نامه‌ی اخلاقی آیت الله سیدجمال الدین گلپایگانی

نامه‌ی اخلاقی آیت الله سیدجمال الدین گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب علم الاعلام عماد الافاضل العظام و نخبه العلماء الفخام ثقه الاسلام المؤید المسدد آقای آقا لطف الله صافی گلپایگانی (دامت توفیقاته). به عرض می رساند انشاء الله تعالی وجود محترم از جمیع مکاره، مصون و محروس است ولا زال در استکمال قوه علمیه و عملیه و جدّ و جهد در تحصیل علم و تهذیب اخلاق و ترویج شرع، مؤیّد و منصورند.
ضمناً مرقومه محترمه زیارت شد. ممنون مراحم و متشکر الطاف قره العین معظم بوده و هستم. از حالم خواسته باشید این حیاه مستعار باقی و بی حالی و ضعف مزاج از جهت پیری و عارضه در ماه مبارک مرا از کار باز داشته؛ أسئل الله العفو و العافیه و حسن العاقبه.
عزیزا. این حال جوانى را مغتنم بشمار و از بذل جهد در تحصیل علم کوتاهى نکن ؛ و تقوی که ترک معاصى باشد کمال اهتمام را به او داشته باش که اصل و اساسِ بلوغِ بهر سعادتى است، یعنى بدانید که بدون ملکه تقوی امکان ندارد حصول حقیقت علم که «نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» سواء کان متعلقاً بالاعتقاد أو بالعمل.
تقوی، قلب را پاک مى کند از همه ارجاس و تهذیب مى کند نفس را از مهلکات خبیثه و تصفیه مى کند از کدورات و پرده‌هایى که مانع از ادراک حقائق است و جلا می دهد به نور قلب و کم کم انسان به نظر در آثار و آفاق و انفس، آیات الهى و دلائل ربوبى مکنونه در آنها را مشاهده مى کند ؛ و بر اثر نظر در آفاق و انفس و تفکّر در آنها را درک مى کند «إن فی خلق السموات و الأرض..»؛ «و سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی أنفسهم…».
امیّد است که خداوند، یقین صادقى و ایمان کاملى موهبت فرماید ؛ که از آلایش و آلام و اسقام این عالم طبیعى منتزع شود.
جان جنابعالى را دوست می دارم و قابل دیدم، لذا زیاد مصدع شوم. در تحصیل اهتمام کن، وقت را غنیمت بدان که از کف مى رود و دیگر به دست نمى آید.
عالم بعد که به اصطلاح عالم برزخ است که عالم حسرت و مذمت است از مهملین و معطلین و عالم فوز به نتایج اعمال حسنه از براى عاملین و اولیاء خدا.
دیگر حال ندارم، باقى طلب شما؛ أسئل الله أن یوفقنا لتحصیل مراضیه خالصاً لوجهه الکریم ؛ بحق محمد و آله والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
سلام مخصوص به حضرت حجه الاسلام آقاى حاج سید محمد رضا، رکن الاسلام آقاى حاج میرزا مهدى (دامت برکاتهما) مى رسانم ؛ و التماس دعا از همه دارم. باقى حجج و ارکان الاسلام از آقایانى که اظهار لطف فرمایند به حقیر، سلام به آنها و التماس دعاى مخصوص از آنها در عهده حضرتعالى است ؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

الأحقر جمال الدین الگلپایگانی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید