حقایق تغذیه‌ای شیر

حقایق تغذیه‌ای شیر

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

شیر منبع نسبتاً زیادی از مواد مغذی مانند ویتامین A، فولات، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، و غیره می‌باشد. این مقاله اطلاعات تغذیه‌ای شیر را مورد بحث قرار می‌دهد.
حکمتی دارد که پدر و مادر کودکان را به نوشیدن شیر تشویق می‌کنند. شیر منبع خوبی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی است. و منبعی غنی از کلسیم بوده که برای سالم نگه داشتن استخوان‌ها و دندان‌های ما ضروری است. شیر همچنین غنی از ویتامین A است که برای چشم مفید می‌باشد. این روزها، شیر را با ویتامین D غنی کرده، که به نوبه خود به تنظیم سطح کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند. شیر فواید متعددی دارد. با این حال، افرادی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا ناسازگاری با لاکتوز هستند، بایستی جهت جلوگیری از علائمی مانند نفخ، درد و گرفتگی ناحیه تحتانی شکم، اسهال، و غیره، مصرف محصولات لبنی را محدود سازند.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، 100 گرم از شیر کامل با 25ر3% چربی شیر، و بدون افزودن ویتامین A و ویتامین D شامل مواد مغذی زیر است:
حقایق تغذیه‌ای شیر
از اطلاعات فوق، حتماً متوجه شده‌‌اید که شیر منبع خوبی از بسیاری مواد مغذی است.

☚ بر اساس اطلاعات داده شده از وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان شیر (244 گرم) حاوی حدوداً 66ر11 گرم کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدراتهای موجود در شیر در یک فرم دی ساکاریدی (ساخته شده از دو واحد قند) بنام لاکتوز می‌باشند. همچنین گاهی اوقات به آن قند شیر می‌گویند. یک مولکول لاکتوز از یک مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. لازم به ذکر است که شیر حاوی فیبر غذایی نمی‌باشد.
☚ محتوای چربی کل در 244 گرم شیر، 98ر7 گرم می‌باشد. یک فنجان شیر گرم حاوی 551ر4 گرم اسیدهای چرب اشباع شده کل، 981ر1 گرم اسیدهای چرب اشباع نشده مونو کل و 476ر0 گرم اسیدهای چرب اشباع نشده پلی کل می‌باشد.
☚ 244 گرم شیر حاوی 69ر7 گرم پروتئین است. پروتئین‌های عمد‌ه‌ی موجود در شیر، کازئین و پروتئین وی whey (آب پنیر) می‌باشند. شیر حاوی آلفا ـ S1، آلفا ـS2 ، بتا و گاما کازئین است. در دسته‌ی پروتئین وی، شیر دارای بتا لاکتالبومین، ایمونوگلوبولین، و سرم خون آلبومین است. شیر همچنین حاوی پروتئین‌های غشای گلبول چربی و آنزیمهای خاصی می‌باشد.
☚ شیر منبع بسیار غنی از ویتامین‌هاست. مقدار ویتامین A در 244 گرم شیر IU 395 است. 244 گرم شیر کامل با 25ر3% چربی (بدون ویتامین A و ویتامین D افزوده) حاوی IU 5 ویتامینD، 7ر0میکروگرم ویتامینK، 412ر0 میلی‌گرم ریبوفلاوین، 112ر0 میلی‌گرم تیامین، 217ر0 میلی‌گرم نیاسین، 12 میکروگرم فولات، 088ر0میلی‌گرم ویتامین B6، 10ر1 میکروگرم ویتامین B12 و 17ر0 میلی‌گرم ویتامین Eاست.
☚ 244 گرم شیر حاوی 276 میلی‌گرم کلسیم، 07ر0میلی‌گرم آهن، 24 میلی‌گرم منیزیم، 90ر0میلی‌گرم روی، 205 میلی‌گرم فسفر، 105 میلی‌گرم سدیم و 322 میلی‌گرم پتاسیم است.
☚ 244 گرم شیر حاوی 04ر215 گرم آب و 24 میلی‌گرم کلسترول است.
اطلاعات تغذیه‌ای فوق در مورد شیرِ کامل می‌باشد. چنانچه تحت یک رژیم غذایی کم چرب قرار دارید، می‌توانید شیر بدون چربی را برگزینید که با از بین بردن چربی موجود سرشیر تهیه می‌شود. چربی موجود در شیر بدون چربی بیش از 5ر0% چربی موجود در نوع دیگر شیر نبوده و این یک باور غیر علمی است که گفته ‌می‌شود مقدار کلسیم موجود در شیر بدون چربی کم می‌باشد. بیشتر کلسیم موجود در شیر به مولکول‌های آب متصل می‌باشند. بنابراین نوشیدن شیر بدون چربی ضرری ندارد.
نکته‌ی پایانی اینکه، شیر دارای خواص تغذیه‌ای خوبی بوده و به همین دلیل است که هرکس باید حداقل یک لیوان در روز شیر بنوشد. این کار نه تنها نیازهای تغذیه‌ای شما را برطرف می‌سازد، بلکه بدنتان را قوی و در برابر بیماری‌ها مقام‌تر می‌سازد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید