جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغ

جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغ

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون

داشتن حساسیت نسبت به تخم مرغ در دوران کودکی بسیار معمول بوده و در سنین بالاتر به ندرت ایجاد می‌شود. مواد غذایی بسیاری وجود دارند که می‌توانند با همان اثر بخشی جایگزین تخم مرغ شوند. این مقاله برخی از این جایگزینها را معرفی می‌کند.
جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغ
تخم مرغ غذایی است که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این دلیل که ترکیبی از پروتئین‌های متعدد بوده، و از این رو، می توان آن را به عنوان یک ماده‌ی آلرژی‌زا برای بسیاری از کودکان به اثبات رساند. واکنش‌های حساسیتی به تخم مرغ در دوران کودکی شروع می‌شوند، و معمولاً در حدود سنین پنج تا هفت سالگی ناپدید می‌گردند. سفیده‌ی تخم مرغ خوب پخته نشده و یا تخم مرغ خام، پوسته تخم مرغ، مزه کردن تخم مرغ زده شده‌ی خام، و غیره، نسبت به زرده تخم مرغ، حساسیت یا آلرژی بیشتری به وجود می‌آورند. سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین تخم مرغ واکنش نامعقول نشان می‌دهد بدین گونه که آنتی بادی‌های خاصی همچون ایمونوگلوبولین E (IgE) را ایجاد می‌کنند، این مواد شیمیایی می‌توانند بر پوست (اگزما)، دستگاه تنفسی، سیستم قلبی و عروقی (تهوع، دل درد، کهیرهای خارش‌آور در اطراف دهان، سردرد، خس خس سینه و غیره)، و دستگاه گوارش تأثیر بگذارند.
شاه کلید رهایی از تمام حساسیت‌های تخم مرغی دوری گزیدن از آنهاست. حذف آنها از رژیم غذایی روزانه شما ممکن است دشوار به نظر برسد، اما محصولات جایگزین طبیعی و همچنین صنعتی گونانی وجود دارند که در بازار در دسترس می‌باشند.

جایگزین‌های خانگی
تمام این آیتم‌ها می‌توانند به عنوان جایگزینی مناسب برای کیک، کلوچه، بیسکویت و محصولات غذایی، که در آن تخم مرغ به عنوان ماده‌ی چسبنده و پرکننده بکار می‌رود، مورد استفاده قرار گیرند.

جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغ

تخم کتان
بهترین جایگزین مورد استفاده برای پخت می‌باشد. این دانه‌ها ارزش غذایی زیادی داشته و حاوی مقدار قابل قبولی آلفا لینولنیک اسید بوده که برای بیماری التهابی روده، بیماری‌های قلبی، ورم مفاصل و بسیاری از بیماری‌های دیگر درمانی ثمربخش می‌باشد. تخم کتان همچنین حاوی ماده شیمیایی تحت عنوان لیگنانس lignans بوده که به جلوگیری از بروز سرطان کمک می‌کند. این دانه‌ها را می‌توان به هر دو صورت کامل و همچنین آسیاب یا آرد شده مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید بجای یک عدد تخم مرغ، از مخلوط این دانه‌ها در آب به نسبت 1 به 3 (1 قاشق دانه کتان و 3 قاشق آب)، جهت تهیه‌ی یک خمیر ژلاتینی استفاده کنید.

آرد سیب زمینی
از سیب‌زمینی پخته شده، خشک شده، و آرد یا آسیاب شده تهیه می‌شود. و به این دلیل که به طور کامل فاقد گلوتن بوده، فرم مناسبی جهت جایگزینی تخم مرغ می‌باشد. نشاسته سیب زمینی، پوره‌ی سیب زمینی و غیره، همچنین جایگزین‌های خوبی برای تخم مرغ به حساب می‌آیند. به جای یک عدد تخم مرغ، می‌توانید از مقداری آرد سیب زمینی،جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغپوره‌ی سیب زمینی و یا دو قاشق غذاخوری نشاسته سیب زمینی استفاده کنید.

سس سیب Applesauce
نیز به عنوان جایگزین تخم مرغ بسیار مفید بوده و می‌توانید نوع بدون قند آن را استفاده کنید.جایگزین‌هایی برای حساسیت به تخم مرغ فنجان سس سیب جایگزین یک عدد تخم مرغ کامل می‌باشد. این سس به افرادی که نسبت به تخم مرغ حساسیت دارند و همچنین افرادی که نسبت به وزن خود حساس می‌باشند کمک می‌کند تا از دستور العمل‌های پخت لذت ببرند، به این دلیل که به تهیه‌ی دستور العمل‌های پخت فاقد چربی کمک می‌کند.

موز
موز له شده می‌تواند جایگزین خوبی برای تخم مرغ باشد. یک موز متوسط می‌تواند به جای یک تخم مرغ مورد استفاده قرار گیرد.

جایگزین‌های صنعتی

صمغ زانتان Xanthan Gum
به عنوان یک اصلاح کننده رئولوژیکی و یک افزودنی غذایی استفاده می‌شود. که از تخمیر گلوکز و ساکارز، به کمک پوشش خارجی باکتری‌هایی بنام زانتوموناس کامپستریس بدست می‌آید. این صمغ پودر سفید رنگی است که به عنوان ماده‌ی چسبنده به منظور افزایش بافت کیک بدون تخم مرغ و بستنی بدون شیر استفاده می‌شود. مقدار آن باید یک قاشق چای خوری در هر دستورالعمل غذایی باشد.

لسیتین سویا Soybean Lecithin
لسیتین رده‌ای از بافت حیوانی بنام فسفولیپید است که حاوی استرهای گلیسرول، یک مولکول اسید فسفریک، و دو مولکول با زنجیره بلند اسیدهای آلیفاتیک می‌باشد. لسیتین موجود در زرده تخم مرغ با لسیتین سویا جایگزین می‌شود. و به عنوان یک افزودنی و ماده‌ی امولسیون کننده در بسیاری از محصولات غذایی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان عامل مرطوب کننده عمل کرده که باعث می‌شود جایگزین خوبی برای تخم مرغ باشد، اگرچه بایستی از آن در مقدار حدوداً یک درصد از وزن کل دستور غذایی استفاده شود.

Ener-G
به راحتی در بازار در دسترس بوده و طعم و بوی نسبتاً کمتری داشته و می‌تواند در کیک و کلوچه استفاده شود.

جایگزین‌های دیگر
• تخم مرغ همچنین به عنوان یک عامل پف دهنده یا خمیرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، به جای یک عدد تخم مرغ، می‌توانید مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن گیاهی + یک قاشق غذاخوری آب + یک قاشق غذاخوری جوش شیرین استفاده کنید.
• سفید تخم مرغ به عنوان لعاب در برخی از دستور العمل‌ها استفاده می‌شود. برای این منظور، می‌توانید از مارگارین زده شده استفاده کنید. ثابت گردیده که به خوبی سفیده‌ی تخم مرغ زده شده می‌باشد.
• هنگامی که از تخم مرغ به عنوان ماده‌ی چسبنده استفاده می‌شود، می‌توانید از دو قاشق غذاخوری پودر ژلاتین + یک فنجان آب جوش به جای آن استفاده کنید.
• یک قاشق غذاخوری از توفوی له شده و یک قاشق غذاخوری آب، می‌تواند جایگزین خوبی برای تخم مرغ به حساب آید.
• آرد ذرت، نشاسته اروروت arrowroot، کاستارد وگان و نخود نیز جایگزین خوبی محسوب می‌شوند.
انتخاب این جایگزینها ممکن است به غذایی که می‌پزید بستگی داشته باشد. گزینه‌های بسیاری وجود دارد که در دسترس می‌باشند و از این رو، بهترین و راحت‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. مهمتر از همه، خواندن برچسب محصولات آماده خوردن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، علیرغم اینکه حتی به گفته‌ی آنها این محصولات حاوی جایگزینهای تخم مرغ می‌باشند. با چنین طیف گسترده‌ای از جایگزین‌ها، شما واقعاً به قربانی کردن میل خود به خوردن انواع غذاها به دلیل نگرانی از حساسیت به تخم مرغ نیازی ندارید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید