9 آفت ارتباط سالم

9 آفت ارتباط سالم

ترجمه: اعظم ولی‌قیداری

شانس اینکه از یک بیماری صعب‌العلاج جان سالم به در ببریم، بیشتر است یا شانس اینکه یک رابطه خوب را برای طولانی‌مدت، سالم نگه داریم؟ در این مقاله قصد داریم نشان بدهیم که چگونه «تک‌صدایی» می‌تواند یک رابطه را از بین ببرد و چرا به‌طور غریزی، بیشترمان این خطاها را انجام می‌دهیم. اگر می‌خواهید رابطه‌هایتان را صحیح و سالم نگه دارید، از این 9 خطای ارتباطی پرهیز کنید.

1.خودبرتربینی

اگر می‌خواهید هر نوع رابطه‌ای را خراب کنید کافی است همیشه به خودتان مطمئن باشید که از همه (مخصوصا از همسرتان) باهوش‌تر، زیباتر، جذاب‌تر، شادتر و لایق‌ترید.

2.فریبکاری

خیلی از مردم این کار را در ارتباط‌های خودشان انجام می‌دهند؛ مخصوصا با افرادی که به آنها بسیار نزدیک هستند. والدین و فرزندان برای هم نقشه می‌کشند، کارفرماها کارمندان‌شان را فریب می‌دهند. همسران بارها همدیگر را فریب می‌دهند و … نه تنها فریب‌های احساسی، بلکه حرف‌های طعنه‌دار و تهدید به قهر و ترک کردن را هم باید جزو همین خطای ارتباطی به حساب آورد.
این رفتارهای منفی که گاهی بی‌ضرر به نظر می‌رسند، بیشتر از هر عامل دیگری، روابط را از بین می‌برند. اگر می‌‌خواهید رابطه‌ای طولانی‌مدت و موفق داشته باشید، باید یاد بگیرید در مقابل این فریب‌های پیش پا افتاده مقاومت کنید؛ حتی اگر خودتان را مسوول و محق بدانید.

3.حالت تدافعی داشتن

طبق تحقیقات متعدد در بین زوج‌ها، معلوم شد که بیشترین عامل ناراحتی‌ها و طلاق‌ها، داشتن حالت تدافعی‌ و مقاومت نشان دادن در برابر انتقاد است. این مقاومت نه تنها مخرب است؛ بلکه چشم دیدن بازخوردهای باارزش را هم برای شما می‌بندد. برای موفق‌شدن در روابط شخصی باید با آغوش باز اشتباهات را پذیرفت. بیشتر افراد، حتی زمانی که به وضوح درمی‌یابند اشتباه از آنها بوده، ترجیح می‌دهند بگویند تقصیر طرف مقابل است. شما با دفاع همیشگی از عملکردتان باعث می‌شوید دیگران با شما شریک و همراه نشوند و این مساله رابطه را مخدوش کند. ضمن اینکه این احتمال وجود دارد که بدون شنیدن نقد دیگران، بارها همان اشتباه را تکرار و دیگران را از این اشتباه، خسته و دلزده کنید. بهترین روش برخورد با انتقاد دیگران، نفی کردن یا حتی مقاومت نشان دادن در برابر آن نیست. بهترین راه، این است که مشتاقانه به آنها گوش دهید و عیوب را در خودتان پیدا و اصلاح کنید. سعی نکنید مدام خودتان را اثبات کنید. به جایش تلاش کنید که حداقل به بعضی از حرف‌های منتقدان اعتبار ببخشید و مشکلات خودتان را رفع کنید.

4.همیشه منتقد بودن

درحالی که انتقادات سازنده و بازخوردهای مفید آن برای روابط بسیار لازم هستند، زیاد از حد شدن آنها نیز بسیار مخرب خواهد بود. اگر شما دایما از رفتار دوست یا شریکتان انتقاد و او را سرزش کنید، بالاخره باعث رنجشش او خواهید شد و او را از خود دور خواهید کرد. اغلب اوقات، مردم سعی دارند به شدت از دیگران انتقاد کنند و اعتقاد دارند که این کار برای کمک کردن به آنهاست. خیلی از افراد سعی دارند تا دیگران را درست کنند، تغییر بدهند یا آنها را کنترل کنند. آنها دوست دارند دیگران را با تصورات خودشان هماهنگ کنند یا رفتارهایشان را تغییر دهند تا با استانداردهای آنها همخوانی داشته باشند.
اشتباه دیگر بعضی‌ها این است که دیگران را مورد قضاوت‌های انتقادی خود قرار می‌دهند، به جای اینکه انتقادات‌شان را مستقیما به آنها بگویند. آنها اشتباهی را از دیگران پیدا می‌کنند و هر حرکتی از آنها را با خطایشان مرتبط می‌کنند. این کارشان رفته‌رفته رابطه‌شان را از بین خواهد برد.

5.خودخواهی

یکی دیگر از راه‌های از بین بردن رابطه‌‌ها این است که همیشه خودخواهانه رفتار کنید و سعی کنید به شیوه خودتان عمل کنید. تنها به خواسته‌ها، نیازها و آرزوهای خود فکر کردن و اول از همه به خود توجه کردن و نیازهای دیگران را نادیده گرفتن، راهی است که مخصوصا خیلی از ازدواج‌ها را از بین می‌برد.

6.تقلب

یک راه دیگر برای از بین بردن رابطه‌های صمیمانه، متقلب بودن است؛ گفتن مکرر دروغ‌های مصلحتی، سعی برای خوب نشان دادن خود وقتی عصبانی یا افسرده‌اید، گفتن اینکه به کسی کاملا اعتقاد دارید وقتی که به او شک دارید و…

7.خیانت

از یاد بردن قول‌ها و تعهدهایی که به دیگران داده‌اید و انجام کارهایی که می‌دانید همسرتان از آنها رنجیده می‌شود و گفتن اینکه آن قول‌ها برای گذشته بوده و حالا همه چیز عوض شده است، یکی دیگر از راه‌های تضعیف ارتباط‌های سالم است.

8.کنترل افراطی

بعضی‌ها همیشه تلاش می‌کنند که همسرشان را مجبور کنند مثل خودشان فکر کند یا احساساتی شبیه احساسات آنها داشته باشد. ترساندن همسر از اینکه مقابل شما بایستد یا مخالف شما باشد،‌ از راه‌های تضعیف ارتباط است.

9.اطمینان افراطی

مطمئن بودن به اینکه هر کاری که شما می‌کنید و هر احساس و عقیده‌ای که درباره همسرتان یا زندگی دارید، همیشه درست و بی‌نقص است؛ گاهی می‌تواند برای رابطه‌تان خطرناک باشد. راهنمایی نخواستن از دیگران و همیشه خود را مطمئن نشان دادن برای اینکه دیگران فکر نکنند شما ضعیف یا احمق هستید، کار اشتباهی است که می‌تواند برای رابطه سالم شما گران تمام شود.
3 عـامـل مـخـرب دیـگـر ارتـبـاطـات
مسایلی وجود دارند که به روابط آسیب می‌زنند. بعضی از آنها به حدی می‌توانند یک رابطه را تحت‌تاثیر قرار دهند که دیگر قابل‌برگشت نباشد و در بعضی از اوقات مدت زمانی طولانی باید طی شود تا رابطه به شکل اولیه خود بازگردد. 3 عامل وجود دارد که مشخصا می‌تواند روابط را به این شدت تهدید کند:
1 اعتماد: اولین‌باری که دیوار اعتماد در رابطه‌ای شکسته شود، دوباره برقرار کردنش خیلی سخت خواهد شد. اگر در رابطه‌ای دونفره، یکی از طرفین مساله‌ای ایجاد کند، از آنجا که اعتماد مختل می‌شود، رابطه آنها دوامی نخواهد داشت و گسسته خواهد شد. گاهی افراد می‌توانند اعتماد سلب‌شده را بازگردانند ولی این مساله همیشه در ذهن فرد دیگر به صورت تردید باقی خواهد ماند.
2 مادیات: اگر بخواهید با کسی رابطه‌ای سالم داشته باشید ولی نظر بسیار متفاوتی درباره مادیات داشته باشید (مثلا اگر یکی از شما پس‌انداز کردن را لازم و حیاتی بداند و دیگری آن را به هیچ عنوان قبول نداشته باشد)، به علت دور بودن عقایدتان نسبت به مسایلی که همیشه در زندگی مورد توجه است، رابطه‌تان را خراب خواهید کرد. شما نمی‌توانید با فردی که درست در جهت عکس شما حرکت می‌کند، رابطه‌ای بلندمدت و سالم برقرار کنید.
3 ارزش‌ها: در یک رابطه دو نفره، طرفین حق دارند در مورد هم و معیارهای اخلاقی‌شان و درباره غلط‌بودن و درست بودن و بحق یا ناحق بودن آنها نظر بدهند و نظر بخواهند. اگر 2 نفر عقایدی متضاد داشته باشند، به علت وجود 2 هسته متفاوت فلسفی در زندگی، این امر می‌تواند باعث به وجود آمدن مساله، سوال و در نهایت، سوءتفاهم شود. در جایی که باید اصول و زمینه‌های شبیه به هم وجود داشته باشد تا 2 نفر بتوانند آنها را با هم قسمت کنند، روابط خشک جای روابط بااحساس و درک دوطرفه را خواهد گرفت.
خانه‌ای که به 2 قسمت مجزا تقسیم شود، قطعا پایدار نمی‌ماند. اگر هیچ اتصالی بین طرفین رابطه وجود نداشته نباشد، نگه داشتن و پیش بردن رابطه غیرممکن خواهد بود. اغلب افراد برای فهمیدن تفاوت‌ها و شباهت ‌هایشان وقت زیادی صرف نمی‌کنند.
منبع:www,salamat .com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید