آنها هیچ گونه هورمون رشد، استروئید و یا آنتی بیوتیک داده نمی‌شود و در عوض با یک رژیم غذایی سالم و طبیعی تغذیه می‌شوند که هیچ گونه آفت کشی نیز در آنها بکار نرفته است. به علاوه‌، با حیوانات، رفتاری مهربانانه و انسان دوستانه داشته و در محوطه‌های تنگ و محدود قرار داده نمی‌شوند. بنابراین گوشت آنها سالمتر و مغذی‌تر خواهد بود.
در بخش زیر، به فوائد مختلف گوشت اورگانیک در سلامت دقیق‌تر و کامل‌تر پرداخته و به علت بهتر بودن گوشت اورگانیک برای انتخاب پی خواهیم برد.

فوائد خوردن گوشت اورگانیک
آیا گوشت اورگانیک برای شما بهتر است؟ مطمئن باشید این گونه است. در حقیقت می‌گویند که گوشت اورگانیک انتخابی سالم خواهد بود، اما دقیقاً فوائد آن در سلامت چه می‌باشد؟ در این بخش بررسی اجمالی از آن به عمل می‌آوریم.

گوشتی سالم‌تر
حیواناتی که در مزارع ارگانیک پرورش داده می‌شوند هرگز به آنها آنتی بیوتیک داده نمی‌شود. راه و روشی که آنها پرورش داده می‌شوند، سلامت‌شان را به دلیل تغذیه‌ی همیشگی از بهترین مواد غذایی مغذی تضمین می‌سازد. به این دلیل که در محیطی طبیعی زندگی می‌کنند، که دسترسی مناسب به دامان طبیعت را دارند، سالمتر خواهند بود. سلامت روحی و روانی مختل شده می‌تواند بیماری‌هایی را در حیوان ایجاد کند. از آنجا که در روش اورگانیک به این عامل رسیدگی می‌شود، بنابراین سلامت حیوان تضمین و در نتیجه گوشت او بهتر خواهد بود. مهمتر و بهتر آنکه این گوشت حاوی تعداد زیادی ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی طبیعی (امگا 3، چربی مفید و کلسترول) است که می‌تواند به انسان بخشیده و به سلامت او بیانجامد.

گوشتی خوشمزه‌تر
حیواناتی که در مزارع ارگانیک پرورش می‌یابند، اجازه می‌یابند به طبیعی‌ترین شکل موجود پرورش یابند، به گونه‌ای که بر روند رشدشان تغییری ایجاد نمی‌شود. همچنین، با هیچ گونه مواد شیمیایی و استروئید تغذیه نمی‌شوند و نیز هیچ گونه آنتی بیوتیکی به آنها داده نمی‌شود. نتیجه چه خواهد بود؟ به دست آمدن گوشتی بسیار خوشمزه. هنگامی که به حیوانات مواد شیمیایی و مانند آن داده می‌شود، طعم گوشت تغییر می‌کند. به طور مشابه، اگر حیوانی بیمار باشد، گوشت را فاسد ساخته و طعم آن ترش می‌شود.

عاری از مواد شیمیایی مضر
دادن هورمون‌های مختلف به حیوانات می‌تواند عوارض جانبی شدیدی در آنها ایجاد کند. به عنوان مثال، تزریق هورمون رشد نوترکیب گاوی (rBGH) به گاو می‌تواند به افزایش هورمون IGF-1 در شیر منجر شود. این عامل به ایجاد سرطان در انسان شناخته شده است. به طور مشابه، آنتی بیوتیک‌های دیگر می‌توانند بیماری‌های شدید دیگری نیز در انسان ایجاد کنند. این موارد تنها مثالهای محدودی بودند و اگر نگاهی موشکافانه‌تر به این فاکتور و عامل بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که خطرات این چنینی گوناگونی برای سلامت وجود دارد که می‌تواند تنها با مصرف گوشت حیواناتی که با مواد شیمیایی پرورش یافته‌اند، ایجاد شوند. به عبارت دیگر، به این دلیل که گوشت اورگانیک به وسیله‌ی مواد طبیعی پرورش داده شده و دارای این موادشیمیایی نیست، قطعاً هیچ خطری برای سلامت فرد ایجاد نخواهد کرد.

پرورش انسان دوستانه
بهتر است بدانیم که حیواناتی که به خوبی پرورش داده می‌شوند، می‌توانند به وفور از نور خورشید بهره برند، در نواحی وسیع و جادار زندگی کنند و با طبیعی‌ترین مواد غذایی تغذیه می‌شوند، در نتیجه سلامت بالایی را تضمین می‌کنند. با مقایسه‌ی این شیوه‌ی زندگی با شیوه‌ی پرورش حیواناتی که در مزارع عادی پرورش می‌یابند، تفاوت آشکاری در آنها مشاهده خواهید کرد. نیازی به گفتن نیست که بایستی با حیوانات رفتاری مهربانانه و انسان دوستانه داشته باشیم.
مواردی که اشاره شد، فواید مختلف گوشت اورگانیک در سلامت بودند که در پی آن به طور خودکار به سلامت بهتر انسان منجر می‌شود. به چه علت باید مواد غذایی اورگانیک مصرف کنیم؟ به همین علتی که ذکر شد. تنها مشکلی که افراد با این انتخاب بسیار عالی دارند کمی گرانتر بودن آن نسبت به گوشتهای معمولی است به دلیل وسایل و موادی که برای پرورش آنها مورد نیاز است. با این وجود، با فواید حیرت آوری که این گوشتها برای سلامت ما فراهم می‌سازند، آیا ارزش آن را دارد که بی‌خودی آن را بزرگ کنیم؟ حق انتخاب با شما است.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید