آبدال در احادیث

آبدال در احادیث

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

ثلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فهُو مِن الأبْدالِ : الرِّضا بالقَضاءِ ، و الصَّبرُ عن مَحارِمِ اللّه ِ ، و الغَضَبُ فی ذاتِ اللّه ِ عزّ و جلّ .
سه خصلت است که هر کس داشته باشد از ابدال است: خشنودى به قضاى الهى، خویشتن دارى از محرّمات خدا و خشم گرفتن به خاطر خداوند عزّ و جلّ.

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :

إنّ أبْدالَ اُمَّتی لَم یَدخُلوا الجَنّهَ بالأعمالِ ، و لکنْ إنّما دَخَلوها برَحمهِ اللّه ِ و سَخاوهِ الأنْفُسِ و سَلامهِ الصَّدرِ و رَحمهٍ لِجمیعِ المُسلمینَ .
همانا ابدال امّت من، با کردارشان به بهشت نمى روند، بلکه به سبب رحمت خداوند و روح سخاوتمندشان و داشتن سینه اى بى کینه و مهربانى نسبت به همه مسلمانان به بهشت مى روند.

امام زین العابدین علیه السلام ـ در مناجاتش ـ گفت :

اللّهمَّ صَلِّ على مُحمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ ··· و اجعَلنا بِخِدمَتِکَ لِلعُبَّادِ و الأبدالِ فی أقطارِها طُلاّبا ، و لِلخاصَّهِ مِن أصفیائِکَ أصحابا ، و لِلمُریدینَ المُتَعَلِّقینَ ببابِکَ أحسابا .
خدایا! بر محمّد و اهل بیتش درود فرست ··· و ما را طالب خدمت به بندگان و اولیاء در سراسر گیتى و همراه برگزیدگان ویژه ات و دوست ارادتمندان حلقه زده بر درگاهت قرار ده .

امام صادق علیه السلام ـ در دعاى معروف به اُمّ داوود در نیمه رجب ـ گفت :

اللهُمَّ صَلِّ عَلَى الأبدالِ و الأوتادِ و السُیَّاحِ و العُبَّادِ و المُخلِصینَ و الزُّهادِ ، و أهلِ الجِدِّ و الاجتهادِ .
خدایا! بر اولیائت و بزرگان و پویندگان [راه حق ]و بندگان و مخلصان و زاهدان و کوشندگان و تلاشگران درود فرست .

الاحتجاج ـ به نقل از خالد بن هیثم فارسى ـ :

قُلتُ لأبی الحسن الرّضا علیه السلام : إنَّ النّاسَ یَزعُمون أنَّ فی الأرضِ أبدالاً، فَمَن هؤلاءِ الأبدالُ ؟ قالَ : صَدَقوا ، الأبدالُ هُم : الأوصیاءُ، جَعَلَهُم اللّه ُ عَزَّ وَ جَلَّ فی الأرضِ بَدَلَ الأنبِیاءِ، إذ أرفَعُ الأنبیآءَ و خَتمَهُم بِمُحمَّدٍ صلّى اللّه ُ عَلَیهِ و آلِهِ
به امام رضا علیه السلام عرض کردم : مردم مى گویند : در زمین اولیائى هستند . اینان چه کسانى هستند؟ امام فرمود : راست مى گویند . اولیاء همان اوصیاى خدا در زمین اند که پس از ختم نبوّت به محمّد صلى الله علیه و آله به جاى پیامبران هستند .

منبع: میزان الحکمه، جلد اول

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید