فواید آنزیم پاپایا

فواید آنزیم پاپایا

 

اگر چه نظر کلی این است که آنزیم پاپایا به اندازه‌ی خود میوه آن برای سلامتی مفید است ولی برخی افرد بر این باورند که خواص درمانی آنزیم پاپایا فراتر از خواص میوه‌ی آن است. با برخی از تردیدهایی که در ذهن ما وجود دارد، تصمیم گرفتیم فواید آن را بررسی کنیم تا ببینیم آیا واقعاً به اندازه‌‌ای که ادعا می‌شود مفید است یا خیر.
آنزیم پاپایا یک آنزیم پروتئاز سیستئین است که در پاپایا یافت می‌شود. آنزیم پاپایا که پروتئیناز 1 نیز نامیده می‌شود به خاطر خواص گوارشی خود شناخته شده است. این آنزیم حاوی 212 اسید آمینه است که توسط سه پل دی سولفید تثبیت می‌شوند. به طور ساده‌تر، آن ترکیب قوی از آنزیم‌های پروتئولیتیک مشتق شده از میوه‌ی پاپایا است.

مکمل‌های آنزیم پاپایا
مکمل‌های آنزیم پاپایا به شکل قرص یا پودر موجود هستند. مکمل‌های آنزیم پاپایا معمولاً با جمع‌ آوری لاتکس میوه‌ی پاپایا تولید می‌شوند. به لاتکس اجازه می‌دهند روی خود میوه خشک شود یا داخل ظرف‌های مخصوصی آن را به شکل تقطیر به دست می‌آورند. بعد از خشک شدن آن را خالص‌سازی می‌کنند. آنزیم خالص‌ سازی شده در نهایت به شکل قرص یا پودر آنزیم پاپایا در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

فواید آنزیم پاپایا
اگر چه آنزیم پاپایا خواص بسیاری دارد ولی تا دهه‌ی 1870 به خوبی شناخته نشده بودند. بعد از کشف پاپایا، تحقیقات گسترده‌ای بر روی آن انجام شده که درمان مشکلات گوارشی یکی از آن‌ها بود.

• آنزیم پاپایا به معده کمک می‌کند پروتئین‌ها را به آسانی تجزیه کند. بنابراین، جذب مواد مغذی را تسهیل می‌کند. بیشتر خواص آنزیم پاپایا حول این واقعیت قرار دارند که مصرف آن به گوارش کمک می‌کند. برای مثال، آنزیم پاپایا برای افراد مبتلا به سوء هاضمه مفید است.
• آنزیم پاپایا چربی‌ها را حل می‌کند و باعث نرم شدن بافت پوست می‌شود. آنزیم پاپایا همچنین به پاکسازی بافت‌های مرده کمک می‌کند و بدین ترتیب به سلامت پوست کمک می‌کند. به همین دلیل است که از آن به طور گسترده‌ای در محصولات زیبایی استفاده می‌شود.
• آنزیم پاپایا همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین دادن معده و کاهش ورم آن کمک می‌کند. خواص ضد التهابی آنزیم پاپایا به بهبود زخم‌های سوختگی و تاول‌های تبخالی کمک می‌کند.
• آنزیم پاپایا همچنین برای درمان زخم‌های معده نیز مفید است.
• از آنزیم پاپایا برای درمان ورم و کبودی نیز استفاده می‌شود. آنزیم پاپایا در مهار ورم و تب بعد از عمل جراحی نیز مفید است.
• این باور وجود دارد که آنزیم پاپایا به کاهش آلرژی به برخی غذاها خصوصاً آن‌هایی که به هضم ناقص پروتئین مربوط هستند کمک می‌کند.
• اسیدهای آمینه‌ی موجود در پاپایا می‌توانند به کاهش علایم سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر با جلوگیری از رفلاکس اسید کمک کنند.
• افرادی که از درد کمر و رگ به رگ شدن رنج می‌برند، می‌توانند با گنجاندن آنزیم پاپایا در رژیم غذایی خود به تسکین آن‌ها کمک کنند. این آنزیم همچنین به کاهش ورم گلو و درد سینوسی کمک می‌کند.
• تحقیقات نشان داده است که آنزیم پاپایا تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی عالی است و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
• از آنجایی که آنزیم پاپایا آنزیمی پروتئولیتیک است، به درمان انگل‌های روده کمک می‌کند. این همان خاصیت است که به تجزیه‌ی پروتئین‌های غذا کمک می‌کند.
همانند سایر مکمل‌ها، استفاده‌ی بیش از حد از آنزیم پاپایا نیز می‌تواند منجر به ایجاد برخی عوارض جانبی شود و از اینرو، باید به مقدار متوسط از آن استفاده کرد. توصیه می‌‌شود قبل از شروع مصرف با پزشک مشورت کنید. متخصصین اضافه کردن مقدار کمی آنزیم پاپایا یا خود میوه‌ی آن به رژیم غذایی روزانه را توصیه می‌کنند. مصرف آنزیم پاپایا حتی در مقادیر کم می‌تواند به مقابله با اختلالات مختلف کمک کند و سلامت شما را حفظ کند.

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید