نصایح اخلاقی آیت‌الله سیدمحمدباقر موحد ابطحی ؛ عبودیت و بندگی عوامل و موانع

نصایح اخلاقی آیت‌الله سیدمحمدباقر موحد ابطحی ؛ عبودیت و بندگی عوامل و موانع

می‌بایست عبد صالح خدا بود. باید از جمله عبادی باشیم که شیطان نتواند از هیچ راهی و مقامی و منصبی و مال و منالی و موقعیت و شهرتی بر ما نفوذ کند. شیطان برای انسان و ایمان او واقعاً دشمن قَدری است و لذا از هر راهی که بتواند می‌خواهد بر انسان غلبه کند و بر او تسلط یابد و ایمان او را برباید و عزت و آبرو از وی بستاند و هیچ فردی را از شیطنت خود در امان نمی‌گذارد. این دشمن دیرینه و خصم پر کینه در سر راه اهل ایمان و تقوا و بزرگان و عالمان بیشتر کمین می‌کند و خطر او برای این دسته به مراتب بیشتر است؛ چون او هدفش این است که اهل عبادت و بندگی و اهل تقوا را از عبادت و عبودیت خدا باز دارد و عالمان را به گمراهی بکشاند و از عمل به علمشان باز دارد وگرنه کسانی که اهل عبادت و بندگی خدا نیستند، خود سربازان و یاران شیطان هستند و جاهلان هم که با جهلشان در سپاه و انجمن او قرار دارند.

پس کسانی که اهل علم هستند و افرادی که در مسیر عبادت و بندگی و عبودیت و دلدادگی سیر و حرکت می‌کنند، باید خیلی مراقب باشند که فریب شیطان را نخورند و در دام وسوسه‌های او نیفتند. این دشمن غدار برای آن‌که بندگان الهی، ذات پروردگار را اطاعت و عبادت نکنند، سوگند یاد نموده، و این کلام شیطان است که قرآن کریم می‌فرماید: «قالَ رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنِی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ٭ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ؛ شیطان گفت: خدایا! چنان‌که مرا گمراه کردی، من نیز در زمین مادیات را در نظر فرزندان آدم زینت می‌دهم و همه آن‌ها را گمراه خواهم کرد، به جز بندگان پاک و خالص تو را».

این یک آیت روشن و راه معین است که خداوند منان در کتاب شریف قرآن مقابل انسان قرار داده، آن هم از زبان قوی‌ترین دشمن او که خودش این اعتراف را کرده و عداوت خود را آشکار ساخته و بدون شک خود را بر امر گمراهی انسان توانا یافته است. او آن‌قدر شناخت دارد که مخلصین در دین و بندگی خدا و اصحاب یقین که قلیل و اندک هستند را منها و استثناء کرده است. بی‌شک اگر انسان در این راه روشن و مسیر معین، به خود نیاید و بیدار نشود و دشمن توانمند خود را که از روز اول خلقت دشمنی او را یدک می‌کشد نشناسد، در دام او قرار می‌گیرد.

بدا به حال انسانی که چنین آیینه‌ای پیش‌رو دارد و دشمن هم ما را خبردار کرده و چون خبر و خطر هم جدی بوده، خدای متعال آن را آیت قرآن ساخته و مقابل انسان قرار داده و بر صدق گفتار این دشمن غدار صحه گذاشته است. پس بر همه انسان‌ها لازم است که این خطر و خبر را جدی بگیرند و از دام هوا و هوس و شهرت‌طلبی‌ها و شهوترانی‌ها بیرون بیایند و سعی کنند از ابتدا هم در این دام‌ها گرفتار نشوند که بیرون آمدن از آن‌ها بسیار سخت است.

آگاه باشید این آیه شریفه پیام‌های بزرگ و جدی دارد. شیطان برای فریب انسان، همه بدی‌ها و پلیدی‌ها را در نظر او زیبا و فریبا جلوه می‌دهد تا او را بفریبد و از خدا و خالق، او را دور گرداند و به سمت و سوی خود بکشاند و در مفاسد و گمراهی‌ها غرق سازد و او را از سوی نور، به ظلمت و وادی‌های دور ببرد و از ذات الهی مهجور گرداند.

پس بکوشیم و بکوشید در صف مخلصین در دین و اهل یقین قرار گیرید تا شیطان به شما و ایمانتان دسترسی پیدا نکند. از کنار شیطان بگذرید تا در جوار رحمان قرار گیرید و اهل ایمان گردید و عصیان و طغیان نکنید.

منبع: وبسایت افق حوزه

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید