فوائد و عوارض جانبی عصاره برگ زیتون

فوائد و عوارض جانبی عصاره برگ زیتون

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

عصاره برگ زیتون حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که به مهار رادیکال‌های آزاد و محافظت در مقابل پاتوژن‌های بیماری‌زا کمک می‌کنند.
عصاره برگ زیتون (OLE)، همانگونه که از نام آن پیداست، از برگ درخت زیتون (نام علمی اولئوروپی Olea europaea) بدست می‌آید. برگ فرآوری نشده حاوی ترکیبات قوی آنتی اکسیدان مانند اولئوروپین، هیدروکسی تیروسول همراه با دیگر پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها است. این مواد تشکیل دهنده فعال دلیل طعم تلخ و طعم تند برگ‌های زیتون می‌باشند.
فوائد عصاره برگ زیتون کمتر از فوائد روغن زیتون نیست. در واقع، اعتقاد بر این است به کاربرد درمانی عصاره برگ زیتون از سال 1000 قبل از میلاد پی برده شده است. در آن زمان‌ها، برای درمان بیماری‌های مختلف، خصوصاً در کشورهای مدیترانه و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اطلاعات جمع آوری شده از سکنه‌ی این مناطق، و افرادی که رژیم غذایی‌شان متشکل از برگ زیتون است، نشان می‌دهد که در این افراد، احتمال کمتری وجود دارد که به بیماری‌های قلبی مبتلا شوند. اجازه دهید در مورد فواید و عوارض جانبی عصاره برگ زیتون به طور اختصار به بحث بپردازیم.

فوائد عصاره برگ زیتون
به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌ها، این محصول گیاهی به مهار رادیکال‌های آزاد که مسبب حمله به سلول‌ها و بافتهای بدن هستند، کمک می‌کند. از این رو، سلولها را با ممانعت از آسیب سلولی، ترمیم می‌سازد. به لحاظ تجاری، عصاره برگ زیتون برای درمان مشکلات مرتبط با پیری‌، تحریک سیستم ایمنی بدن، و برای درمان عفونت‌های باکتریایی به بازار عرضه می‌شود. می‌توان آن را به صورت پودر، کنسانتره مایع یا کپسول مصرف کرد. به هنگام خرید عصاره برگ زیتون، همیشه نشان تجاری معروف آن را خریده تا از حداکثر فواید آن بهره‌مند شوید.

خواص ضد میکروبی
یکی از جدیدترین یافته‌ها در مورد عصاره برگ زیتون توانایی مبارزه با میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا است. ترکیب نهفته در این معجزه‌ی گیاهی، النولات کلسیم (calcium elenolate) یعنی ماده فعال قدرتمند موجود در برگ درخت زیتون است. این ترکیب دارای خواص ضد باکتری و ویروسی قدرتمندی است. هنگامی که باکتری‌ها و ویروس‌ها با این ماده روبرو می‌شوند، تکثیر آنها به تأخیر افتاده و آنها را برای گسترش بیشتر بیماری نامناسب می‌سازد.

کاربردهای درمانی
کاربردهای درمانی و یا فوائد عصاره برگ زیتون در سلامت شامل درمان بیماری‌هایی است که به وسیله‌ی هجوم پاتوژن‌هایی (عوامل بیماری‌زا) مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، تبخال، زونا، مننژیت، سل، عفونت‌های دستگاه ادراری، مالاریا، مسمومیت خون و عفونت در نواحی جراحی شده، ایجاد می‌شوند. محققان امر پزشکی اظهار می‌دارند که این عصاره فشار خون بالا را کاهش داده و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین به کاهش کلسترول بد کمک کرده و همزمان سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی عصاره برگ زیتون
اگر بخواهیم در مورد عوارض جانبی آن صحبت کنیم، بایستی بگوییم که هیچ عارضه‌ی جانبی خطرناکی که به دلیل استفاده از عصاره برگ زیتون ایجاد شده باشد، تا به حال گزارش نشده است. پس از مصرف دوز بیشتر از این عصاره، فرد ممکن است با واکنش‌های مسمومیت زدایی مانند سردرد، درد بدن، درد عضلانی، افزایش خستگی، علائم شبیه سرماخوردگی یا اسهال روبرو شود. اگر چنین حالتهایی دیده شد، دوز مصرفی را کاهش دهید. به منظور جلوگیری از عوارض جانبی برگ زیتون، بهتر است پس از مصرف عصاره، مقدار کافی آب بنوشید.
تاکنون، آزمایشات بالینی برای تعیین عوارض جانبی احتمالی آن در کودکان و زنان باردار انجام نشده است. جهت حفظ ایمنی، کودکان، زنان باردار و مادران شیرده بدون نظارت پزشک از مصرف این محصول خودداری نمایند. همچنین افرادی که فشار خون پایین و قند خون پایین دارند، توصیه نمی‌شود از این محصول استفاده کنند. شواهد علمی از اثر متقابل یا تداخل عصاره برگ زیتون با داروهای دیگر در این زمینه ناقص می‌باشند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید