خواص تغذیه‌ای جگر

خواص تغذیه‌ای جگر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

«جگر بخورید، برایتان مفید است» آیا این گفته واقعیت دارد، و آیا اطلاعات تغذیه‌ای نهفته‌ای در آن وجود دارد که ما از آن خبر نداریم؟ این مقاله را بخوانید تا بیشتر در مورد حقایق تغذیه‌ای جگر اطلاع کسب کنید.
بسیاری از خانواده‌ها جگر بره، مرغ، گوساله، غاز، و ماهی را برای وعده‌های غذایی مختلف مورد استفاده قرار می‌دهند. روش آماده سازی منحصر بفردی مانند پختن، سرخ کردن، آب پز کردن، کبابی کردن، سرخ کردن سریع و حتی به شکل خام سرو کردن جگر وجود دارد. با وجود آنکه جگر به عنوان منبع خوبی از مواد مغذی در نظر گرفته می‌شود، اما دارای مقادیر معینی سموم نیز می‌باشد.
مواد شیمیایی که نمی‌توانند به مواد مغذی سالم تبدیل شوند در جگر به عنوان مواد زائد سمی اندوخته می‌شوند. هرگونه مواد سمی که مرغ، گاو و گوساله در معرض آن قرار داشته باشند، در کبد یا جگرشان ذخیره می‌شود. که این امر ما را به بخش مهمی از مقاله یعنی ـ پیدا کردن مواد مغذی موجود در جگر جلب می‌کند. در بخش‌های زیر، اطلاعات تغذیه‌ای جگر مرغ، گاو و گوساله را ارائه کرده‌ایم.

اطلاعات تغذیه‌ای
• جگر مرغ
• جگر گاو
• جگر گوساله

جگر مرغ
در حالی که سالاد، سوپ، و یا هر نوع خوراک مرغ را تهیه می‌کنید، قطعاً می‌توانید جگر را به خوراک خود وارد کنید. البته، چگونگی طبخ وعده‌های غذایی و استفاده از چه موادی، تفاوت بزرگی در ارزش غذایی و تغذیه‌ای مصرف جگر مرغ ایجاد می‌کند. پس چرا سعی نمی‌کنیم پی ببریم چه مواد مغذی ضروری در دسترس ما می‌باشند.
• جگر مرغ نسبتاً از کالری پایینی برخوردار است (۱ اونس (۳۵ر۲۸ گرم = ۴۷ کالری).
• یکی از بزرگترین مشکلاتی که در رابطه با جگر مرغ وجود دارد، میزان بالای کلسترول آن می‌باشد.
• این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین‌های A، C، B6، و B12می‌باشد و مواد معدنی آن شامل مس، آهن، منگنز، نیاسین و روی است.
• ۳۵ر۲۸ گرم جگر مرغ حاوی میزان سالم پروتئین و چربی ( به ترتیب ۷ گرم و ۲ گرم) می‌باشد.

میزان سرو (۱۰۰ گرم)

خام

آرام جوشاندن (پخت)

در ماهیتابه سرخ کردن (پخت)

میزان کالری

۱۱۶

۱۶۷

۱۷۲

پروتئین (گرم)

۹ر۱۶

۵ر۲۴

۸ر۲۸

کربوهیدرات (گرم)

۰ر۰

۹ر۰

۱ر۱

چربی کل (گرم)

۸ر۴

۵ر۶

۴ر۶

ویتامین A (واحد بین‌الملل) (IU)

۱۱۰۷۷

۱۳۳۲۸

۱۴۳۷۸

کلسترول (میلی گرم)

۳۴۵

۵۶۳

۵۶۴

کلسیم (میلی گرم)

۸

۱۱

۱۰

آهن (میلی گرم)

۹

۶ر۱۱

۹ر۱۲

سدیم (میلی گرم)

۷۱

۷۶

۹۲

روی (میلی گرم)

۷ر۲

۴

۴

جگر گاو
در سال ۱۹۳۴، جورج اچ ویپل، ویلیام پی مورفی و جورج آر مینوت جایزه نوبل را در فیزیولوژی یا پزشکی برای کشف درمان کم خونی وخیم با کمک جگر گاو بدست آوردند. جگر گاو نه تنها به درمان بیماران مبتلا به کم خونی وخیم کمک می‌کند، بلکه می‌تواند تعداد سلول‌های قرمز خون را نیز افزایش دهد.
• یک تکه جگر گاو تنها ۱۴۲ کالری دارد که می‌تواند راه خوبی در مسیر برنامه‌ی کاهش وزن شما باشد. اگر تحت رژیم کم کربوهیدرات و پرتئین بالا قرار دارید پس در این صورت جگر گاو به ترتیب ۱۶ و ۹۲ کالری به همراه خواهد داشت.
• در مقابل، جگر گاو دارای سطوح بالای کلسترول بوده که برای قلب ضرر دارد (یک پُرس = ۳۰۹ میلی گرم)؛ بنابراین توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال مصرف نمایید.
• جگر گاو منبعی باور نکردنی از ویتامین A برای رشد مناسب استخوان، پوست و مو سالم، و تولید مثل می‌باشد.

میزان سرو (۱۰۰ گرم)

خام

در ماهیتابه سرخ کردن (پخت)

ابتدا در روغن کمی سرخ کردن و سپس با کمی آب جوشاندن (پخت)

میزان کالری

۱۳۵

۱۷۵

۱۹۱

پروتئین (گرم)

۴ر۲۰

۵ر۲۶

۱ر۲۹

کربوهیدرات (گرم)

۹ر۳

۲ر۵

۱ر۵

چربی کل (گرم)

۶ر۳

۷ر۴

۳ر۵

ویتامین A (واحد بین‌الملل) (IU )

۱۶۸۹۹

۲۶۰۹۱

۳۱۷۱۸

ویتامین C (میلی گرم)

۳ر۱

۷ر۰

۹ر۱

کلسترول (میلی گرم)

۲۷۵

۳۸۱

۳۹۶

کلسیم (میلی گرم)

۵

۶

۶

آهن (میلی گرم)

۹ر۴

۲ر۶

۵ر۶

سدیم (میلی گرم)

۶۹

۷۷

۷۹

روی (میلی گرم)

۴

۲ر۵

۳ر۵

جگر گوساله
جگر گوساله از گاو جوان بدست می‌آید. بافت این جگر لطیف بوده و طعم و مزه‌ی آن بهتر از جگر هر نوع حیوان بالغ دیگری است. به همین دلیل، مقدار کمتری سموم و مواد شیمیایی در آنها پیدا خواهید کرد.
• چهار اونس (۱۱۳ گرم) جگر گوساله حداقل نیمی از پروتئین مورد نیاز بزرگسالان را تأمین می‌کند.
• جگر گوساله منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B مانند B12، B6، ریبوفلاوین و نیاسین می‌باشد.
• این جگر سطوح بیش از حد ویتامین A را در خود ذخیره کرده و مصرف آن برای زنان باردار توصیه نمی‌شود؛ میزان بیش از حد ویتامین A می‌تواند برای رشد نوزادان مثل سم باشد؛ از این رو در صورتی که بخواهید از آن مصرف کنید، بایستی با پزشک خود صحبت نمایید.
• جگر گوساله با داشتن مواد معدنی مانند مس، روی و فسفر، توسط بنیاد جرج متلجان به عنوان «یکی از سالم‌ترین غذاهای جهان» شناخته شده است.

میزان سرو (۱۰۰ گرم)

خام

در ماهیتابه سرخ کردن (پخت)

ابتدا در روغن کمی سرخ کردن و سپس با کمی آب جوشاندن (پخت)

میزان کالری

۱۴۰

۱۹۳

۱۹۲

پروتئین (گرم)

۹ر۱۹

۴ر۲۷

۴ر۲۸

کربوهیدرات (گرم)

۹ر۲

۵ر۴

۸ر۳

چربی کل (گرم)

۹ر۴

۵ر۶

۳ر۶

ویتامین A (واحد بین‌الملل) (IU )

۳۹۰۵۸

۶۶۹۸۱

۷۰۵۹۹

ویتامین C (میلی گرم)

۷ر۰

۷ر۰

۱ر۱

کلسترول (میلی گرم)

۳۳۴

۴۸۵

۵۱۱

کلسیم (میلی گرم)

۵

۷

۶

آهن (میلی گرم)

۴ر۶

۶

۱ر۵

سدیم (میلی گرم)

۷۷

۸۵

۷۸

روی (میلی گرم)

۱۲

۲ر۱۱

۲ر۱۱

توصیه می‌شود که از خوردن جگر حیوانات مسن خودداری کنید، و از انواع جوان آن استفاده نمایید. هر چند که ممکن است به نظر رسد خواص تغذیه‌ای مفید جگر، اندک می‌باشد، اما مصرف پرس‌های کوچکی از آن می‌تواند منبع خوبی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین‌هایی باشد که برای پیروی از یک شیوه‌ی زندگی سالم مورد نیاز می‌باشند. به خاطر داشته باشید که جگر از میزان بالایی چربی و کلسترول برخوردار بوده که می‌تواند برای قلب مضر باشد، بنابراین چنانچه قصد دارید جگر را بخشی از رژیم غذایی روزانه و یا رژیم ورزشی خود سازید، در این مورد با پزشک خانواده مشورت کرده و توصیه‌های حرفه‌ای ایشان را در نظر بگیرید.

مطالب مشابه