لقب‌ بقیه‌ الله

لقب‌ بقیه‌ الله

یکی از لقب‌های حضرت مهدی(عج) بقیهالله است. این اصطلاح مرکب از دو کلمه «بقیه» و «الله» است. کلمه بقیه به معنی باقی‌مانده و واژه الله، از نام‌های خداوند است که کامل‌ترین نام اوست. آیا تاکنون با دقت به این نام اندیشیده‌ایم و به معنای آن فکر کرده‌ایم؟
معمولاً مردم دوست دارند خودشان یا افکار و ایده‌هایشان، همواره زنده و جاوید بماند و برای رسیدن به این هدف، می‌کوشند همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را به کار گیرند. چه بسا گاهی دیده یا شنیده می‌شود برخی افراد اشیای قیمتی یا اجناس گرانبها و نفیس را ذخیره می‌کنند و برای نگهداری آن کارهای مهمی انجام و به هر شکلی که شده، آن را دور از دسترس دیگران، در مکانی امن و مطمئن قرار می‌دهند، تا در فرصت مناسب از آن ذخیره استفاده کنند و از این راه بتوانند نام و نشانی خود را باقی گذارند یا در یاد و خاطره دیگران همواره زنده و باقی باشند. بدون تردید خالق و آفریننده جهان هستی برای زنده نگه داشتن دین و به ثمر رساندن اهداف نهایی خود در این جهان، طرح‌ها و برنامه‌هایی به اجرا گذاشته تا جلوه و جمال (دین) خود را در هستی تداوم بخشد. یکی از برنامه‌های مهم خداوند، اجرای کامل دین برای سعادت و پیشرفت آدمیان است و برای این منظور پیامبران گرانقدر زیادی را برانگیخت و با ابزارها و برنامه‌های منظم و دقیقی از آن‌ها حمایت کرد و هر کدام از پیامبران، با ورود به جامعه، برای اجرای برنامه‌های خداوند، تلاش‌های فراوانی کردند. از این‌رو، انجام برنامه‌های خداوند به یک‌باره ممکن نبود یا زمان اجرای کامل آن، هنوز فرا نرسیده بود و هیچ‌کدام موفق نشدند، هر چند هر یک وظیفه‌شان را درست انجام دادند، اما این پایان کار نبود. خدای مهربان و دانا که عالمِ به همه زمان‌ها ـ گذشته و حال و آینده ـ است، برای انجام کامل آن هدف، فرد مطمئن و مدیری کارآمد و شجاعی را باقی گذاشته تا در فرصت مناسب برای تحقق کامل دین خدا و اجرای عدالت در همه دنیا و برچیدن بساط ظلم و بیدادگری، اقدام کنند و این ذخیره پیامبران و شخصیت بزرگ را با لقب «بقیهالله» یعنی باقی‌مانده خداوند نام‌گذاری کرده که وی می‌تواند تمام اهداف و دستورات خداوند را با تنظیم برنامه‌هایی منظم و دقیق و به صحنه آوردن نیروهایی فعال و نیرومند عملی سازد و دین خدا را در همه دنیا غالب کند و در نتیجه، ذکر و یاد خدا را برای همیشه زنده و جاوید گرداند و منشأ خیر و برکت برای انسان‌ها باشد.
به یقین چنین فردی شخصیتی والا و ارزش‌مند دارد که می‌تواند الگوی بشریت باشد تا مردم با پیروی از او به سعادت برسد که البته شرط بهره‌برداری از چنین نعمت و ذخیره الهی، ایمان و تقوای الهی است. خداوند می‌فرماید: «باقی گذارده خدا برایتان بهتر است، اگر ایمان داشته باشید.»
منظور از بقیهالله، باقی‌مانده پیامبران و حجت‌های الهی و ذخیره خداوند است، کسی که دنیا از برکت وجود او باقی مانده و اوست که از فساد زمین جلوگیری و وقتی از کنار کعبه قیام می‌کند، اولین جمله‌ای که می‌گوید این است: «منم، بقیهالله و حجت و خلیفه خدا در میان شما مردم.»
همه به او سلام می‌کنند و می‌گویند: «السلام علیک یا بقیهالله فی ارضه.»
منبع:www.intizarmag.ir

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید