ده روش مؤثر در بهبود روابط همسران

ده روش مؤثر در بهبود روابط همسران

نویسنده:عبدالرسول کریمی

یک زندگی موفق برپایه های اصول صحیح و منطقی استوار شده است .
هر چقدربتوانیم دانش ،اطلاعات و آگاهی های مان را گسترش بدهیم، می توانیم زندگی متعادل تری داشته باشیم.
ما در اینجا چند روش مفید را برای تقویت و بهبود روابط میان همسران پیشنهاد می کنیم. البته باید دانست که حتماً نباید همه ی آنها را باهم و در یک زمان بکار برد . شما می توانید با توجه به ویژگی های خود و همسرتان موارد مناسب را انتخاب کرده و در مواقع لازم بکار برید:
1 ـ رفتارهای مثبت همسرتان را تحسین و او را به انجام هر چه بیشتر آن رفتارها ترغیب کنید. به او بگویید که چقدر به وجودش افتخار می کنید و دوست دارید همواره در کنارش باشید.
2 ـ وقتی همسرتان درحال صحبت کردن با شماست ، به هیچ وجه حرفش را قطع نکنید. صبرکنید تا حرفش کاملاً تمام شود ، بعد نظر خود را بیان کنید.
3 ـ همسرخود را با انواع و اقسام خواسته ها و دستورات تان برده و اسیر خود نکنید. وقتی کاری از او می خواهید ، خودتان هم در عوض کاری برایش انجام دهید. توجه داشته باشید که این کار حتماً نباید مسأله ی مهمی باشد. شما هم می توانید با انجام کارهای کوچک و به ظاهر کم اهمیت و کلماتی محبت آمیز او را شاد کنید.خستگی را از تنش بیرون آورید.
4 ـ خیلی از مواقع ما با حرف ها و حرکات مان همسرمان را عصبانی و ناراحت می کنیم .سعی کنید تا حد امکان ازکارها و رفتارهایی که سبب دلزدگی و ناراحتی همسرتان می شود بپرهیزید .حتی اگربه آن کارها علاقه دارید ، به خاطر همسر وزندگی مشترک تان آنها را کنار بگذارید.
5 ـ برای ایجاد صمیمیت بیشتر سعی کنید با هم کتابی انتخاب کنید و آن را به نوبت بخوانید، سپس در مورد آن با هم بحث و گفت و گو کنید. اگر اهل کتاب نیستید ،می توانید به جای آن با هم فیلمی را تماشا کنید وبعد درباره اش حرف بزنید.
6 ـ در مورد روزهای اول آشنایی تان و ویژگی هایی که سبب شده نسبت به هم علاقه مند شوید ،گفت و گو کنید . ولی دقت کنید که اگر ویژگی های خوب ظاهر خود را پس از گذشت سال ها از دست داده اید ، بهتراست در مورد آنها حرفی نزنید.چرا که هدف ما صحبت در مورد ویژگی های ظاهری و فیزیکی نیست. به جای آن سعی کنید آزادانه و صادقانه در مورد ویژگی های مثبت روحی و شخصیتی یکدیگر گفت وگو کنید.
7 ـ زمانی در روز یا در هفته را فقط به خودتان دو نفر اختصاص دهید . مثلا یک بعد از ظهربا هم به پارکی بروید که هیچ کس حتی فرزندان تان نتوانند مزاحم تان شوندو سعی کنید از این باهم بودن لذت ببرید.
8 ـ درآخربازهم می گوییم :« هیچ وقت احترام گذاشتن به یکدیگر را فراموش نکنید. (احترام به افکار،عقاید و دیدگاه های همسرتان باعث می شود او نیز چنین احساسی نسبت به شما پیدا کند.)
9 ـ مسأله ی دیگری که پس از گذشت چند سال در زندگی های زناشویی رخ می دهد . این است که افراد اغلب با تعجب به احساسات شورانگیزخود در روزهای اول ازدواج می نگرند و با خود می گویند چرا این قدر زود ازدواج کردم ، یا اینکه آیا این فرد همان کسی است که من می خواستم ؟ البته این بدان معنا نیست که این افراد دیگر همسرشان را دوست ندارند .بلکه آنها دچار نوعی روزمرگی شده اند. در چنین حالاتی فرد مثل یک قطار مسیری را دایم طی می کند و دیگر هیچ چیز این مسیر برایش تازگی و جذابیت ندارد . متأسفانه با بروز چنین احساساتی افراد اغلب حس می کنند که دیگر چیز تازه یی برای هم ندارند و به بن بست رسیده اند. ولی باید دانست که در این مواقع فقط زندگی زناشویی به نوعی به خواب رفته است و تنها کاری که باید بکنید این است که بیدارش کنید. هر صبح پس از برخاستن از خواب کمی فکر کنیدو بیندیشید که چه کاری می توانید بکنید تا همسرتان زندگی بهتری داشته باشد .سعی کنید در روز حداقل یک کار که سبب رضایت اوست انجام دهید . رفته رفته این کار به نوعی عادت تبدیل می شود و به این ترتیب همواره همسر شما جزو اولین مسائلی می شود که ذهن تان را به خود مشغول می کند.
متأسفانه امروزه کانون های خانوادگی بسیاری تنها به دلیل همین مسأله عادی شدن روابط و رسیدن به نوعی روزمرگی از هم پاشیده می شوند. زن و شوهر باید قدر زندگی زناشویی خود را بدانند.باید توجه کنید که زندگی قرارنیست همیشه بر وفق مراد شما باشد.روزهای خوب و بد همیشه وجود دارند و این حقیقت زندگی است. پس سعی کنید به هنگام بروز نارضایتی ها در زندگی صبر را پیشه ی خود کنید و کوچکترین بهانه را دستاویزی برای دعوا قرار ندهید. سعی کنید همراه با هم روزهای سخت را تحمل کنید و همچون روزهای شیرین ،درسختی ها نیز با هم باشید . به خاطر داشته باشید که شما ازدواج کرده اید که یک تن شوید و همه چیزتان با هم مشترک شود ، نه اینکه تبدیل به رقبایی شوید که همواره در حال حسادت ونیش و کنایه زدن به یکدیگر هستند. همانطورکه از همسرتان توقع دارید بعضی از کارها را بکند یا نکند، به او نیز اجازه دهید همین توقع را از شما داشته باشد. ولی توقعات بی جایی از همسرتان نداشته باشید. زن و شوهر حتی می توانند در میان جمع بدون بیان کلمه یی ، فقط با اشاره و طرز نگاه یکدیگر را تشویق و حمایت کنند و به این ترتیب به هم بفهمانند که علی رغم تمام مشکلات و اختلافات یکدیگر را دوست دارند ودرک می کنند.
10 ـ تا جایی که می توانید از یکدیگر انتقاد نکنید.البته راهنمایی و گوشزد کردن ایرادات طرف مقابل با انتقادات بی جا فرق می کند. انتقاد مستقیم اغلب سبب رنجیدگی خاطرطرف مقابل می شود. بهتر است نکات مورد نظرمان را در لفافه و به صورتی کاملاً غیر مستقیم به همسرمان بگوییم. چرا که شرط اول زندگی مشترک ، پذیرفتن بدون قید و شرط یکدیگر است . حتماً نسبت به هم اعتمادداشته باشید. در غیر این صورت عشق و علاقه ی واقعی میان شما شکل نخواهد گرفت . همیشه و تحت هر شرایطی برای کمک به همسرتان آماده باشید. مگرقرار نیست شما بهترین دوست اوباشید؟ پس توجه به او ، نیازهایش و درک شرایط او را در اولویت کارهای خود قرار دهید.
منبع:نشریه 7 روز زندگی ،شماره 91

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید