اطلاعات تغذیه‌ای آب پرتقال

اطلاعات تغذیه‌ای آب پرتقال

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون

پرتقال میوه‌ی گوشتالوی آبداری است که به جهت داشتن غلظت بالای ویتامین C و فواید بیشمار آن در سلامت شهرت دارد. می‌توانید با مصرف آب پرتقال از این مزایا بهره‌مند شوید. این مقاله را بخوانید تا در مورد حقایق تغذیه‌ای آب پرتقال به برخی از اطلاعات مفید دست یابید.

اول میوه، سپس رنگ!
میوه‌ی «پرتقال» پیش از نامگذاری رنگ «نارنجی یا پرتقالی»، به این اسم نامیده شد (در انگلیسی رنگ نارنجی و پرتقال به یک شکل «orang» نوشته و خوانده می‌شوند). در قرن ۱۴، در واقع «orange» به صورت نارنج یا ‘narrange’ بود که ‘N’ خود را در فرایند جداسازی اشتباه کلمه از دست داد.
آب پرتقال نوشیدنی سالمی است که از پرتقال تازه بدون ترش شدگی تهیه می‌شود. نوشیدن آب پرتقال بدن شما را برخوردار از چندین خواص مفید می‌سازد. آب پرتقال غنی‌ترین منبع ویتامین C بوده که می‌توانید سهمیه روزانه خود از ویتامین C را تنها با نوشیدن یک وعده آب پرتقال تأمین نمایید. این آب میوه، حاوی مقدار مناسبی مواد معدنی مختلف مفید همانند پتاسیم و منیزیم بوده و میزان چربی آن پایین است و فاقد کلسترول می‌باشد. ذخیره و نگهداری آب پرتقال تازه کار دشواری است و از این رو، هرگز نباید به آب پرتقال‌های بسته‌بندی شده اعتماد کنید. این آب پرتقال‌ها حاوی مواد نگهدارنده بوده و در مقایسه با نوع خانگی تازه‌ی آن کالری بیشتری دارند.

اطلاعات تغذیه‌ای آب پرتقال
منبع: وزارت کشاورزی ایالات متحده

 

آب پرتقال، بصورت خام (۱ فنجان)

ویتامین‌ها

ویتامین C

۱۲۴ میلی‌گرم

تیامین

۲۲۳ر۰ میلی‌گرم

ریبوفلاوین

۰۷۴ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۹۹۲ر۰ میلی‌گرم

ویتامین B6

۰۹۹ر۰ میلی‌گرم

ویتامین K

۲ر۰ میکروگرم

ویتامین A

۴۹۶ IU (واحد بین‌المللی)

ویتامین E

۱۰ر۰ میلی‌گرم

مواد معدنی

کلسیم

۲۷ میلی‌گرم

آهن

۵۰ر۰ میلی‌گرم

منیزیم

۲۷ میلی‌گرم

روی

۱۲ر۰ میلی‌گرم

سدیم

۲ میلی‌گرم

فسفر

۴۲ میلی‌گرم

پتاسیم

۴۹۶ میلی‌گرم

چربی

میزان چربی کل

۰۶۰ر۰ گرم

چربی غیراشباع مونو

۰۸۹ر۰ گرم

چربی غیراشباع پلی

۰۹۹ر۰ گرم

کلسترول

۱۰ میلی‌گرم

دیگر عناصر غذایی پرمصرف

آب

۹۸ر۲۱۸ گرم

قند

۸۳ر۲۰ گرم

پروتئین

۷۴ر۱ گرم

کربوهیدرات

۷۹ر۲۵ گرم

آب پرتقال، به صورت قوطی، شیرین نشده (۱ فنجان)

ویتامین‌ها

ویتامین C

۹ر۷۴ میلی‌گرم

تیامین

۰۹۷ر۰ میلی‌گرم

ریبوفلاوین

۰۵۲ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۵۰۰ر۰ میلی‌گرم

ویتامین B6

۰۷۷ر۰ میلی‌گرم

ویتامین K

۲ر۰ میکروگرم

ویتامین A

IU 436

ویتامین E

۵۰ر۰ میلی‌گرم

مواد معدنی

کلسیم

۲۵ میلی‌گرم

آهن

۲۵ر۰ میلی‌گرم

منیزیم

۲۵ میلی‌گرم

روی

۱۰ر۰ میلی‌گرم

سدیم

۱۰ میلی‌گرم

فسفر

۴۲ میلی‌گرم

پتاسیم

۴۵۸ میلی‌گرم

چربی

میزان چربی کل

۰۴۵ر۰ گرم

چربی غیراشباع مونو

۰۶۲ر۰ گرم

چربی غیراشباع پلی

۰۸۵ر۰ گرم

کلسترول

۱۰ میلی‌گرم

دیگر عناصر غذایی پرمصرف

آب

۴۲ر۲۱۸ گرم

قند

۸۱ر۲۱ گرم

پروتئین

۶۹ر۱ گرم

کربوهیدرات

۴۱ر۲۷ گرم

آب پرتقال، کنسانتره منجمد، شیرین نشده، رقیق شده با ۳ حجم آب (۱ فنجان)

ویتامین‌ها

ویتامین C

۱ر۹۰ میلی‌گرم

تیامین

۱۷۲ر۰ میلی‌گرم

ریبوفلاوین

۱۱۰ر۰ میلی‌گرم

نیاسین

۶۸۰ر۰ میلی‌گرم

ویتامین B6

۱۶۲ر۰ میلی‌گرم

ویتامین K

۲ر۰ میکروگرم

ویتامین A

IU 164

ویتامین E

۳۷ر۰ میلی‌گرم

مواد معدنی

کلسیم

۳۰ میلی‌گرم

آهن

۲۰ر۰ میلی‌گرم

منیزیم

۲۵ میلی‌گرم

روی

۱۰ر۰ میلی‌گرم

سدیم

۱۰ میلی‌گرم

فسفر

۳۷ میلی‌گرم

پتاسیم

۳۹۳ میلی‌گرم

چربی

میزان چربی کل

۰۳۷ر۰ گرم

چربی غیراشباع مونو

۰۳۰ر۰ گرم

چربی غیراشباع پلی

۰۴۰ر۰ گرم

کلسترول

۱۰ میلی‌گرم

دیگر عناصر غذایی پرمصرف

آب

۲۷ر۲۲۴ گرم

قند

۴۸ر۱۸ گرم

پروتئین

۴۹ر۱ گرم

کربوهیدرات

۹۱ر۲۱ گرم

ارزش غذایی آب پرتقال
از جدول بالا کاملاً مشخص است که آب پرتقال مطمئناً بخشی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می‌دهد.. این میوه‌ی خانواده مرکبات بدلیل خواص مفیدی که دارد، شناخته شده است.
◊ ویتامین C: همانطور که قبلاً ذکر شد، آب پرتقال سرشار از ویتامین C است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما ایفاء می‌کند. ویتامین C با داشتن میزان بالای آنتی‌اکسیدانها به ساخت و ترمیم سلول‌های بدن کمک کرده و همچنین از هرگونه آسیبی جلوگیری می‌کند. این ویتامین به بدن ما برای مبارزه با عفونتها و بیماری‌ها کمک می‌نماید. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین C دارای خواص ضد سرطانی است و رادیکال‌های آزاد در بدن را از کار می‌اندازند. همچنین به جذب آهن غیر هِم non-heme iron (آهن موجود در مواد غیر گوشتی) کمک کرده و از کمبود آهن در بدن جلوگیری می‌نماید. بنابراین، وجود ویتامین C برای سلامت کلی لازم است، و از این رو، باید مقدار مکفی از آن را با نوشیدن آب پرتقال تأمین کنیم.
◊ مواد معدنی: آب پرتقال حاوی میزان بالایی مواد معدنی همچون منیزیم و پتاسیم است. این مواد معدنی به کاهش سطح فشار خون کمک کرده و از این رو، به بیمارانی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه می‌شود از این آب میوه بنوشند. مصرف آب پرتقال همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده مثل سکته و دیگر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. توصیه می‌شود خانمهای باردار از این نوشیدنی برای رشد سالم کودک ـ رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان در نوزاد به دلیل داشتن سطح بالای کلسیم بنوشند.
◊ نوشیدن آب پرتقال به دلیل خواص ضد التهابی به درمان آرتروز کمک می‌کند. همچنین خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش داده و مقاومت بدن در مبارزه با بیماریها را افزایش می‌دهد.
توجه داشته باشید که نبایستی در هیچ کاری زیاده‌روی کنید، در مورد مصرف آب پرتقال هم به همین ترتیب. میزان قند این نوشیدنی بالا بوده و در نتیجه باید آن را به حد اعتدال مصرف نمایید. توصیه می‌شود که تنها یک یا دو لیوان آب پرتقال را به طور روزانه مصرف نمایید. علاوه بر این، به این دلیل که محتوای اسیدی آن بالاست چنانچه ناراحتی معده‌ دارید، می‌تواند مشکلات بیشتری برایتان به وجود آورد.

 

مطالب مشابه