ارزش تغذیه‌ای نارگیل

ارزش تغذیه‌ای نارگیل

 

کسانی که به دنبال ساخت عضله هستند باید نارگیل مصرف کنند. این مقاله اطلاعاتی راجع به ارزش تغذیه‌ای آب نارگیل ، روغن نارگیل و شیر نارگیل ارائه می‌دهد.
درخت نارگیل درخت زندگی نامیده می‌شود و نارگیل میوه‌ی زندگی نامیده می‌شود. نارگیل به خاطر خواص دارویی مختلف و همچنین استفاده در آشپزی مشهور است. از نارگیل خشک و رسیده برای درست کردن روغن نارگیل ، صابون و وسایل آرایشی استفاده می‌شود در حالیکه از شیر نارگیل در بسیاری از غذاها و محصولات زیبایی استفاده می‌شود. از نارگیل خشک شده در شیرینی پزی استفاده می‌شود. از آب نارگیل برای درست کردن نوشیدنی و برای اهداف دارویی مثل جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه استفاده می‌شود.

فواید نارگیل
فیبر موجود در نارگیل برای جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی و سرطان روده مؤثر است. از پوست نارگیل برای تولید کربن فعال شده ، وسایل خانگی ، صنایع دستی و بسیاری محصولات دیگر استفاده می‌شود. حتی رشته‌های موجود در پوست نارگیل نیز قابل استفاده است و از آن‌ها برای درست کردن طناب ، کود آلی و غیره استفاده می‌شود. از خوشه‌ی نارگیل به عنوان ترکیبی برای تولید شکر و نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌شود. این پایان کار نیست، از برگ‌های نارگیل برای تولید خمیر کاغذ ، سبد ، سینی و غیره استفاده می‌شود. از تنه‌ی درخت نارگیل برای تولید محصولات چوبی مختلف و از ریشه‌ی آن برای تولید رنگ ، طناب و غیره استفاده می‌شود. نارگیل از سر تا پا سودمند است. ارزش تغذیه‌ای نارگیل آن را با ارزش‌تر نیز می‌کند.
میوه‌ی نارگیل به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، خام ، شیر ، آب و روغن. آسیای جنوبی و آمریکای جنوبی منشأ اصلی نارگیل است. این روز‌ها، نارگیل تقریباً در تمامی کشورهای استوایی کشت می‌شود. نارگیل از چندین لایه تشکیل شده است. بیرونی‌ترین لایه‌ را پوسته‌ی قهوه‌ای رنگ سخت تشکیل می‌دهد. دومین لایه اندوکارپ نامیده می‌شود که به معنای هسته‌ی داخلی است. بعد از دو لایه‌ی بالایی، می‌توانید به گوشت نارگیل دست پیدا کنید که قسمت سفید و گوشتی میوه است. داخلی‌ترین قسمت آب نارگیل است که دارای خواص درمانی می‌باشد. نارگیل سبز بیشرین مقدار آب را دارد. پاشیدن نارگیل بر روی برنج، سبزیجات و سالاد ارزش تغذیه‌ای آن‌ها را بالا می‌برد.

مواد مغذی نارگیل
در زیر مواد مغذی در ۱۰۰ گرم گوشت نارگیل ارائه شده است.
فیبر تغذیه‌ای ۹ میلی‌گرم
پروتئین ۳ر۳ گرم
قند ۲۳ر۶ گرم
کربوهیدرات ۲۳ر۱۵ گرم
چربی اشباع شده ۷۰ر۲۹ گرم
چربی اشباع نشده ۸۰ر۱ گرم
کلسیم ۱۴ میلی‌گرم
آهن ۴۳ر۲ میلی‌گرم
منیزیم ۳۲ میلی‌گرم
فسفر ۱۱۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۳۵۶ میلی‌گرم
روی ۱ر۱ میلی‌گرم
ویتامین ب۶ ۰۵۴ر میلی‌گرم
ویتامین ب۹ ۲۶ میکروگرم
ویتامین ث ۳ر۳ میلی‌گرم
ویتامین ب۳ ۵۴ر. میلی‌گرم
ویتامین ب۵ ۳۰۰ر. میلی‌گرم
ویتامین ب۱ ۰۶۶ر. میلی‌گرم
ویتامین ب۲ ۰۲ر. میلی‌گرم
انرژی ۳۵۰ کیلوکالری
ارزش تغذیه‌ای نارگیل ممکن است از مکانی به مکان دیگر متفاوت باشد. طعم و ضخامت گوشت نارگیل بسته به گونه و منشأ آن متفاوت است.

آب نارگیل و واقعیت‌های تغذیه‌ای نارگیل

• از آنجایی که نارگیل سرشار از فیبر است، به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف نارگیل از یبوست جلوگیری می‌کند.
• مصرف نارگیل به ایجاد سریع توده‌ی عضلانی کمک می‌کند.
• شیر نارگیل برای گلو درد مفید است و به درمان زخم معده کمک می‌کند.
• این باور وجود دارد که آب نارگیل برای کاهش خارش ناشی از آبله ، آبله مرغان و سرخک مفید است.
• آب نارگیل باعث درخشندگی و جوانی پوست می‌شود.
• آب نارگیل برای دفع کرم‌های روده مفید است و به رفع بسیاری از مشکلات معده و ادرار کمک می‌کند.
• تحقیقات نشان می‌دهد که نارگیل بار ویروسی اچ آی وی را کاهش می‌دهد.
• کسانی که در بستر بیماری هستند، با مصرف آب نارگیل می‌توانند انرژی زیادی به دست بیاورند.
• ید طبیعی موجود در نارگیل به جلوگیری از ایجاد گوارتر کمک می‌کند.
• آب نارگیل محتوی کربوهیدرات‌های ساده است. پس، اگر زندگی بی‌تحرکی داشته باشید، مصرف بیش از حد آب نارگیل می‌تواند باعث افزایش وزن شود.
• آب نارگیل به جلوگیری از ایجاد مشکلات کلیوی کمک می‌کند. ولی مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود.
• جدا از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی موجود، آب نارگیل محتوی اسید لوریک است که در شیر مادر یافت می‌شود. پس، مصرف آب نارگیل می‌تواند برای زنان شیرده مفید باشد.
• آب نارگیل برای افراد دیابتی مفید است. ولی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آب نارگیل می‌تواند برای افراد دیابتی مضر باشد. مصرف زیاد آب نارگیل می‌تواند باعث نوسانات شدید در سطح قند خون بدن شود. پس، بهتر است به مقدار محدود از آب نارگیل استفاده شود.
• مصرف مکرر یا بیش از حد هر ماده‌ی غذایی باعث ایجاد آلرژی می‌شود. هنگامی که بدن یک ماده‌ی غذایی را دوباره و دوباره دریافت می‌کند، سیستم ایمنی بدن ماده‌ی غذایی را به عنوان عامل بیگانه شناسایی می‌کند. این قضیه در مورد نارگیل و آب نارگیل نیز صدق می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای شیر نارگیل
شیر نارگیل مایع شیرین و سفید رنگی است که با فشردن نارگیل رنده شده و آب گرم به دست می‌آید. از شیر نارگیل برای درست کردن انواع دسر ، سس و سوپ استفاده می‌شود. شیر نارگیل حاوی انواع ویتامین‌ها ، مواد معدنی ، پتاسیم ، فولات و سایر مواد مغذی است. یک فنجان شیر نارگیل کنسرو شده حاوی ۴۴۵ کالری است در حالی که شیر منجمد شده حاوی ۴۸۵ کالری است. شیر نارگیل خام بیشترین مقدار کالری را داراست که تقریباً ۵۵۲ کالری می‌باشد.

ارزش تغذیه‌ای روغن نارگیل
از رو غن نارگیل برای آشپزی و همچنین برای پوست و مو استفاده می‌شود. روغن نارگیل پوست را نرم می‌کند و سبب جوانی و درخشندگی آن می‌شود. استفاده‌ی منظم از این روغن کیفیت مو را افزایش می‌دهد. با ماساژ روغن نارگیل می‌توانید موهایی بلند و ضخیم داشته باشید. جدا از این‌ها، روغن نارگیل برای بیماری‌های زیر نیز مفید است:

• بیماری‌های قلبی
• دستگاه گوارش ضعیف
• چاقی
• مشکلات کلیوی
• استرس
• کلسترول بالا
• دیابت
• سیستم ایمنی ضعیف
• فشار خون بالا
• مشکلات دندان
• متابولیسم پایین
• تراکم استخوان پایین
• اچ آی وی
• سرطان
• پانکراتیت
• پیری زودرس

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

مطالب مشابه