آیا خوردن پنیر برای شما مفید است؟

آیا خوردن پنیر برای شما مفید است؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

پنیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم، روی، فسفر، منیزیم، ویتامین A، ویتامین B2 و ویتامین B12 است، اما احتمال دارد بخاطر میزان بالای چربی یا محتوای کلسترول این محصول لبنی سلامتی به مخاطره بیفتد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا در مورد اینکه آیا مصرف پنیر به نفع‌ یا ضررتان است، تصمیم‌گیری کنید.
چاقی در سراسر جهان بر افراد در تمام گروه‌های سنی تأثیر می‌گذارد. در حالی که می‌توان چاقی را به استعداد ژنتیکی نسبت داد، عادات غذایی نیز اغلب در این امر نقش دارند. مصرف مواد غذایی فرآوری شده که سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند، اغلب عامل مؤثر در این امر به شمار می‌روند. به عنوان مثال، همه ما عاشق خوردن همبرگر و پیتزا با پنیر فراوان هستیم. هر چند پنیر منبع نسبتاً زیادی از پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است، اما حاوی چربی اشباع شده و کلسترول نیز می‌باشد. هنگامی که چنین مواد غذایی را مصرف می‌کنیم، و از ورزش غافل می‌شویم، در بدن چربی تجمع می‌یابد، در نتیجه موجب چاقی‌مان می‌گردد. اعتدال، کلیدی برای رسیدن به سلامتی است. از اینرو، لازم نیست که به طور کامل پنیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه آن را در حد اعتدال مصرف نمایید. همچنین بهتر است پنیرهای کم چرب را برگزینید.

پنیر و سلامت شما
پنیر چدار نوعی پنیر است که در سراسر جهان بیشترین میزان مصرف را دارد. 100 گرم پنیر چدار 10ر37 گرم آب، 406 کیلوکالری انرژی، 04ر24 گرم پروتئین، 82ر33 گرم چربی کل، 33ر1 گرم کربوهیدرات و 28ر0گرم قند کل را فراهم می‌سازد. همچنین حاوی 368ر19 گرم مجموع اسیدهای چرب اشباع شده، 428ر8 گرم مجموع اسیدهای چرب با یک پیوند غیر اشباع (MUFAs)، 433ر1 گرم مجموع اسیدهای چرب با چند پیوند غیر اشباع (PUFAs)، 179ر1 گرم مجموع اسیدهای چرب ترانس، و 102 میلی‌گرم کلسترول می‌باشد.
بنابراین، کسانی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند و یا در خطر ابتلا به آن قرار دارند، بایستی پنیر کم چرب انتخاب نمایند. می‌توان آن را در حد اعتدال مصرف نمود. 100 گرم پنیر سوئیسی کم چرب 60ر59 گرم آب، 179 کیلوکالری پروتئین، 10ر5 گرم لیپید کل (چربی)، 40ر3 گرم کربوهیدرات و 33ر1 گرم قند کل را فراهم می‌سازد. این پنیر حاوی 304ر3 گرم مجموع اسیدهای چرب اشباع شده، 351ر1 گرم مجموع اسیدهای چرب با یک پیوند غیر اشباع، 180ر0 گرم مجموع اسیدهای چرب با چند پیوند غیر اشباع، و 35 میلی‌گرم کلسترول است. با این حال، ضروری است در شیوه زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. پیروی از یک برنامه‌ی روزانه‌ی ورزشی به جلوگیری از تجمع چربی کمک می‌کند. در صورتی که دچار چاقی و یا بیماری شدید، توصیه می‌شود با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت کرده تا در مورد تغییر رژیم غذایی اطلاع یابید.
حتی در مورد افراد سالم، بایستی پنیر در حد اعتدال مصرف شود. تنها موردی که باید مراقب آن باشید، نوع و میزان پنیری است که می‌خورید. در واقع چربی منبع خوبی از گلوکز می‌باشد، به این دلیل که چربی بعد از اینکه توسط بدن سوزانده‌ شد، به گلوکز شکسته می‌شود. گلوکز برای بدن ما انرژی تولید می‌کند. اگر به خوردن پنیر چدار و یا دیگر پنیرهای سفت علاقه دارید، مطمئن شوید که بدون چربی یا کم چرب باشند. اگر پنیرهای نرم انتخاب شما هستند، پس به دنبال انواع با 1% چربی پایین و فرآورده‌های پنیری تا اندازه‌ای بدون چربی باشید.
پنیر منبع خوبی از مواد مغذی مانند کربوهیدرات، پروتئین، ویتامینهای محلول در چربی، ویتامین B، کلسیم، آهن و فسفر می‌باشد. عناصر کمیابی مانند آلومینیوم، جیوه، نیکل، و غیره، نیز در مقادیر کم در پنیر موجودند. پنیر حاوی مقدار نسبتاً زیادی کلسیم می‌باشد که به محافظت از دندانها در برابر کرم خوردگی کمک می‌کند. همچنین در استحکام استخوان‌های بدن موثر است. کازئین یا ماده‌ی پروتئینی موجود در شیر، منبع بسیار غنی از آمینو اسید بوده که به نوبه‌ی خود جهت سنتز پروتئین مورد نیاز می‌باشد.
زنان باردار بایستی مقادیر قابل توجهی پنیر مصرف نمایند، به این دلیل که به عنوان یک غذای سالم عمل می‌کند. با این حال، توصیه می‌شود تا از پنیر تازه استفاده نمایید. همیشه، پنیر سفت مصرف نمایید و یا انواع نرم آن را بپزید تا زمانی که کاملاً پخته یا آب‌پز شوند.
همانطور که پنیر کهنه می‌شود یا سن آن می‌گذرد، لاکتوز موجود در آن به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود، که برای کسانی که مبتلا به ناسازگای با لاکتوزند، هیچ درد و رنجی ایجاد نمی‌کند. هرچه پنیر مسن‌تر باشد، محتوای لاکتوز آن کمتر می‌شود.

پنیر و قلب شما
در واقع، پنیر برای قلب مفید می‌باشد، به این دلیل که جهت تندرستی دارای تمام اسیدهای آمینه‌ی مورد نیاز بدن است. هنگامی که سوخت و ساز بدنتان به طور کامل تنظیم باشد، لازم نیست در مورد مشکلات چربی نگرانی داشته باشید. هنگامی که مشکلات کلسترول نداشته باشید، قلبتان سلامت و تندرست می‌ماند. تمام کاری که باید انجام دهید مصرف پنیری است که میزان چربی و کلسترول پایینی داشته باشد. می‌توانید پنیر پرولون و موتزارلا را انتخاب نمایید، به این دلیل که از میزان نسبتاً پایین چربی و کلسترول برخوردارند. در مورد افرادی که دچار مشکل قلبی هستند، پنیر بایستی در حد اعتدال مصرف شود.
به عنوان نتیجه‌گیری باید گفت که پنیر منبع خوبی جهت بسیاری از مواد مغذی ضروریست. مصرف بیش از حد هر چیزی مضر می‌باشد، و این در مورد مصرف پنیر نیز صدق می‌کند. بنابراین آن را در حد اعتدال مصرف نمایید و سبک زندگی فعالی را پیش گیرید تا از مزایای آن در سلامت برخوردار شوید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید