شکر بهترین نعمت

شکر بهترین نعمت

مسأله مهدویت و امام زمان علیه السلام از زوایای مختلف قابل پرداخت است. از زاویه اصول عقاید در بحث امامت که از اصول دین است؛ از بعد سیاسی و مسئله ولایت و ولایت فقیه، از بعد آثار اجتماعی انتظار و…
یکی از زوایایی که در مسئله مهدویت قابل بحث است بعد اخلاقی و برخورد اخلاقی با مسئله انتظار و مهدویت است. ما در این مقاله به یکی از ابعاد اخلاقی مسئله مهدویت که شکر و تشکر است اشاره می نماییم.
شکر نعمت از فضائل اخلاقی مورد توجه و مهم در آموزه های اخلاقی اسلام است. به حدی که سریع ترین عقوبتی که انسان را گرفتار می کند عقوبت کفران نعمت است. خداوند متعال در قرآن شکرگزاران را اندک می شمارد: «وقلیل من عبادی الشکور» و تعدا کمی از بندگانم شکرگزارند. در آیه دیگر خداوند می فرماید: اگر شکر نعمت را به جا آورید نعمت را افزون می کنیم ولی اگر کفران نعمت نمایید عذاب من شدید است. مفسرین درباره این آیه شریفه بیان می کنند که اگر انسان کفران نعمت کند خداوند متعال علاوه بر أخذ نعمت، او را به عذاب نیز گرفتار می نماید. انسان برای ادای شکر نعمت باید اول نعمتهای خدا را بشناسد و اهمیت و ارزش آن را بداند و الا اگر نعمت مجهول بماند انسان توفیق شکر آن را نمی یابد.
امام زمان علیه السلام بزرگترین نعمتی است که متأسفانه نزد مردم مجهول است. در این بخش اول این به معرفی امام زمان علیه السلام به عنوان بهترین نعمت اشاره و سپس راههای شکرگزاری را در بخش دوم بیان خواهیم کرد.

بخش اول: شناخت امام زمان علیه السلام
امام زمان علیه السلام از ابعاد گوناگون و جهات مختلف بهترین نعمت الهی است که به چند مورد آن اشاره می نماییم:

1- هدایت
در سوره حمد مهمترین درخواستی که انسان از خدا دارد هدایت به صراط مستقیم است. و در شرح صراط مستقیم، خداوند آن را راه «نعمت داده شده ها» معرفی می نماید. با توجه به ارتباط دو آیه بهترین نعمت به عقیده مفسرین نعمت هدایت است که انسان آن را از خداوند متعال طلب می نماید. اصلی ترین و بزرگترین هدایتگر خلق، پیامبر اکرم و ائمه اطهار علیهم السلام اند. و در این زمان امام زمان علیه السلام هدایتگر الهی و امام مردمند. پس امام عصر علیه السلام از این بعد بزرگترین نعمت الهی است.

2- ولایت
ولایت اهل بیت علیهم السلام در آموزه های دینی از بزرگترین نعمتهاست. خداوند متعال بعد از واقعه غدیر آیه ای نازل نمود: امروز (با ولایت علی علیه السلام) دین شما کامل شد و نعمت بر شما تمام شد و اسلام برای شما برگزیده شد؛ یعنی اتمام نعمت فقط با ولایت است. و امروزه امام زمان علیه السلام پرچمدار ولایت الهی در جهان است و بدون ایشان و ولایت ایشان تمام نعمتهای دیگر الهی ناقص است. از سویی دیگر شرط قبولی عبادات ولایت ست و کمال دین اسلام، به ولایت است که خود نقش ارزشی اش را روشن می نماید.

3- نعمت فضیلت
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: ای بنی اسرائیل نعمت مرا به یاد آورید، که شما را بر بقیه فضیلت دادم. فضیلت بر مردم نعمتی است که خداوند متعال بدان تذکر می دهد. علت فضیلت هم شخص حضرت موسی علیه السلام و پیروی از او بود. همانگونه که بنی اسرائیل بخاطر موسی و پیروی از او بر مردم عالم فضیلت یافتند، شیعیان نیز بخاطر وجود مبارک امام زمان علیه السلام و پیروی او قطعا بر تمام مردم عالم فضیلت دارند و باید بر این نعمت شکر کنند.

4- برکات بخاطر اوست
امام زمان علیه السلام قطب عالم امکان است. تمام برکات و نعمات، امنیت و سلامتی کره زمین به یمن وجود با برکت آن امام عزیز است. همانگونه که در روایات ذکر شده است که اگر زمین خالی از حجت بود هرآینه زمین اهلش را فرو می برد.

5- منبع علم
از نعمتهای ویژه و مهم الهی علم است که معیار ارزش برای انسانهاست. در حال حاضر منبع علم لدنی و الهی در جهان حضرت صاحب الامر ارواحناله الفداه هستند که فیضشان به همه عالم می رسد.

6- بهره وری از فرصتها
خداوند متعال در قرآن با قسم به عصر تأکید می نماید که تمام انسانها در معرض خسران و از دست دادن سرمایه های خود هستند که به عقیده بعضی مفسرین عمر است. در روایاتی نقل شده است که مراد از عصر، عصر ظهور است. یعنی در عصر ظهور انسان خسران نخواهد دید و این هم از نعمات بزرگ است.

7- حافظ و نگهبان شیعه
امام زمان علیه السلام در مورد عصر غیبت، فرمودند: ما شما را مراعات می کنیم و اگر از ما نبود دشمنان ما شما را از پا در می آوردند. لذا وجود مبارک امام زمان علیه السلام بالاترین نعمتهای الهی بر بشریت است.

8- منت
منت در قرآن کریم به معنای نعمت بزرگ است. خدای متعال در قرآن می فرماید: «ویرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین». اراده کردیم که بر مستضعفین منت گذاشته و امامت را در زمین به آنان واگذار کنیم. وآنان را وارثان زمین قرار دهیم. که در روایات اهل بیت علیهم السلام، به ظهور امام زمان علیه السلام تأویل شده است. ظهور و امامت مولای ما امام زمان علیه السلام بزرگترین نعمت الهی است که نصیب بشریت شده است.

بخش دوم: طریقه شکرگزاری
1- شکر زبانی که انسان همیشه برای این نعمت «الحمدلله» گفته و با زبانش شکر نماید.
2- شکر قلبی که قلبا از خدای متعال تشکر نماید.
3- سجده شکر
4- استفاده صحیح از نعمت (شکر عملی)
شکر عملی از مهم ترین راههای شکر گزاری است که بنا به فرمایش حضرت علی علیه السلام شکر نعمت آن است که انسان نعمت را در راهی که خدا دوست دارد استفاده نماید. لذا مصرف صحیح و استفاده بهینه از نعمتها شکر نعمت است. در مورد امام زمان علیه السلام نیز استفاده بهینه از مقام امامت و ولایت آن امام همام علیه السلام بهترین راه تشکر از خداست. در این باره دو نکته بسیار مهم مطرح است:

1- رفع موانع استفاده از نعمت ولایت
الف- امام زمان علیه السلام در پس پرده غیبت به سر می برند و عامل اصلی غیبت نیز مردم اند. بر مردم است با پاک کردن اعمال خویش و آماده سازی فضا، زمینه های ظهور آن امام عزیز را فراهم نموده تا با ظهور تمام موانع و پرده ها کنار رفته و از این چشمه فیاض بیشتر بهره مند گردند.
ب- مهمترین حجاب که بین امام علیه السلام و شیعیان فاصله انداخته گناهان ماست. امام زمان علیه السلام فرمودند: من دوست دارم به خانه شیعیان بروم، کنار سفره شان بنشینم، با آن ها غذا بخورم ولی افسوس که گناهانشان نمی گذارد. و مکرر سفارش فرمودند: شما گناه نکنید من به دیدنتان می آیم. امام زمان علیه السلام خورشید پشت ابر است. برای استفاده بیشتر از معدن علم و کرامت باید ابرها را کنار زد.

2- استفاده صحیح از نعمت ولایت
مردم در برخورد با مسئله ائمه معصومین علیهم السلام و ولایت چند دسته اند. بعضی فقط از نام ائمه و تمثال ائمه علیهم السلام استفاده می نمایند. بر روی شیشه ماشین یا قاب منزل اسمی از ائمه می نویسند یا تمثالی از ائمه علیهم السلام را نصب می نمایند. بعضی برای منافع مادی خود و حفظ خانه و ماشین و غله و انبار خود به یاد ائمه هستند؛ مجلسی برگزار می کنند و بعد فراموش می کنند.
اما آنچه مهم است اطاعت از ائمه علیهم السلام و پیاده کردن فرامین و دستورات آنها در زندگی است که کلید سعادت و خوشبختی انسان است. شناخت امام، شناخت برنامه ها و ایده های دینی امام و بکار بستن آنها در دنیا بصورت روشمند و هدایت و جستجوی راه صحیح در سنت آنان که فلسفه امامت نیز هست، شکر این نعمت بزرگ است.
انسانی که جویای تکامل و رسیدن به کمال در تمام زمینه های اقتصادی، علمی، خانوادگی، اجتماعی، اخلاقی، معنوی و… است برای رسیدن به آرزوهای خویش باید از تابلوهای هدایتگر اهل بیت که مفسرین حقیقی و واقعی قرآن هستند بهره مند شود تا این طریق را به راحتی و آگاهانه طی کند.
امام عصر ارواحنافداه که امروز سکا ن دار کشتی هدایت بشریت اند، با الهامات، عنایات، تشرفات، دیدارها و… راه صحیح را به روی بشریت همواره گشوده اند که اقتدار و عظمت شیعه امروز در جهان از مصادیق آن است. انقلاب اسلامی ایران و پیروزی بر استکبار جهانی و امروزه پیروزی حزب الله لبنان با عده کم بر اسرائیل غاصب نمونه های روشن و قابل حس برای تمام کسانی است که جویندگان حقیقتند.
از سویی دیگر احترام به نام و ذکر امام زمان علیه السلام، دعا برای فرج ایشان نیز شکر این نعمتی است که خداوند به بشریت عرضه داشته است.
5- ذکر و یادآوری
خداوند متعال در قرآن کریم یکی دیگر از راههای شکرگزاری را تذکر و بیان نعمت ذکر می کند؛ «وأما بنعمه ربک فحدث». بیان نعمتهای الهی با زبان و یادآوری آنها از دیگر راههای جلب رحمت است. بیان این نعمت عظیم در مجالس و محافل و برگزاری مراسم درباره امام عصر ارواحنافداه، تعریف و شناساندن آن امام همام بر مردم، ذکر فضائل و مناقب آن امام، بیان نعمت ولایت و امامت و نقش و آثار یاد آن عزیز در دلها و زندگی و… از مواردی است که تحت مصادیق شکر قرار می گیرد.
منبع:http://www.yoosof.com

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید