کیوی

کیوی

پوست نکنده گاز بزن!
میوه کیوی بمب مواد مغذی و پروتئین‌هاست. این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین‌های C، اسیدفولیک گروه B و ویتامین A، همچنین املاح معدنی نظیر پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی، کلر و سدیم است. به همین دلیل شایسته است در سبد غذایی روزانه افراد قرار گیرد.
کیوی سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان طبیعی است که از آسیب رادیکال‌های آزاد به بافت‌ها، جلوگیری می‌کند و نرخ ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تصلب شرائین (سختی دیواره رگ‌ها)، سکته‌های مغزی و قلبی را به میزان زیادی، کاهش می‌دهد.


پژوهشگران معتقدند که فراوانی مواد مغذی در کیوی حتی از سیب و پرتقال هم بیش‌تر است. وجود املاح معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم و فسفر علاوه بر تعدیل فشارخون، باعث کاهش LDL خون می‌شود.
مطالعات دانشمندان ایتالیایی نشان داده است که دیابتی‌هایی که به شکل مرتب از مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر کیوی استفاده می‌کنند، میزان کلسترول پایین‌تری دارند.
میزان زیاد ویتامین C و گلوتایتون در این میوه سبب می‌شود که کیوی خاصیت ضد عفونی کننده داشته باشد و در درمان بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی، عفونت‌های ریوی و… بسیار سودمند است.
به گفته پزشکان مصرف روزانه دو عدد کیوی، مفیدتر از مصرف روزانه یک عدد آسپرین برای بیماران قلبی یا پیشگیری از حملات قلبی است.
کیوی به دلیل دارا بودن اسیدهای آلی و فیبر زیاد یبوست را بر طرف می‌کند.
این میوه با طعم ترش و شیرین، میزان ادرار را افزایش می‌دهد و سبب کاهش وزن می‌شود. از این رو محققان به افرادی که رژیم غذایی کاهش وزن دارند، توصیه می‌کنند مصرف کیوی را در برنامه غذایی خود بگنجانند.
کیوی با دارا بودن ویتامین C و ویتامین A از بروز خشکی پوست پیشگیری می‌کند. چرا که این ویتامین‌ها در ساخت پروتئین‌های پوست (کلاژن والاستین) که به حفظ آب بافت‌ها کمک می‌کنند، نقش دارد.


ویتامین C، همچنین در برطرف کردن نقایص باروری مردان تأثیر دارد، از این رو مصرف آن را به مردانی که مشکلات باروری دارند، توصیه می‌کنیم.
کیوی مواد آنتی‌اکسیدان قوی دارد و سیستم محافظتی بدن را تقویت کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.
همچنین همان طور که می‌دانید، سیگاری‌ها، نیاز به ویتامین C بیش‌تری دارند، زیرا مواد سمی، مخصوصاً رادیکال‌های آزاد موجود در دود سیگار، ویتامین‌ها را از بین می‌برد. بنابراین سیگاری‌ها حدوداً باید 40 درصد ویتامین C بیش‌تر (چیزی حدود 100 میلی گرم در روز) مصرف کنند که این مقدار با خوردن 2 عدد کیوی تأمین می‌شود. البته کسانی که زنجیروار سیگار می‌کشند نیاز به ویتامین C بسیار بیش‌تری دارند. اما هیچ کدام از این ویتامین‌ها و مواد معدنی، ضروری را که سیگار کشیدن برای قلب، مجاری عروقی، ریه و سایر اندام‌های بدن دارد، جبران نمی‌کنند.
کیوی دارای آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند. البته این آنزیم‌ها در معده و به وسیله اسید معده غیر فعال می‌شوند و در معده و روده اثری ندارند. ولی اسید معده بعد از خوردن غذاهای گوشتی و لبنی زیاد، مقداری خنثی می‌شود و آنزیم‌های کیوی، می‌توانند مدت کوتاهی فعالیت کنند و این زمان کافی است که مواد پروتئینی به وسیله این آنزیم‌ها به قطعات کوچک‌تری تجزیه شوند و این امر عمل هضم غذاهای سنگین در معده را آسان‌تر می‌کند.
مصرف موز و کیوی در پیشگیری و درمان بیماری سنگ کلیه مؤثر است.
محققان می‌گویند کیوی قرمز رنگ حاوی مقادیر زیادی مواد آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند انسان را در مقابل بیماری‌های قلب و عروق و سرطان محافظت کند.
گروهی از محققان ایتالیایی و نیوزیلندی می‌گویند، نوعی کیوی که به تازگی پرورش داده شده، قرمز رنگ و حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین (رنگ دهنده) است که خواص ضداکسیدان قوی دارد و از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کند.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید