بهترین راه برای ارتباط با اطرافیان

بهترین راه برای ارتباط با اطرافیان

نویسنده:مریم خدادادیان

انسان ها برای زندگی کردن وبرطرف کردن نیازهای زیستی وعاطفی خود محتاج برقراری ارتباط هستند.

گفت وگو یکی از مهم ترین راه های برقراری ارتباط است به شرط آن که کاربردی ، از گفت وگو استفاده شود یعنی گفت وگو اطلاعاتی را درباره ی نیازها ی عاطفی و زیستی وسلیقه ای ونگرشی ما به مخاطب بدهد، اگر گفت وگو با چنین هدفی دنبال شود نتایج بسیار مفیدی خواهد داشت.
باید بدانید که این کار مستلزم تمرین ممارست وتلاش فراوان است . بدون برقراری ارتباط هماهنگ ، تقریبا حل کلیه مشکلات وکشمکش با اطرافیان غیر ممکن است . اگر شما دچار مشکلاتی در برقراری رابطه هستید ، می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.
1- به خاطر داشته باشید که در یک بحث، قرار نیست کسی برنده شود .
2- مصالحه وسازش از انواع بهترین ابزارها برای برقراری گفت وگو سالم به شمار می روند. پیش از اینکه بخواهید در مورد مشکلات خود به بحث بنشینید ،بر روی تمام روش های ممکن در حل مشکلات خود ، به دقت فکر کنید. باید بیشتر برروی روش هایی تمرکز کنید که با احتساب به آن ها بتوانید مشکلات با را یک درک دوجانبه رفع نمایید .
3- به جای اینکه یک دفعه شروع کنید به مشاجره وجدل، گفت وگو را این طور آغاز کنید که هر یک ازما باید در رابطه به رشد وارتقاء دست پیدا کند ، بعد بگویید علاقمندید تا در مورد پاره ای ازمسائل که موجب بهبود وضعیت خودتان می شود با او به صحبت بنشیند. بهتر است که ابتدا از مسائل مثبت شروع کنید وبعد کم کم به سمت مسائل جدی تر، تغییر مسیر دهید.
4- به حرف های طرف مقابل به دقت گوش دهید وبازتاب فکری خود را مستقیما به او منتقل کنید. باید کاری کنید که او مطمئن شود شما حرف هایش را درک می کنید. اگر ازعبارتچیزی که من از تو شنیدم این است که …یکی از بهترین راههایی است که به واسطه آن می توانید مطمئن شوید که منظور طرف مقابل را به درستی درک کرده اید.
5- برای نشان دادنکارت وقت اضافههیچ تردید ی به دل راه ندهید . اگر بحث شما بیش از اندازه حاد شود، به راحتی می توانید آن را متوقف کنید . همچنین اگر از دایره عقل ومنطق خارج نیز شد، بهتر است ادامه آن را به زمان ویا مکان دیگری که تصور می کنید ممکن است نتیجه بهتری بگیرید ، موکول کنید.
6- مطمئن شوید که حرکت اعضای بدن ، حالات چهره ، وتن صدای تان با پیغامی که قصد دارید به طرف مقابل منتقل کنید، در یک راستا قرار دارند. یکی از پژوهش های اخیر حاکی از این مطلب است که 55% از منظور باطنی شما به وسیله حالت صورت وحرکات اعضای بدن به طرف مقابل منتقل می شوند. این در حالی است که تنها 7% ازمفاهیم احساساتی به صورت شفاهی قابل انتقال می باشد.
7- صادق باشید، حرف های خود را که شامل نیازهای متفاوت است را به طور مستقیم بیان کنید ودر موضوعات عینی با هم به بحث بپردازید. اگر وارد مشاجره ای شوید که در آن هدف خود رامعین نکرده باشید، مطمئن باشید که به هیچ کجا نخواهید رسید.
8- اگر تصور می کنید که نمی توانید به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید، حداقل سعی کنید بحث را با یک جمله مثبت به پایان برسانید. مثلا:خوشحالم که هر دو توانستیم احساسات مان را با هم درمیان بگذاریم، بهتر است بعدا نیز درمورد این مطلب با هم گفت وگوکنیم تا به راه حل بهتری برسیم.
9- عقاید طرف مقابل را بی ارزش فرض نکنید وهیچگاه او را به تمسخر نگیرید.در عوض، با دقت به حرفهای شریک زندگی خود گوش دهید وبعد دلیل مخالفت خود را با برهان ومنطق وبا رعایت کامل احترام ، با او در میان بگذارید.
10- ادامه کار خود را رها نکنید . اگر در حال صحبت کردن درمورد مسائل ومشکلات مالی هستید وناگهان بحث های احساسی دیگر به میان کشیده می شوند،باید بدانید که شما تنها در هر زمان می توانید بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنید،در غیر این صورت نه تنها به راه حل نمی رسید، بلکه پرخاش ونزاع نیز به وجود خواهد آمد.
گاهی اوقات شاید لازم باشد از یک نفر سوم کمک بگیرید تا بتوانید به طور موثر با هم ارتباط برقرار کنید، یک مشاور ویا روان درمانگر خانواده، می تواند مشکلاتی که حل آن ها به نظر شما غیر ممکن می آید را به راحتی ازمیان بردارد.

منبع:www,khanevadeyema .com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید