نکات کلیدی برای یک زندگی زناشویی موفق

نکات کلیدی برای یک زندگی زناشویی موفق

نویسنده: سعید بورنجان شیرازی

بدون هیچ شک و تردیدی ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در زندگی یک انسان رخ می‌دهد، بنابراین هرچه با دید بازتری به این قضیه نگاه شود احتمال شکست در آن کمتر می‌شود و ما شاهد این همه جدایی نخواهیم بود.
1- آمادگی روحی و روانی: جای تعجب است که انواع و اقسام آزمایش‌ها از طرفین به عمل می‌آید، اما متأسفانه هیچ‌گاه بلوغ روانی زوج‌ها مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. در حالی که باید قبل از ازدواج بررسی شود که آیا این دو نفر از نظر روحی آمادگی ازدواج دارند؟ این مسأله به هیچ وجه با سن مشخصی ارتباط ندارد. بعضی‌ها در سین بسیار پایین به بلوغ فکری و روانی لازم می‌رسند و بعضی دیگر ممکن است حتی تا میانسالی و یا پیری نیز به این مهم دست نیابند.
2- انگیزه:‌ انگیزه شما از ازدواج چیست؟ خیلی مهم است که بدانید چرا می‌خواهید ازدواج کنید. فرار از تنهایی؟ بالا رفتن سن؟ ادامه نسل؟ ثروت؟ و … ازدواج به هر انگیزه‌ای که صورت پذیرد دیر یا زود تازگی و طراوت خود را از دست داده و طرفین دچار بحران‌های شدیدی خواهند شد، اما تنها یک چیز است که کهنه نمی‌شود: فقط عشق.
3- صداقت: اگر می‌خواهید ازدواج موفقی داشته باشید قبل از ازدواج آن چه را که لازم می‌دانید طرف مقابل باید در مورد شما بداند، با او در میان بگذارید. به خود نگویید بهتر است این مسأله را فعلاً عنوان نکنم چون با عنوان کردنش شاید تمامی آرزوهای من بر باد برود. ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند، صادق باشید و از طرف مقابل‌تان هم بخواهید که همین‌طور باشد.
4- استقلال مالی: بعد از ازدواج، مسئولیت همسر و در آینده فرزندان‌ خود را به عهده خواهید داشت، آیا توان مالی دارید؟ تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که می‌توانید یک رفاه نسبی را برای خانواده خود فراهم کنید، دست به ازدواج نزنید.
5- رعایت تناسب‌های مختلف: سعی کنید از جهات مختلف با همسر خود همخوانی و تناسب داشته باشید. در غیر این صورت بعد از ازدواج با مشکلات جدی روبه‌رو خواهید شد.

تفاوت دنیای قبل و بعد از ازدواج
دنیای قبل از ازدواج (دوران نامزدی) با دنیای بعد از ازدواج بسیار متفاوت است.
در دوران نامزدی همه سعی می‌کنند تا آن‌جا که ممکن است خواسته‌های طرف مقابل را به بهترین نحو برآورده سازند تا مبادا چیزی خراب شود. دوران نامزدی، دوران شیرینی است به دور از مشکلات روزمره و بدون هیچ مسئولیتی. اما پس از ازدواج همه چیز عوض می‌شود، هر یک از طرفین ماهیت واقعی خود را نشان می‌دهند و واقعیات زندگی یکی پس از دیگری رخ می‌نمایند. آن موقع می‌توان پی برد طرفین تا چه حد به گفته‌های خود پایبندند.
عوامل توفیق در این دوره عبارتند از:
1- گذشت: یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین خصلت‌ها، گذشت است. در مشاجره‌هایی که بین زوجین رخ می‌دهد حتماً باید یکی کوتاه بیاید، یادتان باشد گذشت خصلت انسان‌های بزرگ است.
2- یکیدگر را تحقیر نکنید به خصوص در جمع. مگر زن و شوهر رقیب یا دشمن یکدیگرند؟ تحقیر همسر یعنی تحقیر خود. از طرفی وقتی دیگران می‌بینند فردی همسرش را تحقیر می‌کند آن‌ها نیز به خود اجازه می‌دهند که او را کوچک کنند.
3- احترام به خانواده طرفین: هیچ پدر و مادری وجود ندارند که نسبت به فرزندشان بی‌علاقه باشند. فروید می‌گوید: “تنها عشق بی‌چون و چرای طبیعت عشق مادر است به فرزند.” بنابراین زن و مرد باید از اهانت و بی‌احترامی به خانواده‌های یکدیگر بپرهیزند اگر چه آن‌ها را دیر به دیر ببینند.
4- نظر خود را به طرف مقابل تحمیل نکنید.
5- نقاط ضعف یکدیگر را به رخ هم نکشید.
6- در تربیت فرزندان همسو باشید.
7- در دکوراسیون خانه خود تنوع ایجاد کنید.
8- روزهای مهم زندگی مثل تولد، سالگرد ازدواج و یا حتی سالگرد آشنایی خود را به خاطر بسپارید.
9- با یکدیگر لجبازی نکنید: لجبازی در واقع آفت بسیاری از زندگی‌هاست زن و مرد با لجبازی خود، یک سیکل معیوب را طی می‌کنند که هرگز پایانی بر آن نیست.
10- به یکدیگر اعتماد داشته باشید: وقتی به همسر خود اعتماد کنید مطمئن باشید او نیز متقابلاً به شما اعتماد خواهد کرد و همین اعتماد بر خلاف نظر برخی موجب خواهد شد تا هیچ یک از طرفین دست از پا خطا نکند.
11- نقاط مثبت یکدیگر را به هم یادآور شوید: این کار باعث می‌شود همسرتان بداند که شما قدر او و قابلیت‌هایش را می‌دانید و از طرفی رو به روز اعتماد به نفسش بیشتر می‌شود. در واقع زن و شهر نقش مکمل یکدیگر را بازی می‌کنند و هر یک به تکامل دیگری کمک می‌کند.
12- تا آن‌جا که ممکن است اختلافتان را از خانه بیرون نبرید.
لطفاً کمی مکث کنید و درباره آینده‌تان که خود سازنده آن هستید کمی فکر کنید. اگر زندگی مشترک را آغاز نکرده‌اید قدری بیشتر راجع به آن فکر کنید و اگر زندگی را شروع کرده‌اید برای شادی و خوشبختی بیشتر، تلاش کنید.
منبع:مجله موفقیت – شماره 156

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید