بروکلی

بروکلی

سبزی معجزه‌گر
بروکلی از سبزی‌های بسیار مفید است که منبع بسیار غنی عنصر کروم به شمار می‌آید. اگر مبتلا به دیابت نوع دوم (غیر وابسته به انسولین) هستید، عنصر کروم در تنظیم قند خون شما بسیار کارآمد است و در برخی موارد با خوردن کروم ممکن است نیازی به مصرف داروی کاهش قند‌خون و یا حتی تزریق انسولین نباشد.
اگر بیماری تازه شروع شده باشد، با خوردن مقدار کافی کروم ممکن است رفع شود و به بیماری مزمن تبدیل نشود. به طور کلی اگر میزان گلوکز درحد مرز باشد با خوردن کروم ممکن است کنترل شود و به حد نرمال برسد و همچنین برعکس در مورد اشخاصی که قندخون آن‌ها کم‌تر از نرمال است، کروم قادر به افزایش آن خواهد بود.
به نظر می‌رسد که عنصر کروم کیفیت و کارآیی هورمون انسولین را افزایش می‌دهد و در نتیجه مقدار کم‌تری انسولین برای سوخت و ساز قندخون لازم خواهد بود. در مورد رمز و راز جلوگیری چگونگی تأثیر کروم، طبق بررسی‌های انجام شده این عنصر که از نظر بیولوژیکی فعال است، خود را به انسولین می‌بندد و توانایی انجام مأموریت اصلی انسولین را که اکسید کردن گلوکز و تبدیل آن به دی‌اکسید کربن است را تا صد برابر افزایش می‌دهد.
این در حالی است که تقریباً 90 درصد مردم در ژریم غذایی خود، روزانه کم‌تر از مقدار لازم، کروم مصرف می‌کنند.
بروکلی همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است، در نیم پیمانه بروکلی بخارپز چیزی حدود 50 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. از این رو بروکلی ماده غذایی بسیار مناسبی برای حفظ سلامت دستگاه تنفس به شمار می‌آید. اگر به آسم مبتلا هستید و می‌خواهید بهتر نفس بکشید، بهتر است هر روز مقدار زیادی از سبزی‌ها و میوه‌های سرشار از ویتامین C بخورید، زیرا احتمالاً از نظر کاهش التهاب برای کنترل آسم مفیدند.


دکتر شوارتز در بررسی رژیم غذایی 9000 نفر از افراد بالغ کشف کرد که افرادی که بیش‌تر از سایرین از مواد غذایی سرشار از ویتامین C استفاده می‌کنند ویتامین C خونشان زیاد است، کم‌تر از سایرین از ناراحتی‌های تنفسی و برونشیت شکایت می‌کنند و خوردن مواد غذایی که هر روز حداقل 300 میلی‌گرم ویتامین C به بدن برساند، احتمال خس‌خس کردن آسمی تنفس را تا 30 درصد کاهش می‌دهد. این مقدار با خوردن 3 پیمانه کلم بروکلی یا 3 لیوان آب پرتقال در روز تأمین می‌شود.
تحقیق دیگری نشان می‌دهد که مقدار زیاد ویتامین C برای افراد سیگاری که در معرض خطر شدید انسداد و التهاب برونش‌ها هستند، به خصوص افرادی که سال‌های زیادی به سیگار کشیدن ادامه داده‌اند، بسیار مفید و شفابخش است.
دلیل این امر شاید این باشد که ویتامین C خون آن‌ها به سرعت برای مبارزه با مواد اکسید کننده سمی سیگار، مصرف می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیگاری‌ها برای مبارزه و جنگ داخلی که با این مواد مضر دارند، 3/5 برابر بیش از اشخاص معمولی به این ویتامین احتیاج دارند.
بروکلی همچنین ممکن است برای ایجاد تحرک در اسپرم‌های پیر و خسته اثر معجزه‌آسایی داشته باشد. تحقیقات متعددی نشان داده است که خوردن ویتامین C می‌تواند به اسپرم حیات تازه‌ای ببخشد، در حقیقت مصرف این ویتامین در افزایش قدرت باروری اسپرم در مردان بسیار مؤثر است و جالب این است که مقدار مورد نیاز ویتامین C را با خوردن مواد غذایی سرشار از آن می‌توان تأمین نمود. حدود دو پیمانه بروکلی تازه پخته چیزی حدود 196 میلی‌گرم ویتامین C دارد، 3 عدد کیوی، یک عدد طالبی متوسط و سه عدد پرتقال متوسط نیز در این مورد کارآمدند.
طبق نظر محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، رژیم غذایی ممکن است نقش بسیار مهمی در مقابله با علت سرطان رحم داشته باشد در یک تحقیق که رژیم غذایی زنانی که مبتلا به سرطان رحم بودند با رژیم غذایی زنانی که سالم بوده و مبتلا به سرطان رحم نبودند مقایسه شد، مشخص گردید زنانی که در رژیم غذایی خود یک بار در هر روز از هویج، اسفناج، کلم بروکلی، طالبی و کاهو و به طور کلی از سبزی‌های سرشار از تباکاروتن استفاده کرده‌اند 73 درصد کم‌تر احتمال دارد به سرطان رحم مبتلا شوند.
بروکلی همچنین حاوی اسیدفولیک است که اصطلاحاً آن را فولات می‌نامند.
و از گروه ویتامین‌های B است، این میوه ضد سرطان ریه بوده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
دکتر داگلاس هیمبرگر از محققان دانشگاه آلاباما در تحقیقات خود نشان داده است که چطور اسیدفولیک در مقابله با سرطان به بدن کمک می‌کند. او معتقد است که فقدان اسیدفولیک کافی در نسوج ریه موجب شکسته شدن کروموزوم در سلول‌ها می‌شود و در نتیجه سلول‌ها آمادگی بیش‌تری برای تشکیل تومور پیدا می‌کنند و به همین دلیل است که معتادان به سیگار، معمولاً مقدار کم‌تری اسیدفولیک در خون دارند و همین امر نشان دهنده آن است که بدن آن‌ها آمادگی بیش‌تری برای مبتلا شدن به سرطان ریه دارد، بنابراین مصرف بروکلی نقش چشم‌گیری در کاهش ابتلا به سرطان بازی می‌کند.
بروکلی همچنین حاوی درصد بالایی فیبر است و اثرات شگرفی در مبارزه با سرطان کولون دارد. دکتر وارگوویچ دانشمند و محقق سرطان شناس، معتقد است که دلیل این که کلسیم و فیبرهای غذایی، چربی حیوانی سرطان‌زا را خنثی می‌کنند، این است که به اسیدهای صفراوی اضافه شده و مانع وارد شدن آسیب و زخم به کولون می‌شوند.
طبق تحقیقات انجام شده در ایتالیا، مشخص شد که مواد غذایی سرشار از ویتامین C، به خصوص سبزی‌هایی به رنگ سبزه تیره، نظیر بروکلی که از نظر ویتامین C، تباکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای ضداکسید کننده، غنی هستند، برای حمایت بدن از مبتلا شدن به سرطان سینه بسیار نافع‌اند.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید