گل کلم

گل کلم

وقتی کلم گل می‌دهد
گل کلم یکی از سبزی‌هایی است که سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌هاست، از جمله ویتامین‌های A و C. البته میزان ویتامین A در گل کلم بیش‌تر از کلم معمولی است ولی مقادیر ویتامین C آن کم‌تر است، به این سبب پس از پخته شدن، بیش‌تر از کلم معمولی پخته ویتامین دارد. زیرا چنانچه می‌دانیم ویتامین A در برابر حرارت مقاوم‌تر از ویتامین C است.
بهترین شیوه مصرف گل کلم این است که آن را با سالاد مخلوط کنید و خام خام بخورید. خوردن این سبزی مفید طبق تازه‌ترین تحقیقات حافظه را تقویت می‌کند، این تحقیق که شواهد علمی در تایید این فرضیه ارائه می‌کند در پیش‌گیری و درمان آلزایمر کاربرد مهمی خواهد داشت.
عصاره 5 نوع میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب‌زمینی، پرتقال، سیب و تربچه حاوی موادی است که تأثیر آن‌ها مشابه داروهای درمان آلزایمر است. بیش‌ترین میزان این ماده در گل کلم یافت شده است.
آلزایمر که هیچ درمانی برای آن پیدا نشده است، شایع‌ترین شکل زوال عقل در بین سالمندان است. این بیماری به شدت توانایی فرد را در انجام فعالیت‌های روزانه مختل می‌کند. و در بخش‌هایی از مغز که تفکر، حافظه و زبان را کنترل می‌کند، ایجاد اختلال می‌کند.
بیش‌تر داروهای درمان آلزایمر نقش بازدارندگی آنزیم استیل کولین استراز را دارند که عامل تجزیه پیام رسان عصبی استیل کولین است.
هر چند پیش از این هم دانشمندان می‌دانستند برخی سبزیجات معمولی خواص ضداستیل کولین استراز دارند، اما هیچ تحقیق مفصلی در این زمینه ا نجام نشده بود. مطالعه جدید این تأثیر را در تمامی این 5 نوع میوه و سبزی تایید می‌کند ولی گل کلم بیشترین تأثیر را داشت به همین خاطر بررسی‌هایی برای شناسایی عامل اصلی اثر گذار در گل کلم انجام شد.
محققان دریافتند که این ماده مؤثر گلوکوسینولات است که در تمام خانواده کلم یافت می‌شود.
گل کلم همچنین درصد بالایی فیبر داشته که در افزایش اعمال دستگاه گوارش سودمند است و مصرف آن در سالاد یا همراه با سایر غذاها یبوست را برطرف می‌کند. مصرف این سبزی در وعده‌های غذایی به بیماران مبتلا به دیابت بسیار توصیه می‌شود، وجود پتاسیم، منزیم، کلسیم و ویتامین C موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌شود.
همچنین در کسانی که چربی‌های خون بالایی دارند به تعدیل میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید می‌انجامد و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.
بعضی از افراد، گل کلم را ماده غذایی غیر مغذی دانسته و از این لحاظ کم‌تر به مصرف آن می‌پردازند. البته علت اصلی این ادعا آن است که چون در بیشتر مواقع گل کلم را در آب می‌پزند و آب آن را دور می‌ریزند، املاح و مواد معدنی آن هدر می‌رود. از این رو لازم است گل کلم را با مقدار بسیار اندکی آب پخت و درب ظرف را در حین پخت بگذارند تا مواد مغذی آن هدر نرود.
این سبزی برای مبتلایان به بیماری‌های روماتیسم و نقرس و نظایر آن بسیار مفید بوده و مصرف آن توصیه شده است.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید