زردآلو

زردآلو

بوی خوش زندگی
درخت زردآلو بومی چین است و هنوز هم به صورت وحشی در این مناطق می‌روید. میوه آن گوشتی و زرد رنگ و با طمعی مطبوع و شیرین است. این میوه سرشار از ویتامین‌های B ,C ,A و آهن است.
این میوه عطش را کم و التهاب را برطرف می‌کند، پس توصیه می‌شود افراد گرمازده زردآلو میل کنند.
زردآلو همچنین منبع غنی بتاکاروتن (1) است. زردآلوهایی که رنگ نارنجی دارد، حاوی بتاکاروتن بیش‌تری هستند. مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود در زردآلو باعث می‌شود از اکسیداسوین جلوگیری شده، در نتیجه این دو ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان، غذای مفیدی برای حفظ سلامت قلب هستند.
همچنین بتاکاروتن، در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و برای حفظ بینایی چشم مؤثر است و از آب مروارید نیز جلوگیری می‌کند.
زردآلو حاوی میزان قابل توجهی آهن است که در درمان کم‌خونی مؤثر است. به طوری که مصرف 6 عدد زردآلو متوسط و تازه 13 درصد نیاز روزانه به آهن را برطرف می‌سازد. پزشکان قدیم هم از جمله محمد زکریای رازی، زردآلو را عامل رقیق شدن خون دانسته‌اند لازم به ذکر است، زردآلوی خشک شده، نسبت به زردآلوی تازه، حاوی بتاکارون و آهن بیش‌تری است. همچنین کبالت موجود در این میوه از عوامل برطرف کننده کم‌خونی به شمار می‌آید.
زردآلو حاوی فیبرهای محول در آب است. مطالعات نشان می‌دهد مصرف فیبرهای محول باعث حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول می‌شود. فیبر موجود در این میوه از بروز یبوست و بیماری‌های روده جلوگیری می‌کند.
زردآلوی رسیده نیز به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه B برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و… مفید است.
مصرف زیاد زردآلو را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه نمی‌کنیم، همچنین زیاده‌روی در مصرف آن باعث ایجاد لک‌های سفید پوستی می‌شود و در هضم مواد غذایی ایجاد اختلال کرده و فرد دچار اسهال می‌شود.
هسته زردآلود نیز حاوی مواد مغذی مناسبی است. چنان‌چه از دیرباز از آن به عنوان تقویت کننده قوای جنسی استفاده می‌شده است. همچنین برای رفع اختلال در رشد کودکان و جلوگیری از خونریزی لثه موثر است.
هسته زردآلود ضد نفخ است، بنابراین بهتر است این میوه را همراه با هسته‌اش میل کنید.
هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسیدسیانیدریک و اسیدپروسیک دارد، لذا خوردن هسته تلخ زردآلو خطرناک است.
این میوه حاوی پکتین است که بر ضد سرطان کولون عمل می‌کند. در تحقیقی که دکتر کامرون-استاد بیولوژی در مرکز علوم سلامتی دانشگاه تگزاس-انجام شد وی به تعدادی موش مقداری فیبر قابل حل در آب پکتین داد و مشاهده کرد که نه تنها سرطان کولون آن‌ها 50 درصد تخفیف یافت، بلکه در عین حال کلسترول آن‌ها نیز 30 درصد کاهش یافت.

پی‌نوشت‌:

1. پیش‌ساز ویتامین (A).
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید