حقایق تغذیه‌ای شیر کامل

حقایق تغذیه‌ای شیر کامل

آیا می‌خواهید بدانید که شیر کامل سالم چگونه است؟ در این مقاله در خصوص حقایق تغذیه‌ای شیر کامل صحبت خواهیم کرد و تمام اطلاعاتی که در مورد مواد مغذی موجود در شیر کامل نیاز دارید را در اختیارتان قرار داده‌ایم.
شیر کامل‌ خالص‌ترین شکل شیر بوده که همچنین به عنوان شیر پر چرب و یا شیر با چربی کامل که در آن هیچ یک از مواد مغذی از بین نرفته است، شناخته شده است. با اینکه شیر به دلیل میزان بالای کالری موجود در آن گزینه‌ی محبوبی در جهانی که وسواس زیادی به تناسب اندام دارد، نبوده است، اما بهترین گزینه برای کودکان تازه به راه افتاده و کودکانی که شیرهای خشک را قبول نکرده و یا از شیر مادر تغذیه نمی‌شوند، به حساب می‌آید. شیر کامل مغذی و سالم موجب قوی‌تر شدن بنیه‌ی نوزادان به دلیل وجود کلسیم و چربی در آن می‌شود. همچنین محتوای کالری موجود در شیر به رشد و نمو کودک کمک می‌کند. همچنین به دلیل آنکه تنها مرحله‌ی ابتدایی پردازش و فرآوری را می‌گذراند، در قسمت فاکتور طعم و مزه امتیاز بیشتری را بدست می‌آورد. در این مقاله، در خصوص محتوای تغذیه‌ای شیر کامل مطالب بیشتری را به شما خواهیم گفت.

خواص تغذیه‌ای شیر کامل
بسیاری از ما، در زمان کودکی، مجبور به نوشیدن یک لیوان شیر پیش از رفتن به مدرسه می‌شدیم. و این چیزی بود که ما هیچ کنترلی روی آن نداشته و حتی بهانه و التماس‌هایمان مبنی بر داشتن عدم تحمل به لاکتوز (به محض فهمیدن این موضوع که چنین عارضه‌ای وجود دارد) نیز گوش شنوایی نداشته (از یک گوش بزرگترها وارد و از گوش دیگر خارج می‌شد) و به عبارتی این التماسهای ما تأثیری در نخوردن شیر نداشتند. به هر حال هنگامی که بزرگ شده و متوجه‌ی اهمیت مصرف شیر برای بدنمان شدیم، آن را به اشکال متفاوت در دسترسمان استفاده می‌کنیم؛ مثلاً با غلات، به صورت شِیک (مخلوط شیر و شربت و بستنی)، و یا حتی در قالب محصولات لبنی همچون ماست. در جدول ذیل محتوای تغذیه‌ای یک فنجان و یا 244 گرم شیر کامل را به ما نشان می‌دهد.

 

مواد مغذی

محتوا (میزان)

کالری

150 کالری

چربی کل

2ر8 گرم

چربی اشباع شده

1ر5 گرم

چربی اشباع نشده مونو

4ر2 گرم

چربی اشباع نشده پلی

3ر0 گرم

فیبر خوراکی

0 گرم

پروتئین

8 گرم

قند

13 گرم

کلسترول

33 میلی گرم

سدیم

120 میلی گرم

ویتامین A

RE 76

ویتامین D

4ر2 میکروگرم

ریبوفلاوین

4ر0 میلی گرم

ویتامین B12

9ر0 میکروگرم

کلسیم

290 میلی گرم

فسفر

228 میلی گرم

RE یا RETINAL EQUIVALENT ؛ واحد اندازه گیری ویتامین آ و به معنای «معادل رتینول» است.

شیر منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D است. این میزان بالای کلسیم و ویتامین D به ایجاد استخوان‌هایی قوی و محکم و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان کمک می‌کند. شیر کامل همچنین منبع خوبی از ویتامین K یعنی ماده‌ی مغذی دیگری که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است، می‌باشد. شیر کامل همچنین غنی از ویتامین B12 و ریبوفلاوین است که برای سلامت قلب و عروق دارای اهمیت است و همچنین انرژی را تولید می‌کنند که مورد نیاز بدن جهت انجام عملکردهای خود است. ویتامین A که یکی دیگر از مواد مغذی ضروری است که از شیر به دست می‌آید جهت عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن بسیار اهمیت دارد. یکی از مزایای مهم شیر کامل این است که با وارد نمودن آن به رژیم غذایی خود می‌توانید در حقیقت خطر ابتلا به اختلالات متابولیک را کاهش دهید، به این دلیل که اسید لینولنیک مزدوج یا در هم آمیخته یعنی اسید چرب مفیدی که در شیر وجود دارد، در واقع عمل انسولین را بهبود بخشیده و سطوح گلوکز خون را کاهش می‌د‌هد. مطالعات نشان می‌دهند که این اسید چرب می‌تواند در مبارزه با انواع خاصی از سرطان مفید باشد و همچنین به کاهش کلسترول بدن کمک کند. بحث مفصلی در خصوص مزایای شیر بدون چربی نسبت به مزایای شیر کامل وجود دارد به طوریکه طرفداران هر دو گروه از خاصیت این دو نوع شیر سخن به میان می‌آورند. اما مطالعات نشان داده است که احتمالاً ارتباطی میان مصرف شیر کم چرب و کاهش ریسک و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون فشار خون بالای شریانی و بیماری عروق کرونر قلب و یا شرایطی مانند چاقی وجود دارد.
افرادی که شیر بی‌چربی مصرف می‌کنند، سبک زندگی سالم‌تری داشته و از مواد مغذی مختلفی که شیر بی‌چربی فراهم می‌سازد، بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر براساس مطالعات انجام شده خانم‌هایی که شیر کامل مصرف می‌کنند، میزان باروری خود را افزایش می‌دهند در حالی که کسانی که از شیر کم چرب استفاده می‌کنند، شاید در واقع باعث بروز اثرات معکوس بر روی احتمال باروری خود می‌شوند. محتوای چربی شیر به نوع شیری که می‌نوشید بستگی دارد. در حالی که شیر گاو به بالا بودن درصد چربی آن معروف است، شیر بز دارای محتوای چربی نسبتا پایین‌تری است.
مواردی که اشاره شد، تنها چند مورد از حقایق و اطلاعات تغذیه‌ای شیر کامل بودند. شیر، چه از نوع کامل و چه بدون چربی، بایستی بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شما شود، به این دلیل که یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی برای مصرف به حساب می‌آید. در صورتی که نسبت به لاکتوز حساسیت داشته و یا دچار عدم تحمل به لاکتوز می‌باشید، آنگاه می‌توانید به منظور بالا رفتن میزان تحمل شما نسبت به محصولات لبنی، قرص‌هایی مانند لاکتاز را مصرف کنید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ عنوان قصد جایگزینی توصیه‌های متخصص را نداشته است.

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید