مواد غذایی که کالری بیشتری از کالری‌ای که دارد می‌سوزاند

مواد غذایی که کالری بیشتری از کالری‌ای که دارد می‌سوزاند

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

برخی مواد غذایی کالری بیشتری از کالری که برای بدن فراهم می‌کند می‌سوزاند. چنین مواد غذایی جزء مواد غذایی کاتابولیک به حساب می‌آید.
کاتابولیسم فرآیندی است که در آن مولکول‌های پیچیده به مولکول‌های ساده‌تر شکسته می‌شود تا انرژی آزاد شود. این دسته برای کسانی که می‌خواهند کالری بسوزانند و وزن کم کنند توصیه می‌شود و متشکل از مواد غذایی است که می‌طلبد تا بدن کالری بیشتری از آنچه که دریافت می‌کند بسوزاند. این بر عکس آنابولیسم است که در آن مواد ساده ترکیب می‌شود تا مواد پیچیده تشکیل شود. مواد غذایی آنابولیک آن دسته مواد غذایی است که کالری بیشتری از آنچه که بدن برای هضم آن می‌سوزاند فراهم می‌کند. این دسته برای بدنسازان و کسانی که به دنبال افزایش وزن هستند توصیه می‌شود.

میوه‌ها
میوه‌هایی همانند بلوبری ، تمشک ، گریپ فروت ، لیمو ، پرتقال ، آناناس ، آلو ، گلابی ، توت فرنگی و هندوانه میوه‌هایی با خاصیت کاتابولیکی بالا می‌باشد.

سبزیجات
سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، کرفس ، مارچوبه ، هویج ، کلم بروکسل ، بادمجان سیاه ، تره فرنگی ، اسفناج ، کاهو ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی شیرین ، فلفل و برگ جعفری در دسته‌ی مواد غذایی که کالری بالایی می‌سوزاند قرار می‌گیرد.

گوشت
منابع گوشتی شامل غذاهای دریایی مانند خرچنگ ، صدف ، میگو و ماهی تن می‌باشد. گوشت‌های سفید کم چرب دیگر نیز جزء این دسته قرار می‌گیرد.

مواد غذایی حاوی فیبر بالا
این دسته شامل مواد غذایی است که ممکن است لزوماً دارای ساختار شیمیایی خاصی برای سوزاندن کالری بیشتر نباشد ولی هضم این مواد غذایی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. مواد غذایی حاوی فیبر بالا مثل سبزیجات دارای برگ سبز ، گوشت سفید بدون چربی و غیره جزء این دسته قرار می‌گیرد.

مواد غذایی با کالری منفی
این مواد غذایی بیشترین مقدار آب و فیبر را داراست و آنزیم‌های بیشتری نسبت به مواد غذایی دیگر تحریک می‌کند. برجسته‌ترین این دسته عبارت است از پاپایا ، هندوانه ، مارچوبه ، چغندر ، مواد غذایی با کالری صفر و نوشیدنی مانند آب.

مواد غذایی ترموژنیک
مواد غذایی که گرما تولید می‌کند و دمای بدن را بالا می‌برد جزء این دسته قرار می‌گیرد. گرمای ایجاد شده توسط مواد غذایی ترموژنیک متابولیسم را افزایش می‌دهد ، به تجزیه‌ی ترکیبات مواد غذایی پیچیده کمک می‌کند و از ذخیره‌ی غیر ضروری چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها جلوگیری می‌کند. این دسته شامل سفیده‌ی تخم مرغ ، سینه‌ی مرغ و بوقلمون ، زنجبیل ، سیر ، فلفل ، چای سبز و غیره می‌باشد.

مواد غذایی که به کاهش وزن کمک می‌کند

دریافت پروتئین
پروتئین نسبت به چربی برای هضم شدن به کالری بیشتری نیاز دارد. از اینرو، مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین بالا مانند لوبیا ، دانه‌های کامل ، روغن ماهی و گوشت بدون چربی باعث کاهش چربی بدن می‌شود.

مواد غذایی سرشار از ویتامین
ویتامین سی آمینو اسید کارنیتین را تحریک می‌کند که فرآیند چربی سوزی را سرعت می‌بخشد. همچنین، ویتامین سی چربی را رقیق و به بدن کمک می‌کند آن را از بین ببرد.
مواد لبنی مانند ماست ، شیر و پنیر به افزایش تجزیه‌ی چربی ها کمک می‌کند و خصوصاً برای سوزاندن چربی‌های ناحیه‌ی شکم مفید است.
یبوست یک عامل مهم پشت افزایش وزن است. در تلاش برای هضم فیبرها ، معده از کالری زیادی استفاده می‌کند و حجم ایجاد شده توسط رژیم غذایی حاوی فیبر بالا سبب حرکت منظم روده‌ و در نتیجه جلوگیری از ایجاد یبوست می‌شود. پس، به مصرف غذاهای سالم بپردازید و و عده‌های غذایی بیشتر اما کوچکتری مصرف کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید