ارتباط سالم، خانواده سالم

ارتباط سالم، خانواده سالم

آغاز زندگی زناشویی، به رغم وجود جاذبه‌های عاطفی و جنسی‌اش، با آغاز تدریجی اختلاف در زمینه‌های مختلف همراه است، زمینه‌هایی همچون: طرز تلقی و اندیشه‌ها، اختلاف سلایق و انتظارات، فرهنگ‌های‌ رفتاری متفاوت و … هر چند که شناخت‌های سطحی و شتاب‌زده قبل از ازدواج، دامنه موارد اختلافی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد ولی به طور کلی وجود این اختلافات با توجه به اصل تفاوت‌های فردی و همچنین با توجه به یکسان نبودن محیط تربیتی زوج‌ها در گذشته، امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است.
میزان اختلافات و شیوه‌های برخورد آنها به عواملی بستگی دارد که مهمترین آنها عبارتند از: میزان گرایشهای عاطفی، شخصیت، انتظارات و نوع تفکر و نوع تلقی زوج‌ها از زندگی مشترک. مدت زمان حل اختلافات نیز در نزد برخی زوج‌ها کوتاه و در نزد برخی دیگر تا چند سال و در نزد عده‌ای از آنان حتی تا روز قیامت و هنگام قضاوت خدا ادامه دارد. متأسفانه در مواردی نیز پدیده طلاق یا تحمیل اجباری و مصلحت اندیش زندگی زناشویی از جمله نتایج شوم عدم تفاهم زوج‌ها در حل اختلافات بین فردی است.
توجه و عمل به توصیه‌های زیر می‌تواند نیروهای بالقوه یا احتکار شده زوج‌ها را در رسیدن به اهداف فوق آزاد کند و مهارت ارتباط را در آنان تقویت نماید. وجود چنین مهارتی در زوج‌ها، کاهش قابل توجه حجم نابسامانی‌های خانوادگی و اجتماعی را به دنبال دارد زیرا عشق و محبت همسران نسبت به یکدیگر، متغیری اساسی در تأمین بهداشت روانی خانواده و جامعه است.
– گاهی اوقات کاری برای خشنودسازی همسرتان انجام دهید که وی را سخت متحیر و شگفت‌زده نماید.
– حتی‌الامکان در ارائه توجه و محبت به والدین یکدیگر حساس و فعال باشید و از اعمال هر گونه تبعیضی در این زمینه پرهیز کنید.
– بهتر است در طول سال چند روزی را به بهانه‌های مسافرت یا انگیزه مقبول دیگری به دور از یکدیگر باشید و دلتنگی‌های شیرین روزهای اول آشنایی را مجدداً تجربه کنید.
– همسرتان را از ابراز علاقه و محبت‌های کلامی و غیرکلامی خود محروم نسازید، زیرا هر انسانی دو نیاز اساسی دارد که عبارتند از: نیاز به ستودن (محبت کردن) و نیاز به ستوده شدن (محبت دیدن)
این دو نیاز اساسی طراوت زندگی زناشویی را چند برابر می‌کند.
– سعی کنید همیشه تصویر آراسته‌ای از خود در ذهن همسرتان ایجاد کنید زیرا این امر موجب می‌شود احساسات مطبوعی را نیز در حضور و غیاب یکدیگر تجربه نمایید.
– هیچ‌گاه روز پیوندتان را فراموش نکنید و در بزرگداشت هرچه با شکوه‌تر آن از حداکثر نبوغ و خلاقیت خویش بهره‌برداری کنید.
– سعی کنید در ارائه توجهات عاطفی خود نسبت به همسرتان متنوع‌تر عمل کنید.
– روز تولد یا ایام مربوط به بزرگداشت همسرتان (روز پدر، روز زن، روز معلم، روز پرستار، روز کارگر و …) را به خاطر بسپارید و در بزرگداشت این گونه ایام گشاده‌دستی معقول و ظرافت طبع ویژه‌ای اعمال کنید.
– مسافرتهای سالانه و دیدار با طبیعت و محیط‌های تفریحی و هنری، زیارتی و … را در برنامه‌ریزی‌های خانوادگی‌تان قرار دهید و حتماً برای تعطیلات آخر هفته نیز برنامه‌ریزی کنید.
– در تعیین زمان پذیرایی از میهمانان مورد توجه خود، به نظرات و همچنین به میزان آمادگی جسمی و روانی و مالی یکدیگر توجه داشته باشیم.
اصل حل مشکلات در زمان و مکان مناسب را در خانواده نهادینه کنید و اجازه ندهید که هیجانات آنی و لحظه‌ای شما تعیین کننده زمان و مکان حل اختلافات باشد.
منبع:www.hegmataneh,org

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید