پرتقال

پرتقال

وقتی بیماری معنایی ندارد
جای تعجب نیست اگر پرتقال را جزو محبوب‌ترین میوه‌های جهان به حساب آوریم. این میوه از قدیمی‌ترین میوه‌هایی است که بشر از آن استفاده می‌کرده است. پرتقال سرشار از ویتامین C است، در حقیقت این ویتامین یکی از عوامل مهار کننده سرطان است، به شکلی که ویتامین C را دشمن نیرومندی علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروزآمین‌ها می‌شناسند. بر اساس مطالعات انجام شده در آمریکا مشخص شده که خوردن پرتقال از سرطان معده و لوزالمعده جلوگیری می‌کند.
یکی از ترکیبات آنتی‌اکسیدان (ضد اکسید کننده) مؤثر در مبارزه با انواع سرطان، گلوتاتیون است و خوردن یک عدد پرتقال کامل، مقدار مناسبی از این ماده را در اختیار بدن قرار خواهد داد.


پرتقال در عین حال بیش‌تر از سایر انواع مواد غذایی دارای ماده مفید گلوکارات (نوعی ماده مهار کننده سرطان) است، از این رو برخی از دانشمندان معتقدند که مصرف زیاد مرکبات تأثیر قاطعی در کاهش سرطان معده خواهد داشت.
همچنین انواع دیگری از سرطان نیز وجود دارند که مصرف زیاد پرتقال به پیشگیری از آن‌ها کمک می‌کند، از جمله سرطان مری که در پرتقال خورها!50 درصد کم‌تر از کسانی است که پرتقال را کم‌تر مصرف می‌کنند یا اصلاً نمی‌خورند.
از جمله می‌توان به سرطان پستان اشاره کرد، در واقع طبق شواهد علمی متعدد ویتامین C از دشمنان نامدار سرطان پستان است، مثلاً طبق 12 تحقیق دقیقی که در مورد این نوع سرطان و رژیم‌های غذایی در مؤسسه ملی سرطان کانادا به عمل آمده، نشان داده شده است که مواد غذایی دارای ویتامین C از حامیان جدی زنان در برابر سرطان پستان است و در حقیقت خطر کم خوردن ویتامین C، برای سرطان پستان از خطر خون چربی حیوانی بیش‌تر است!
همچنین محققان دریافته‌اند که لایه نازک بین قسمت‌های داخلی پرتقال در پایین آوردن کلسترول خون مؤثر است، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می‌شود که این میوه را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه‌های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند، مصرف کنید.
پرتقال حاوی املاح معدنی فسفر و آهن نیز هست و در شفاف و درخشان شدن پوست صورت به همراه بیوفلاونوئیدهای موجود در آن اثرات نافعی دارد.
این میوه در رفع کمبود کلسیم، میگرن و کم اشتهایی مناسب بوده و از عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند.


در حقیقت عصاره پرتقال دارای خواص ضد ویروسی-ضد میکروبی است و در درمان و پیشگیری بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی اثرات شگرفی دارد. گلوتایتون موجود در پرتقال نیز قادر به کند کردن گسترش ویروس ایدز است، از این رو به مبتلایان به ایدز مصرف این میوه توصیه می‌شود. فایده بسیار ارزنده دیگری که این میوه دارد، اثر کاهش دهندگی فشار خون است که به دلیل میزان بالای پستاسیم موجود در آن است و از آنجایی که فیبر زیادی نیز در پرتقال وجود دارد و قند آن قند طبیعی فروکتوز است، می‌تواند از افزایش قند خون در افراد دیابتیک جلوگیری کند. بنابراین مصرف میوه کامل به بیماران مبتلا به دیابت بسیار توصیه می‌شود.
نقش بسیار بارز دیگر پرتقال، جلوگیری از بیماری اسکوربوت (خون‌ریزی و التهاب لثه‌ها) است، در واقع اگر به مقدار کافی در رژیم غذایی از مواد حاوی ویتامین C استفاده نشود، لثه‌ها ضعیف می‌شوند، دهان بوی تعفن گرفته و به تدریج گوشت لثه‌ها تا بن دندان از بین می‌رود.
محققان کانادایی در آزمایشی، رژیم غذایی عده‌ای داوطلب را برای مدتی از مواد غذایی بدون ویتامین C انتخاب کردند و پس از آن روزانه 70-60 گرم ویتامین C به آن‌ها دادند، این مقدار ویتامین C مقداری است که تقریباً در یک پرتقال متوسط وجود دارد.


در این آزمایش نشان داده شد که ویتامین C اثر کرده و خون‌ریزی لثه‌ها قطع شده و با تقویت، لثه‌ها از نظر بیولوژیکی به شکل سالم در آمدند. البته باید توجه شود که این آزمایش به این معنی نیست که اگر به مقدار زیاد ویتامین C خورده شود، وضع سلامت لثه‌ها بهتر می‌شود، زیرا این ویتامین به اشخاصی که لثه‌های در حال پوسیدگی دارند، کمک می‌کند.
در واقع پیام آزمایش این است که برای داشتن لثه‌های سالم و بهداشتی از میوه‌ها و سبزی‌های تازه که سرشار از ویتامین C هستند، استفاده کنید.
نقش مهم دیگری که برای ویتامین C بر شمرده‌اند، کمک به حل مسأله ناباروی در مردان است. در تحقیقی مشخص شده که مردانی که از نظر کمبود ویتامین C در خون خود رنج می‌برند، ممکن است دچار نقص ساختمانی اسپرم شده و در جنین و نوزادان آن‌ها نقایصی رخ دهد و خوردن حتی یک عدد پرتقال در روز ممکن است برای ترمیم نقائص اسپرم، مؤثر باشد.
دکتر بروس ایمز از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در تحقیقی اسپرم 24 مرد را مورد بررسی قرار داده که در 15 نفر آن‌ها، مقدار ویتامین C خیلی کم و غیر عادی نمایان شده است و 8 نفر از این 15 نفر، آسیب‌های ژنتیکی زیادی در اسپرم‌شان وجود داشته که موجب ایجاد نقایص مادرزادی در جنین شده است.
تعجب این است که همه این مردان در صورت اطلاع از این روش، می‌توانستند، روزانه یک عدد پرتقال استفاده کنند تا با چنین ناراحتی‌هایی در نوزدان خود مواجه نشوند.
پرتقال معده را سبک می‌کند و از بهترین تنظیم‌کننده‌های ماشین انسانی است و از این جهت می‌توان گفت، جایی که پرتقال هست، بیماری معنایی ندارد!
البته در برخی از افراد پرتقال ایجاد آلرژی می‌کند. از نظر درصد آلرژی‌زایی، عددی حدود 24 درصد را برای پرتقال در نظر گرفته‌اند که بیش‌ترین مشکل را در افراد مبتلا به سردرد میگرنی نشان داده است.


نکته دیگر این که اشخاص سیگاری، نسبت به افراد عادی میزان بیش‌تری ویتامین C نیاز دارند و مصرف 3-2 عدد پرتقال در روز کمک شایانی به دفع رادیکال‌های آزاد کرده و اثر آنتی‌اکسیدانی مناسبی خواهد داشت. همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که فراهم کردن ویتامین C کافی می‌تواند از کاهش شدید ویتامین E در سیگاری‌ها بکاهد.
منبع مقاله :
کوه‌کن، صدف، (1393)، میوه درمانی، تهران: همشهری، چاپ سوم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید