اصول برقراری روابط مؤثر

اصول برقراری روابط مؤثر

نویسنده:توماج فریدونی

روابط یعنی همه چیز!؟روابطی که دارید تعیین می کند شما چه کسی هستید،چگونه فکر می کنید،چه چیزهایی را به دست خواهید آورد،و دیگران در مورد شما چگونه قضاوت می کنند.
کیفیت روابط شماست که تعیین می کند چه جایگاهی در خانواده،بین دوستان و همکاران و جامعه دارید.چگونه و با چه سرعتی کارهایتان پیش می رود و در چه زمانی به اهداف خود خواهید رسید.
تا به امروز من خودم تجربیات موثری در زمینه روابط داشته ام.از زمانی که الگوی برقراری روابطم را تغییر داده ام تمامی کسانی که با آنها در رابطه هستم به موفقیت من کمک های شایان توجه کرده اند.در خیلی از موارد من تنها ایده ای را مطرح کرده ام و چشم اندازی را تعریف کرده ام و تعداد بسیاری از دوستان و یاران باوفا برای تحقق رویاهایم در کنارم مانده اند.
شاید بپرسید آخر برای چه؟چرا دیگران باید به تو برای کسب موفقیت ها کمک کنند اما این اتفاق برای من نمی افتد؟جواب ساده است.من با اصول برقراری روابط موثر به دوستانم می فهمانم که برایم مهم هستند،به آنها پرستیژ می دهم،به آنها نشان می دهم که دوستشان دارم،کاری می کنم که درنظر خودشان و دیگران مهم جلوه کنند و از طرفی برای موفقیت هایشان در کنارشان می مانم.اکثر انسان ها، اشخاصی قدرشناس هستند.
حالا اگر شما هم با اهمیت روابط موثر در زندگی آشنا هستید و می خواهید که روابط بهتری برقرار کنید و با روابط خود به موفقیت،خواسته ها،اعتبار و موقعیت های بهتر و جدیدتر برسید پس به خواندن این مقاله که از شانزده راهکار کاربردی تشکیل شده است ادامه دهید!
1-عشق ورزیدن یک طرفه را تمرین کنید!
عشق و عشق ورزیدن یک طرفه است.لطفاً بی جهت به دنبال آن نباشید که دیگران حتماً شما را دوست بدارند و عاشقتان باشند.با این طرز فکر به زودی تمامی روابط موثر خود را از دست خواهید داد و بدتر از آن هرگز نمی توانید ارتباط موثری برقرار کنید.
باید بدانید که از نظر روان شناسی انسان از دوست داشتن و عشق ورزیدن لذت می برد و نه از مورد دوست داشتن واقع شدن.پس برای دوستی و عشق شرط “دوستم داشته باش” تا “دوستت داشته باشم”نگذارید.حرمت و جایگاه دوست داشتن و عشق را حفظ کنید و بدانید عشق آن چیزی نیست که برخی به زور می خواهند به دست بیاورند!
نکته مهم آنجاست که اصلاً تفاوتی نمی کند برای چه این مقاله را می خوانید یا می خواهید روابط موثری با همکاران خود برقرار کنید یا به دنبال بهبود روابط خانوادگی هستید یا می خواهید به کسی پیشنهاد ازدواج دهید یا به دنبال دوستان جدیدی می گردید.به هرحال اهمیت عشق و مهمترازآن یک طرفه بودن عشق در روابط را نباید دست کم بگیرید.
باید دوستدار و عاشق دیگران باشید تا آنها هم به شما علاقه مند شوند و بخواهند که کمکتان کنند.زمانی که تعداد بی شماری دوست مفید را به رابطه ای موثر دعوت می کنید خیلی زودتر از آنچه تصورش را می کنید به خواسته هایتان خواهید رسید.این را امتحان کنید.بی چشمداشت به دیگران هدیه کنید تا از قدرشناسی نسل بشر متعجب شوید!
2-عشق را مشروط به شرایط نکنید!
برای بعضی عشق مثل قفل یک گاوصندوق می ماند.آن را بیست و هفت بار در جهات مختلف بچرخان تا بالاخره باز شود!این را در یکی از برنامه های صوتی آنتونی رابینز شنیدم و باید باور کنید که برخی تا این حد عجیب فکر می کنند.
از چنین طرز فکرهایی فاصله بگیرید.از اینکه بگویی اگر می خواهی دوستت داشته باشم باید از یک ساختمان هفتاد طبقه به پایین بپری تا به من ثابت شود خودداری کنید!اینکه شرط کنید که اگر طرف مقابل شما خواهان اثبات عشق خود نسبت به شماست پس باید جانش را برای شما بدهد چندان منطقی نیست.چرا که عاشق کسی است که برای شما زنده بماند و نه برعکس…
بیایید به خودمان قول بدهیم که دیگران را با وسوسه ای تحت عنوان دوست داشتن و دوست داشتنی بودن وادار به کارهایی که ما می خواهیم نکنیم.بیایید اجازه بدهیم که دیگران خودشان باشند و درعوض بدون هیچ گونه قید و شرطی آنها را دوست بداریم.
یکی از مهمترین اصول روابط آن است که طرف رابطه شما با کمال میل از شادی ها و غم هایش با شما بگوید.شما را مانند دوست و مشاور خود بداند و از رازهایش برای شما بگوید.زمانی که عشق شرطی برای دادن داشته باشید دیگران هرگز به شما اعتماد نخواهند کرد چون گمان می کنند اگررازشان برخلاف میل شما باشد به جای اینکه دوستشان داشته باشید مورد غضب و نفرتتان قرار می گیرند.
به هرحال انتخاب باشماست.دوست داشتن را از قید شرط و ظواهر جدا کنید.حتی کسانی را می شناسیم که برای انتخاب همسر دلخواه خود می گویند که باید چشمانش فلان شکل باشد،فلان مرد موهایش مشکی است،من مردی با موهای روشن می خواهم!
3-در زمان حال زندگی کنید
زندگی در زمان حال یکی از اصول و پایه های رسیدن به خوشبختی و البته موفقیت در روابط موثر است.کسانی که دایماً از گذشته و مصایبی که به سرشان آمده سخن می گویند چندان جذاب و تاثیرگذار به نظر نمی رسند و عده زیادی تمایل و قصد معاشرت با آنها را ندارند.
و البته کسانی هم که دایماً در فکر آینده هستند و به خاطر آینده،نفسشان را در سینه حبس نگاه می دارند و به جای فکر کردن به موقعیت های پیش رو،احترام به دیگران و تقویت روابط با آنها به آینده خیره شده اند،خیال پرداز و رویایی معرفی می شوند و همه از دستشان گریزانند.
درلحظه به هرآنچه که فکرکنید،تبدیل به همان می شوید.اگر دایماً به مصائب گذشته فکرکنید، به آنکه مورد خیانت واقع شدید،قربانی بودید،منفور بودید و…ناخواسته امروزتان را هم مشابه دیروز خواهید ساخت.و اگر هم دایماً درفکر آینده باشید،ازآنجایی که آن آینده فقط یک رویاست و در زمان حال هیچ کاری نمی کنید و هیچ ندارید،دست خالی می مانید.
اگرمنفی گرا باشید دایماً درحال جذب انسان های منفی و شکست خورده هستید.اگرخود را یک برنده بدانید درصف برنده ها می ایستید.این خیلی ساده است و هیچ پیچیدگی ندارد.یادتان باشد مهمترین مسائل جهان هرگز پیچیده نیستند.مطمئنم که تا اینجا به نکات مهمی در مورد زندگی در زمان حال پی برده اید.شما باید در زمان حال زندگی کنید و گرنه،نه تنها روابط خوب خود را از دست خواهید داد،به جایی می رسید که امکان برقراری روابط جدید از شما سلب خواهد شد.یادتان باشد تنها کسانی به روابط عالی،موثر و پایدار دسترسی دارند که در زمان حال زندگی می کنند.
مردم از شما می خواهند که به آنها توجه کنید،دوستشان داشته باشید و برایشان ارزش و احترام قایل شوید.چطور زمانی که دایماً درگذشته یا آینده سپری می کنید می توانید حواستان را به جای دیگری هم جمع کنید؟
و حتی کسانی را می شناسم که دایماً همسر خود را به خاطر اشتباه بزرگ یا کوچکی که درگذشته انجام داده مورد انتقاد قرار می دهند.آنها حاضر نیستند زندگی ساده و شادی داشته باشند و هر زمان هم که احساس کردند آرامش نسبی به خانه و خانواده آنها آمده سریعاً به دنبال بهانه ای می گردند.
تصمیم با شماست.یا از همین امروز الگوهای غلط رفتاری خود را کنار بگذارید یا دیگران شما را کنار خواهند گذاشت.
جالب آنکه تنها وقتی که در زمان حال زندگی می کنیم می توانیم به احساس نابی از خوشبختی و آرامش خیال دست بیابیم.تا زمانی که دایماً افسوس گذشته و حرص آینده را می خوریم و دایماً تپش قلب و فشارخون خود را پایین و بالا می بریم نمی توانیم احساس خوبی داشته باشیم،نمی توانم شاکر و قدردان خداوند به واسطه نعماتی که ما عطا کرده است باشیم و نمی توانیم دیگران و حامیان واقعی را در کنار خود نگاه داریم.
منبع:مجله موفقیت(ش166)

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید