آیا خوردن تخم مرغ خام کار درستی است یا خیر؟

آیا خوردن تخم مرغ خام کار درستی است یا خیر؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

آیا مصرف تخم مرغ خام برای سلامتی مفید است یا مضر؟ این مقاله در نظر دارد به این سئوال یک بار برای همیشه پاسخ دهد.

خطر ابتلا به عفونت سالمونلا
طبق اطلاعات ارائه شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، سالانه حدود 142000 بیماری ناشی از سالمونلا گزارش شده است، که به دلیل مصرف تخم مرغ پدید می‌آیند.
طرفداران سری فیلم‌های راکی صحنه‌ای از فیلم راکی یک Rocky I را بخاطر خواهند آورد که در آن سیلوستر استالون پیش از اینکه برای دویدن صبح زود خود در خیابانهای فیلادلفیا برود، سه یا چهار تخم مرغ را در لیوانی شکسته و آنها را سر می‌کشید. تخم مرغ همواره رژیم غذایی اصلی ورزشکاران بوده است.
یکی از مورد بحث‌ترین موضوعات در انجمن‌ها یا فروم‌های سلامت در سراسر جهان این است که آیا خوردن تخم مرغ خام برای سلامتی مفید است یا خیر. با توجه به خطر ابتلا به عفونت سالمونلا انتریتیدیس، پاسخ روشن است، خوردن تخم مرغ خام غیر پاستوریزه قطعاً ایده و فکر اشتباهی است.
در حقیقت، فیلم راکی بایستی دارای تیتر سلب مسئولیت با عنوان «تمام تخم مرغ‌های مورد استفاده در فیلم پاستوریزه شده بودند» می‌بود. اکنون مصرف تخم مرغ خام بدون پاستوریزه کردن و یا پخت صحیح اعلام شده است که برای سلامتی مضر می‌باشد، اجازه دهید به برخی شواهدی که این مدعا را تأیید می‌کنند، نگاهی بیاندازیم.
به چه علت خوردن تخم مرغ خام می‌تواند کار اشتباهی باشد
سالمونلا گروهی باکتری‌ هستند که مشخص شده گوشت خوک، گوشت گاو، تخم مرغ، و سایر محصولات غذایی را آلوده می‌سازند، و آنها را به یکی از علل اصلی مسمومیت غذایی در ایالات متحده تبدیل کرده است. عفونت سالمونلوز، با علائمی مانند درد شکمی، تهوع، استفراغ، سردرد و خستگی، که ممکن است یک هفته به طول انجامد، قابل تشخیص است. در حالی که اکثر مردم بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند، تأثیر عفونت در نوزادان، زنان باردار، و افراد مسن می‌تواند خطرناک‌تر باشد. موارد شدید از بیماری سالمونلا با ورود باکتری به جریان خون مشخص می‌شود. درمان آن تجویز آنتی بیوتیک را شامل می‌شود. بنابراین، خوردن تخم مرغ خام غیر پاستوریزه، اصولاً خطرناک می‌باشد.
در ارتباط با خوردن تخم مرغ خام، سطح بالای کلسترول موجود در زرده تخم مرغ خطر دیگری است که هنگام مصرف مقادیر زیاد وجود دارد. هیچ تحقیق قطعی در مورد اینکه چه میزان کلسترول موجود در زرده تخم مرغ توسط بدن جذب خواهد شد، صورت نگرفته است. در افراد مبتلا به مشکلات قلبی، توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال مصرف نمایند.
به طور کلی، مصرف مقادیر زیادی از سفیده تخم مرغ ممکن است به کمبود بیوتین منجر شود. با این حال، این مشکل می‌تواند با مصرف تخم مرغ کامل، به جای فقط سفیده تخم مرغ برطرف شود، به این دلیل که زرده غنی از بیوتین است.

جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت سالمونلا …
در اینجا برخی از اقدامات ایمنی توصیه شده جهت از بین بردن خطر عفونت سالمونلا از طریق تخم مرغ آورده شده است:

• همواره خرید تخم مرغ پاستوریزه را در اولویت قرار دهید، به این دلیل که خطر آلودگی باکتریایی را ندارند. این تخم مرغ‌های پاستوریزه شده تقریباً در تمام خواروبار فروشی‌ها در دسترس می‌باشند. بسیاری از فرآیندها و روشهای پاستوریزه سازی به ثبت رسیده وجود دارد که عمدتاً از گرما برای از بین بردن باکتری‌های مضر در تخم مرغ استفاده می‌کنند، بدون آنکه بر ارزش غذایی آن تأثیری وارد سازند.
• تخم مرغ‌هایی که در یخچال نگهداری شده‌اند را بخرید، به این دلیل که خطر رشد باکتری در آنها به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر است. در هنگام خرید مطمئن شوید که تخم مرغ ترک خورده و یا سوراخ نباشد.
• همیشه تخم مرغ‌ها را در شرایط خنک یا در یخچال نگهداری کنید و ترجیحاً آنها را در ظرف مدت سه هفته مصرف نمایید.
• تمام خوراکهایی که در آنها تخم مرغ بکار رفته بایستی به خوبی پخته شوند؛ زرده و سفید باید سفت باشند، و نه روان و شل.
• از مواد غذایی و دستور العمل‌هایی که شامل استفاده از تخم مرغ نپخته یا خام غیر پاستوریزه است، خودداری کنید.

به چه دلیل کلاً مصرف تخم مرغ سودمند می‌باشد
در این قسمت برخی از مزایای مصرف تخم مرغ، چه فرم نپخته‌ی آن و چه بصورت خام پاستوریزه آورده شده است.

• تخم مرغ بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز برای عملکرد مناسب بدن انسان را تأمین می‌سازد.
• آنها گروهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی همچون ریبوفلاوین، اسید فولیک، ویتامین B6، ویتامین B12، آهن، کولین، کلسیم، پتاسیم، و فسفر را فراهم می‌کنند.
• سفیده‌ی تخم مرغ غنی‌ترین منبع پروتئین روی زمین است. که از آن مکمل پروتئین ایده آل می‌سازد. خوردن آن به طور خام، بخاطر پروتئین موجود، روش معمول در میان بدنسازان می‌باشد. تخم مرغ یکی از معدود محصولات طبیعی است که حاوی ویتامین D است.
• مصرف کولینی که از طریق تخم مرغ تأمین می‌شود، برای زنان باردار و همچنین زنان شیرده توصیه می‌شود، به این دلیل که به رشد مغز جنین کمک می‌کند.
خلاصه اینکه، خوردن تخم مرغ خام قطعاً خطرناک و ریسک است، اما احتمال خطر با انتخاب تخم مرغ‌های پاستوریزه و پیش از مصرف، نگهداری آنها در دمای پایین در یخچال به طور کامل از بین می‌رود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید