حقایق تغذیه‌ای کره

حقایق تغذیه‌ای کره

 

در حالی که بسیاری از ما نگران کالری‌های موجود در کره می‌باشیم، تعداد بسیار کمی از ارزش غذایی آن آگاهی دارند. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص ارزش تغذیه‌ای کره در اختیارتان قرار می‌دهد.
کره یکی از آن محصولات لبنی است که از خامه تازه یا شیر یا خامه‌ی تخمیر شده تهیه می‌شود. این محصول خامه‌ای لبنی متشکل از سرشیر، آب، و پروتئین شیر می‌باشد. غیر از کاربرد آن در آشپزی، همچنین به عنوان یک خوراکی مالیدنی بر روی نان و … مورد پسند واقع شده است. کره به طور معمول جهت پخت و پز، سرخ کردن، و تهیه‌ی سس مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به عنوان ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی کیک، شیرینی و کلوچه و بیسکویت بکار می‌رود. با آنکه کره عمدتاً از شیر گاو تهیه می‌شود؛ شیر گوسفند، بز و بوفالو، می‌تواند برای این منظور استفاده شود. کره در اشکال مختلفی وجود دارد. در حالی که نمونه‌های شور و بی‌نمک آن به راحتی در دسترسی می‌باشد، همچنین ممکن است به انواع دیگری برخورد کنید که حاوی مواد طعم‌ دهنده و نگهدارنده هستند. همچنین ممکن است کره‌ی پرورده، کره‌ی خامه‌ای شیرین، کره‌ی خامه‌ای به عمل نیامده، کره‌ی مالیدنی و کره‌ی زده شده را امتحان کرده باشید.

ارزش غذایی
با وجود آنکه کره عمدتاً به دلیل عطر و طعم آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این محصول لبنی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک برش مستطیلی از کره‌ی شور (به وزن حدوداً 113 گرم) 810 کالری دارد. این مقدار حاوی یک گرم پروتئین، 92 گرم چربی، 07ر0گرم کربوهیدرات، 07ر0 گرم شکر و 18 گرم آب است. در جدول زیر اطلاعاتی در مورد میزان ویتامین و مواد معدنی در یک برش مستطیلی کره آورده شده است.

 

مواد مغذی

ارزش و میزان

ویتامین A

 (واحد بین‌المللی)IU  2824

ویتامین D

IU  60

ویتامین B1

006ر0 میلی گرم

ویتامین B2

038ر0 میلی گرم

ویتامین B3

047ر0 میلی گرم

ویتامین E

62ر2 میلی گرم

ویتامین K

9ر7 میکرو گرم

فولات

3 میکرو گرم

کلسیم

27 میلی گرم

منیزیم

2 میلی گرم

پتاسیم

27 میلی گرم

فسفر

27 میلی گرم

آهن

02ر0 میلی گرم

سدیم

727 میلی گرم

روی

1ر0 میلی گرم

منبع: پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا

فواید سلامتی
به این دلیل که کره یک ماده‌ی غذایی مغذی است، خواص مختلفی برای سلامتی نیز به همراه دارد. گفته شده است که کره جهت سلامت تیروئید و غدد آدرنال مفید می‌باشد. و برای افرادی که دچار عفونت‌های قارچی، به ویژه کاندیدیاز شده‌اند مفید است. این محصول لبنی دارای خواص ضد تومور و ضد سرطانی است. و برای مبارزه با پوسیدگی دندان مفید بوده و رشد عضلانی را بالا می‌برد. این محصول لبنی حاوی مقادیر کمتری لاکتوز بوده، و به همین ترتیب، کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند نیز می‌توانند آن را در حد اعتدال مصرف نمایند. گفته شده است که، محتوای لسیتین موجود در کره جهت متابولیسم کلسترول ضروری است. کره حاوی اسید لینولئیک کونژوگه یا مزدوج بوده، که ایمنی را افزایش می‌دهد. کره می‌تواند از کلسیفیکاسیون (آهکی شدن) مفاصل جلوگیری کرده و همچنین می‌تواند به بدن در جذب مواد معدنی کمک کند.
کره حاوی اسید آراشیدونیک بوده که جهت عملکرد سلولها و همچنین مغز حیاتی است. گفته شده است که، مصرف کره جهت جلوگیری از عفونت‌های دستگاه گوارش در کودکان مفید می‌باشد. و نیز سرشار از ویتامین A و Dبوده که جهت جذب کلسیم در بدن ضروری می‌باشند. موجی از بیماری‌های قلبی در نیمه دوم قرن بیستم افرادی را تحت تأثیر قرار داد که کره‌‌ی حاوی کلسترول مصرف می‌کردند. با این حال، برخی از مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته، نشان می‌دهد که کره برای قلب مفید می‌باشد به این دلیل که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و لسیتین بوده، که به متابولیسم کلسترول کمک می‌کنند.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید