فوائد آب گرم

فوائد آب گرم

 

بسیاری از ما حقیقتاً علاقه‌ای به استفاده از آب گرم نداریم به این دلیل که از فوائد آن بی‌اطلاع می‌باشیم. نوشیدن آب گرم فوائد متعددی دارد. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در این زمینه خواهیم یافت.
آب گرم را بسیاری از افراد دوست ندارند، مگر آنکه در منطقه‌ای با آب و هوای بسیار سرد زندگی کنند. بسیاری از ما نیز دوست نداریم آب گرم بنوشیم. بعضی از ما فکر می‌کنیم که نوشیدن آب گرم خوشایند نبوده و باعث طراوت نمی‌شود. هستند کسانی که احساس می‌کنند که تشنگی آنها زمانی که آب گرم می‌نوشند برطرف نمی‌شود. برخی نیز بر این عقیده‌اند که استفاده از آب گرم موجب خشکی پوست می‌شود. هرچند، هنگامی که از بعضی مزایای آن اطلاع یابید، قطعاً بجای نوشیدن آب سرد ترجیح می‌دهید آب گرم بنوشید. نوشیدن آب سرد عوارض جانبی متعددی به همراه دارد. آب سرد می‌تواند موجب تحریک بیش از حد کلیه‌ها گردد. آب سرد می‌تواند منجر به گلو درد، سینوزیت، و غیره شود. پیش از آنکه طرز تفکری نادرست در مورد مصرف آب گرم برای خود بسازید، نگاهی به فوائد آن بیاندازید.

فرو رفتن در آب گرم

• به گفته کارشناسان، فرو رفتن در آب گرم، به شما کمک خواهد کرد هرگونه دردی که در هر قسمت از بدن احساس می‌کنید، تخفیف یابد.
• فرو رفتن در آب گرم موجب بهبود گردش خون شده، که این به نوبه خود باعث بهبود مکانیزم بدن می‌شود. هنگامی که خود را در آب فرو می‌برید، بدن تلاش می‌کند تا با پمپاژ سریع‌تر قلب خود را با دمای آب سازگار سازد. هرچند، این کار یک افزایش موقت در فشار خون است. اما می‌تواند موجب افزایش گردش خون ‌شود.
• هرچه بیشتر بدن در آب گرم باشد، موجب می‌شود خون گرم شود. این امر منجر به گشاد شدن عروق خونی می‌گردد. همانطور که خون گرم عمیق‌تر و عمیق‌تر به ماهیچه‌های می‌رود، این کار به شل شدن عضلات کمک می‌کند. آب گرم همچنین به افزایش دامنه‌ی حرکتی ماهیچه‌ها کمک می‌کند.
• با این کار لایه‌های فوقانی پوست به خوبی تمیز می‌شوند. و به از بین بردن علت ریشه‌ای عفونت کمک می‌کند.
• آب گرم برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند نیز فوائدی دارد. آنها بهتر است دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب، رفتن زیر آب گرم را امتحان کنند. این کار به آرام شدن بدن کمک کرده و در نتیجه موجب خواب خوش شبانه می‌گردد.

نوشیدن آب گرم

• مهمترین فایده نوشیدن آب گرم، بهبود گردش خون است. توصیه بسیاری از پزشکان در صبح به عنوان اولین کار نوشیدن آب گرم با عسل و لیمو است. لیمو و عسل در آب موجب بهتر شدن طعم آب می‌شود و همچنین به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کنند.
• نوشیدن آب گرم در صبح به بازگرداندن رطوبتی که از بدن در هنگام خواب از دست رفته بود، کمک می‌کند.
• نوشیدن آب گرم همچنین اندام‌های درون بدن را آرام ساخته و به گرم نگه داشتن آنها کمک می‌کند.
• آب گرم به پاکسازی سیستم بدن با از بین بردن مواد ناخواسته و سموم از آن کمک می‌کند. چنانچه این سموم در بدن تجمع یابند، می‌توانند موجب از دست رفتن آب بدن شده و علاوه بر آن منجر به ایجاد فشار یا تنش، درد، و سردرد می‌شوند. بسیاری از ما از سردردهایی رنج می‌بریم که قادر به پیدا کردن علت آن نیستیم. در بیشتر موارد، این سردردها به این علت است که روده‌ و شکم ما تمیز نیستند. نوشیدن آب گرم کمک می‌کند تا بدن ما مؤثرتر کار کرده و نیز از ابتلا به یبوست، اسهال، یا سندرم روده تحریک‌پذیر جلوگیری می‌کند.
• اگر نمی‌توانید در صبح به محض بیدار شدن از خواب آب گرم بنوشید، عادت کنید که یک لیوان آب گرم را پیش از رفتن به سر میز صبحانه بنوشید. آب گرم این اطمینان را می‌بخشد که دستگاه گوارش به آرامی عمل نماید.
• پوست با خلاص شدن از شر سموم انباشته شده، صاف و نرم شده و خواهد درخشید. این امر تأثیر غیر مستقیم نوشیدن آب گرم است.
• نوشیدن آب گرم به مقابله با اختلالات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، پوست خشک، و چین و چروک کمک می‌کند. بنابراین اکنون دیگر متوجه شده‌اید که برای داشتن پوستی سالم و انعطاف‌پذیر چه باید بکنید.
• افرادی که می‌خواهند وزن از دست دهند و یا نسبت به وزن خود حساس هستند، بایستی افزایش مصرف آب و خصوصاً آب گرم را به یک عادت تبدیل کنند. اعتقاد بر این است که آب گرم به کاهش میزان سلول‌های چربی موجود در بدن کمک می‌کند. البته که باید میزان فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهید.
• آب گرم موجب از بین رفتن سرفه‌های سخت و شدید و یا خلط‌آور شده و به از بین رفتن آن از دستگان تنفسی کمک می‌کند. بنابراین، آب گرم کمک می‌نماید علائم گلودرد، سرماخوردگی و سینوزیت از بین بروند.
آب گرم برای گرفتگی‌های قاعدگی و افسردگی بسیار عالی عمل می‌کند. چنانچه از نوعی بی‌خوابی در شب رنج می‌برید، می‌توانید نوشیدن آب گرم را امتحان کنید، به این دلیل که خوابی آرام و راحت را در شب تضمین می‌کند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید