اطلاعاتی در مورد ممنوعیت چربی ترانس

اطلاعاتی در مورد ممنوعیت چربی ترانس

غذاهای آماده همانند شیرینی‌جات، کیک‌ها و دیگر محصولات قنادی رژیم غذایی اصلی بیشتر افرادی که تنها زندگی می‌کنند را شکل می‌دهند. همه‌ی آنها شامل یک جزء ترکیبی رایج به نام چربی ترانس هستند. سازمان دارو و غذای آمریکا تا اواخر سال 2018 به تولید کنندگان مواد غذایی فرصت داده است تا جایگزینی برای آن پیدا کنند و بعد از آن هر محصولی که شامل چربی ترانس باشد ممنوع خواهد شد. این مقاله سعی می‌کند که علل ممنوعیت چربی ترانس را بیابد.

صفر درصد :
سویلنت یک آشامیدنی انرژی زا است که به عنوان یک وعده‌ی غذایی اصلی که شامل صفر درصد چربی ترانس است تبلیغ می‌شود و در آمریکای شمالی توسط گیاه خواران و مصرف کنندگانی که مراقب سلامتی خود هستند، ترجیح داده می‌شود.
در دنیایی که به سرعت در حال خود آزاری شدن است، هیچ چیزی به غیر از داشتن اطلاعات دقیق ما را به سمت خوردن چیزهای سالم هدایت نمی‌کند. یک رژیم غذایی برای داشتن پوست درخشان و بدون لکه ارزشمند است. با خوردن غذاهای خانگی که با کره‌ی کم چرب پخته شده است و به عنوان جایگزین به کار می‌رود، زندگی سالم راحت‌تر از این به دست نمی‌آید. اما، به عنوان مصرف کننده، ما به ندرت اطلاعات جزئی را می‌خوانیم و غذاهایی را می‌خریم که فاقد چربی ترانس هستند. اما، چه چیزی دقیقاً در مورد چربی ترانس خیلی بد است که ما باید کاملاً از آن اجتناب کنیم؟
چربی ترانس نوعی چربی اشباع نشده است که همانند چربی اشباع شده رفتار می‌کند. حالا، اگر این چربی در مقادیر خیلی زیادی مصرف شود، می‌تواند خطر بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش دهد. شیرینی‌جات و کیک‌هایی که توسط شیرینی پز محبوب شما پخته شده است و سیب زمینی‌های سرخ شده و برگرها که شما هر از چند گاهی می‌خورید، تماماً از روغن‌هایی استفاده می‌کنند که شامل چربی ترانس هستند.
بعد از بررسی‌های بسیار، سازمان غذا و داروی آمریکا تصمیم گرفته است که استفاده از اسیدهای چربی ترانس را به هر شکلی ممنوع کند و به رستوران‌های بزرگ و تولید کنندگان غذای آماده یک دوره‌ی سه ساله فرصت داده است تا به دنبال جایگزینی بگردند و آمریکا را فاقد چربی ترانس بسازند. چون بسیاری از غذاهای ما طعم و مزه‌ی یکسانی ندارند، آن منجر به یک بحث داغ به جای تصمیم گیری دولتی برای ممنوعیت چنین ماده‌ی مضری شده است.
اطلاعاتی در مورد ممنوعیت چربی ترانس

چربی ترانس چیست؟
• چربی ترانس چربی‌های اشباع شده است که در حیواناتی نظیر گوسفند و گاو یافت می‌شود. مصرف گوشت چنین حیواناتی سالم به نظر می‌رسد چون مقدار چربی ترانسی که در آنها یافت می‌شود تقریباً حداقل است.
• چربی ترانسی که در چنین حیواناتی یافت می‌شود شامل اسید لینولئیک ترکیبی (CLA) است و توسط پزشکان توصیه می‌شود تا از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.
• چربی ترانس محبوبیت خود را مدیون مخترع آلمانی، ویلهلم نورمن است. او فرآیند تبدیل به هیدروژن را در سال 1930 به عنوان جایگزینی برای کره ابداع کرد. این فرآیند منجر به یافتن جایگزین‌های ارزان‌تر و ایجاد روغن گیاهی ترد کننده شیرینی و مارگارین شد. فرمول او توسط پروکتر و گامبل تحت عنوان کریسکو به فروش رسید.
• روغن‌های گیاهی طبیعی که تحت فرآیند تبدیل به هیدروژن قرار گرفته‌اند، مقادیر زیادی چربی ترانس دارند. فرآیند شامل تبدیل چربی اشباع نشده به شکل جامد است که در روغن‌های گیاهی و یا روغن‌های نسبتاً هیدروژنه (PHO) حل شده است و برای سرخ کردن غذاها به کار می‌رود.
• چربی ترانس در مارگارین، پنیر، روغن‌های گیاهی ترد کننده شیرینی، غذاهای سرخ شده و محصولات آماده یافت می‌شود.
• آنها هم چنین در خامه گیرهای قهوه، شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها و دیگر محصولات قنادی یافت می‌شوند.

آنها کجا به کار می‌روند؟
• آنها در محصولات آماده شیرینی پزی و محصولات آماده پخت مثل غذاهای منجمد و بیشتر فست فودها به کار می‌روند. چربی ترانس در چنین محصولاتی به کار می‌رود تا به آنها عمر طولانی‌تری بدهد.

دلایل ممنوعیت :
• قبلاً سازمان غذا و دارو آمریکا، به تولید کنندگان غذا اجازه داده بود که روی محصولات خود اگر کمتر از 5ر0 گرم چربی ترانس داشته باشد، فاقد چربی ترانس را ذکر کنند. بسیاری از تولید کنندگان دقیقاً این کار را انجام دادند و حتی آن را تبلیغ کردند تا مصرف کنندگان را فریب دهند. اما اگر این غذاها به مقدار اضافی مصرف شوند می‌توانند موجب چاقی شوند و شریان‌ها را مسدود کنند و منجر به گرفتگی قلب و یا شرایط بدتر شوند.
• چربی ترانس در بدن ما LDL (کلسترول بد) را افزایش و HDL (کلسترول خوب) را کاهش می‌دهد.
• از سال 2013، چربی ترانس ناایمن شناخته شده است و به عنوان یک افزودنی غیر قانونی غذا درنظر گرفته شده است.
• طبق مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری، حذف چربی ترانس از غذاها می‌تواند هر ساله از 20000 حمله قلبی جلوگیری کند.
کشورهای دیگری که چربی ترانس را ممنوع کرده‌اند :
• دانمارک خوردن غذاهایی را که شامل بیش از 2 درصد چربی ترانس هستند، غیر قانونی ساخته است.
• کشورهایی از جمله هلند، کاستا ریکا، برزیل و کره‌ی جنوبی سیاست‌های مشابهی را برای مقابله با تهدید افزایش چربی اتخاذ کرده‌اند.

منافع فاقد چربی ترانس بودن :
• خوردن غذاهای خانگی به جای غذاهای پر شده با اسیدهای چربی ترانس خطر بیماری قلبی را کاهش خواهد داد.
• غذاهای چربی ترانس ارزش غذایی صفر دارند و فقط خطر چاقی را افزایش می‌دهند. این امر می‌تواند با مصرف زیاد گوشتهای کم چرب، میوه‌های تازه و سبزیجاتی که مواد مغذی زیاد دارند، جلوگیری شود.
• مصرف زیاد غذاهایی نظیر زیتون، آووکادو، بادام و روغن نارگیل که شامل چربی‌های سالم هستند می‌تواند انسداد عروقی را حداقل کند و فشار خون را تحت کنترل نگه دارد. این چربی‌ها شامل اسیدهای امگا 3 و امگا 6 هستند که شارش خون را بهبود می‌دهند و کارآیی مغز و قلب را افزایش می‌دهند.
انجمن قلب آمریکا دقیقاً توصیه می‌کند که هر روز کمتر از 2 گرم چربی ترانس مصرف کنیم. اگر چه کشورهای زیادی استفاده از چربی‌های ترانس را کاملاً ممنوع کرده‌اند اما کانادا و ژاپن هنوز از مصرف آن حمایت می‌کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید