آیا پنیر سالم است؟

آیا پنیر سالم است؟

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون

پنیر شامل مواد غذایی ضروری مختلفی مثل کلسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اما هم چنین پنیر شامل مقداری زیادی چربی، کالری و سدیم نیز هست. بنابراین آیا پنیر برای شما خوب است یا بد است؟


آیا پنیر سالم است؟
پنیر به طور عامه پسند در کل دنیا مصرف می‌شود، شاید عمدتاً این به خاطر طعم خوشمزه‌ای است که پنیر دارد. به هر حال، آیا پنیر به حد کافی سالم است که بخشی از غذای روزانه‌ی شما باشد؟ خوب، پاسخ مستقیماً “بله” یا “خیر” است. چه چیزی دقیقاً باعث می‌شود که یک چیز خوب یا بد شود – اجزاء تشکیل دهنده‌ی آن! به طور مشابه، اگر بخواهیم که پنیر را درجه بندی کنیم، آن بر مبنای اجزا تشکیل دهنده‌اش درجه بندی خواهد شد. برخی اجزاء تشکیل دهنده پنیر سالم هستند در حالی که برخی دیگر خیلی سالم نیستند. بنابراین مصرف به اندازه‌ی پنیر، کلید بهره‌مند شدن از این ماده‌ی غذایی است که در عین حال نیز تحت تأثیر جنبه‌ی ناسالم آن قرار نمی‌گیرید. برای درک بیشتر، بیایید نگاهی به ارزش غذایی پنیر بیاندازیم. محتوای غذایی واقعی پنیر از نوعی به نوع دیگر فرق می‌کند. بنابراین ما می‌خواهیم نگاهی به ارزش‌های غذایی برخی پنیرهای محبوب که به صورت روزانه مصرف می‌شوند بیندازیم.

پنیر چدار:

 

ماده غذایی

مقدار

چربی

9 گرم

پروتئین

7 گرم

کلسیم

204 میلی گرم

سدیم

176 میلی گرم

کالری

114

موزارلا :

ماده غذایی

مقدار

چربی

6 گرم

پروتئین

6 گرم

کلسیم

143 میلی گرم

سدیم

178 میلی گرم

کالری

85

پارمسان :

ماده غذایی

مقدار

چربی

7 گرم

پروتئین

10 گرم

کلسیم

336 گرم

سدیم

454 گرم

کالری

111

پنیر آبی :

ماده غذایی

مقدار

چربی

8 گرم

پروتئین

6 گرم

کلسیم

150 میلی گرم

سدیم

395 میلی گرم

کالری

100

بنابراین، ما دیدیم که چگونه پنیر شامل مقدار فراوانی چربی، سدیم و کلسیم است. حال با در نظر گرفتن جدول ارزش غذایی ذکر شده در بالا، می‌توانیم بفهمیم که پنیر سالم است یا نه!

پنیر و افزایش وزن :
مقدار چربی و کالری پنیر واقعاً بالا است. به خاطر این مقدار چربی بالا، افراد متعددی پنیر را از رژیم غذایی روزانه‌ی خود حذف کرده‌اند. در واقع، روزنامه‌های فوریه 2010، اخباری را راجع به اینکه والدین در مورد مشکلات چاقی کودکان خود نگران هستند و درخواست ناهارهای سالم‌تر در مدرسه دارند، منتشر کرد. مسئولین غذایی مدرسه سنت ورین و مدرسه استان داگلاس با غذاهای لپرینو کار می‌کردند که اجبار کردند 100 درصد پنیر واقعاً کم چرب موزرالا با پنیر معمولی موزرالا در پیتزا جایگزین شود.
تمام این کارهایی که انجام شد برای این بود که مقدار چربی که کودکان در ناهار روزانه‌ی خود دریافت می‌کنند کاهش یابد. پنیر در برگرها و پیتزا سالم نیست چون آنها در دمای بالا پخته می‌شوند در نتیجه منجر به تغییر ترکیب شمیایی آن می‌شوند. علاوه بر این، آن به بتس برگر سرخ شده و آرد پایه تصفیه شده اضافه می‌شود و مقدار ناسالم بودن آن را افزایش می‌دهد.
مصرف پنیر در مقادیر کم به صورت روزانه، در بسیاری از رژیم های کاهش وزن توصیه می‌شود. بنابراین پنیر نباید برای کسانی که نگران وزن خود هستند ممنوع باشد. به علاوه اگر کسی به طور منظم ورزش کند، نیاز نیست که در مورد وزنی که از پنیر به دست می‌آورد نگران باشد. بنابراین اگر تمام این نکات را در نظر بگیریم، پنیر نمی‌تواند در مورد افزایش وزن خوب یا بد تعریف شود.

آیا پنیر برای قلب خوب است؟
افرادی که فشار خون بالا دارند لازم نیست که پنیر را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند اما لازم است که مقدار متوسطی از آن را مصرف کنند. پنیر شامل مقدار زیادی سدیم است که برای افراد با فشار خون بالا خوب نیست. برچسب پنیر به شما می‌گوید که این پنیرها چقدر سدیم دارند. این به شما کمک می‌کند که مقدار سدیمی را که شما از طریق مصرف پنیر جذب می‌کنید، تنظیم و منظم کنید. این روزها پنیر با مقدار سدیم و چربی کم موجود است بنابراین این نوع پنیرها را انتخاب کنید. کمته (گرویر) نوعی پنیر است که مقدار سدیم کمی دارد چون نمک فقط به سطح آن اضافه می‌شود. به علاوه کسانی که مقدار کلسترول بالایی دارند نیز باید از مصرف خیلی زیاد پنیر منع شوند چون آن شامل چربی‌های اشباع خیلی زیادی نیز هست.

چگونه پنیر بر دندان‌ها تأثیر می‌گذارد؟
پنیر نه تنها مقدار کلسیم بالایی دارد بلکه بهترین منبع برای کلسیم است. کلیسم یک ماده‌ی معدنی مهم است و برای بدن لازم است چون همراه با مواد معدنی دیگر مثل فسفر، استخوان‌ها و دندان‌های ما را شکل می‌دهد. آن هم چنین انقباض ماهیچه‌های ما را منظم می‌کند، به لخته شدن کمک می‌کند، هورمون‌ها را منظم می‌کند و هم چنین کمک می‌کند که فشار خون منظم بماند. یک بزرگسال (18 تا 50) روزانه در حدود 900 میلی گرم کلسیم نیاز دارد، در حالی که افراد بالای 50 سال روزانه 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارند. بدن ما به تأمین مداوم کلسیم نیاز دارد تا سلامت استخوان‌ها را حفظ کند و از پوکی استخوان جلوگیری ‌کند. چون پنیر شامل مقدار فراوانی کلسیم است، مصرف آن به ما کمک می‌کند که به بدن خود مقدار کلسیمی را که مورد نیاز است بدهیم. علاوه بر این دیده شده که پنیر به پایین آوردن سطح باکتری‌ها نیز کمک می‌کند که در غیر این صورت خوردگی دندان‌ها اتفاق می‌افتد.

پنیر و بارداری :
آیا پنیر برای شما اگر باردار هستید خوب است؟ نیاز به آهن، ید، کلسیم و فولیک اسید در بدن در طول دوران بارداری افزایش می‌یابد. در طول سه ماهه‌ی آخر، جنین در حال رشد به مقدار زیادی از این مواد غذایی برای داشتن استخوان سالم و رشد بدن نیاز دارد. بعد از چهار ماه بارداری به زن باردار توصیه می‌شود که روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف کند. مصرف روزانه 30 گرم پنیر به شما کمک می‌کند که به بدن خود مقدار کلسیمی را که مورد نیاز است بدهید.
فقط یک اونس پنیر چدار 200 میلی گرم کلسیم به شما می‌دهد. بنابراین مقدار کلسیمی را در نظر بگیرید که ما از پنیر دریافت می‌کنیم، پس پنیر برای زن باردار خوب است. اما، وقتی کسی پنیرهای نرمی چون پنیر سفید، پنیر بزی، پنیر بری و غیره را مصرف می‌کند این احتمالات وجود دارد که پنیر به باکتریی به نام لیستریا آلوده باشد. مصرف پنیر آلوده می‌تواند شما و بچه‌ی شما را بیمار کند. بنابراین برای اطمینان حاصل کردن از ایمنی بچه، در دوران بارداری فقط باید پنیرهای سفت را خورد.

پنیر و منبع پروتئین :
علاو بر این که پنیر منبع غنی کلسیم است، سرشار از پروتئین نیز هست. هم چنین آن به راحتی قابل هضم است در نتیجه فشار خیلی زیادی به سیستم گوارش وارد نمی‌کند. پنیر دهکده یا پنیر بزی می‌توانند به طور ایمن مصرف شوند چون آنها سالم‌تر هستند و چربی کمتری نسبت به انواع دیگر پنیرها دارند. به ویژه پنیر دهکده مقدار ماده‌ی پروتئینی شیر بالایی دارد که رشد و ترمیم بافت ماهیچه را افزایش می‌دهد. پنیر ریکوتا نیز خوب است چون ترمیم سریع ماهیچه را پیش می‌برد. علاوه بر این پنیر برای رشد کودکان نیز خوب است به خصوص کودکان وسواسی و ایراد گیر، چون هر غذایی که به آن پنیر اضافه شود خوش مزه می‌شود. پنیر آب شده روی سبزی های بخار پز، میان وعده‌ی مورد علاقه خیلی‌ها است.

پنیر و حساسیت به لاکتوز :
شدت حساسیت به لاکتوز از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند. اگر چه برخی ممکن است محصولات لبنی نسبتاً کمی را قبل از این که ناراحتی یا نشانه‌های حساسیت به لاکتوز را تجربه کنند، مصرف کرده باشند، اما برخی حتی با یک لقمه یا یک جرعه از محصولات لبنی ممکن است با مشکلات شدیدی مواجه ‌شوند. بنابراین لازم است که افراد حساس به لاکتوز مراقب باشند و اگر بدن‌شان به طور منفی به پنیر واکنش می‌دهد، خود را از آن دور نگه دارند.
اما وقتی که از عمر پنیر می‌گذرد، شکر لاکتوز موجود در پنیر به طور تدریجی به اسید لاکتیک تغییر شکل می‌دهد. مردم حساس به لاکتوز به خاطر نبود آنزیم لاکتاز از هضم لاکتوز ناتوان هستند، اما اسید لاکتیک هیچ خطری برای چنین افرادی ندارد. نکته‌ی دیگری که باید اینجا ذکر شود این است که این مورد فقط برای افرادی که به طور خفیف نسبت به لاکتوز حساس هستند، کار ساز است. چون همان طور که از عمر پنیر می‌گذرد، لاکتوز کمتری خواهد داشت و موجب مشکلات کمتری خواهد شد.

پنیر و هورمون‌ها :
پنیر از شیر گاوها، بزها، گاومیش‌ها و غیره به دست می‌آید. اما شیری که ما از مغازه‌ها خرید می‌کنیم شبیه شیری نیست که والدین و یا پدر بزرگها و مادر بزرگهای ما وقتی که بچه بودند می‌نوشیدند. امروزه به گاوها هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها تزریق می‌شوند. این هورمون‌ها از طریق شیری که مصرف می‌کنیم به سیستم بدن ما نفوذ می‌کنند. بنابراین وقتی که چنین شیری برای آماده کردن پنیر استفاده می‌شود، چه انتظاری می‌توان از پنیر داشت!

پنیر و گیاه خواران :
چون گیاه خواران از مصرف محصولات گوشتی خودداری می‌کنند، بسیاری از آنها در معرض خطر کمبود ویتامین ب12 قرار دارند. این کمبود منجر به کم خونی خطرناک می‌شود. اما پنیر مقدار ویتامین ب12 بالایی دارد که مشکل گیاه خواران را حل می‌کند. مقدار ویتامین ب12 تخمیر را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که پنیر منبع خوبی از ویتامین ب12 شود.
در کل نمی‌توان گفت که پنیر خوب است یا بد است. مصرف متعادل پنیر به جلوگیری از افزایش وزن اضافی کمک می‌کند؛ فشار خون را افزایش نمی‌دهد و به تقویت دندان‌های فرد کمک خواهد کرد. همیشه مهم است که به خاطر داشته باشید که رژیم غذایی متعادل و سالم را مصرف کنید و در یک آیتم غذایی ویژه، زیاده روی نکنید. کلید، اینجا، تعادل است!

 

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید