مراقب حاضر

مراقب حاضر

نویسنده: فاطمه کارشناس
به عقیده شیعه، با توجه به دلایل نقلی موجود، امام بر اعمال و احوال همه آفریدگان خدا، چه در روز زمین و چه در آسمان ها و منظومه ها، آگاهی دارد.
رمیله می گوید: «در زمان امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) سخت بیمار شدم؛ تا آنکه در روز جمعه، قدری احساس سبکی کردم. با خود گفتم بهتر از هر چیز این است که آبی بر روی خود بریزم و نماز را به جماعت و امامت حضرت امیرالمؤمنین اقامه کنم. همین کار را کردم. وقتی حضرت بالای منبر رفت، حال من دوباره بد شد. وقتی امیرالمؤمنین، علی (علیه السلام) از مسجد برگشت و داخل جایی به نام «قصر» شد، من هم همراه ایشان داخل شدم. ایشان به من فرمود: ای رمیله! دیدم به خودت می پیچیدی. گفتم: بلی، داستان بیماری خود را برای ایشان تعریف کردم. ایشان فرمود: ای رمیله! هیچ مؤمنی بیمار نمی شود مگر اینکه ما هم به خاطر بیماری او بیمار می شویم وغمگین نمی شود مگر آنکه ما هم در غم او، غمگین می شویم و دعایی نمی کند مگر آنکه به دعای او آمین می گوییم و سکوت نمی کند مگر آنکه مابرایش دعا می کنیم.
گفتم: ای امیرالمؤمنان! فدایت گردم. این مربوط به کسانی است که با شما در این مکان هستند. آن کسانی که در اطراف زمین هستند، چطور؟ فرمود: «یا رمیله لیس یغیب عنا مومن فی شرق الارض و لا فی غربها؛ ای رمیله! هیچ مؤمنی در شرق و غرب زمین از ما غایب نیست».(1)
وقتی چنین توجهی از سوی امام عصر به مؤمنان وجود دارد، چه سعادتی بالاتر از اینکه انسان به جای هر چیز، مراقب اعمال خود باشد و برای تعجیل فرج خود آن حضرت دعا کند. بی شک، امام بسیار کریم تر از آن است که یاد کنندگانش را فراموش کند. امام زمان (عجل الله التعالی فرجه الشریف) در توقیع مبارکشان به شیخ مفید (ره) فرمود:
فانا نحیط علما بانبائکم. ولا یعزب عنا شیء من اخبارکم… .انا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم.(2)
مابه آنچه بر شما می گذرد احاطه علمی داریم. و هیچ یک از خبرهای شما از ما پوشیده نیست… . ما نسبت به رعایت حال شما اهمال نمی کنیم و یاد کردن شما را فراموش نمی کنیم.
تا دل آشفته ام، شیفته روی توست
هر طرفی رو کنم، روی دلم سوی توست
به گرد بیت الحرام، طواف بر من حرام
ای صنم خوش خرام، (3) کعبه من کوی توست
دل ندهم از قصور، به صحبت حسن حور
بهشت اهل حضور، صحبت دلجوی توست
سوز و گداز جهان، از غم غمازی ات
راز و نیاز همه در خم ابروی توست(4)
امام عصر (علیه السلام) هر چند از دیدگان بندگان، غایب است، ولی به شرق و غرب عالم، آگاه است. ایشان از راز پنهان دل مؤمنان باخبر است، آن گونه که هیچ ظاهر و باطنی از چشمان پرفروغ شان پنهان نیست و هیچ کس از سلطه ولایت ایشان خارج نخواهد بود.(5)

پی نوشت :

1-بصائر الدرجات، جزء 5، باب 16، ح 1.
2-احتجاج طبرسی، ج2، ص 323.
3-ای محبوبی که با ناز و به آرامی راه می روی.
4-شیخ محمد حسین غروی کمپانی (معروف به کمپانی)، ص 269.
5-سید محمد بنی هاشمی، معرفت امام عصر، دیوان شعر، ص 414.
منبع: اشارات، شماره 123

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید