ذرت

ذرت

سبزی کاکل به سر
ذرت گیاهی است یکساله که ارتفاع آن تا 4 متر هم می‌رسد. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است.
غشایی سبز رنگ روی ذرت را می‌پوشاند و دانه‌های کروی شکل ذرت به رنگ زرد یا قهوه‌ای در اطراف محور مرکزی آن قرار گرفته‌اند. در حالی که جو دو سر یا برنج غذای اصلی برخی از مردم را تشکیل می‌دهد، ذرت نیز در تغذیه ساکنین مناطق معتدله جنوبی (آسیای صغیر، آفریقای شمالی و بعضی از کشورهای قاره آمریکا) نقش بسزایی دارد.
ذرت حاوی ازت، ویتامین‎‌های گروه B، آهن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و مواد نشاسته‌ای است و رنگ زرد آن مربوط به موادی به نام زئین (1) و زئوگزانتین (2) می‌شود.
استفاده مداوم از ذرت از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند، مصرف روغن ذرت به دلیل دارا بودن درصد بیش‌تر چربی‌های غیر اشباع باعث کاهش کلسترول خون می‌شود. همچنین حاوی ویتامین E بوده و در حفظ سلامت پوست کار آمد است. از این رو به افرادی که از مشکلات قلبی-عروقی رنج می‌برند، جایگزینی روغن ذرت به جای روغن‌های جامد حیوانی را توصیه می‌کنیم.


روغن ذرت همچنین برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است. نوعی ذرت نیز وجود دارد که در فرانسه کشت می‌شود. ذرت فرانسوی شیرین‌تر بوده و دانه‌های درشت‌تری دارد و گاهی از آن آرد تهیه می‌کنند. در ایتالیا نیز مانند ایران آن را کباب می‌کنند که در این صورت اصطلاح بلال به آن اطلاق می‌شود.
دانشمندان ذرت را یکی دیگر از مواد محرک آرتروز روماتیسمی می‌دانند.
رونالد ویلیام، پزشک انگلیسی در مجله پزشکی انگلستان، گزارش داد، یکی از بیمارانی که به مدت 25 سال مبتلا به آرتروز روماتیسمی فعال بوده، برای تسکین درد مرتباً از آزایتوپرین و محلول آسپرین استفاده می‌کرده است، در این اواخر و پس از بررسی معلوم شد که به ذرت آلرژی دارد. با حذف ذرت به مدت یک هفته از رژیم غذایی او به میزان اعجاب انگیزی بیماری وی بهبود یافت.
به جز دانه، قسمت‌های دیگر ذرت هم خواص درمانی دارد، مثلاً کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه، یعنی قبل از پژمرده شدن می‌چینند و به سرعت خشک می‌کنند که بعد از آن رنگ قهوه‌ای پیدا می‌کند. این ماده حاوی مواد معدنی مختلف، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، گوگرد و فسفر ا ست.
از کاکل ذرت دم کرده‌ای تهیه می‌کنند که بسیار مفید است. مقدار 30 گرم از آن را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می‌کنند دم کرده کاکل ذرت، ادرار آور است و دردهای دستگاه ادراری را تسکین می‌دهد و در از بین بردن سنگ‌های مثانه، التهاب و ورم و درد مثانه کاربرد دارد.
به غیر از کاکل از برگ و ریشه ذرت نیز، استفاده‌های طبی می‌شود، مثلاً جوشانده ساقه وسط ذرت خون‌ریزی بینی را بند می‌آورد.
برای دفع سنگ مثانه کاربرد دارد و سوزش مجاری ادراری را برطرف می‌کند. این جوشانده دردهای شکم و معده را تسکین می‌دهد.

پی‌نوشت‌ها:

1. Zeine.
2. Zeaxanthine.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید