فردی که دنبال نام و نشان باشد عالِم نمی شود

فردی که دنبال نام و نشان باشد عالِم نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم عصر امروز در سومین جلسه درس حدیث خوانی در مصلای قدس، با اشاره به روایتی از مولا علی(ع) خطاب به مالک اشتر«یا کُمَیلُ ، العِلمُ خَیرٌ مِنَ المالِ ، العِلمُ یَحرُسُکَ و أنتَ تَحرُسُ المالَ ، و المالُ تَنقُصُهُ النَّفَقَهُ و العِلمُ یَزکو عَلَى الإنفاقِ ، و صَنیعُ المالِ یَزولُ بِزَوالِهِ» به تبیین دلایل برتری دانش بر مال و دارایی پرداخت.

وی افزود: مولای متقیان علی(ع) در این فراز خطاب به مالک اشتر می فرمایند«اى کمیل؛ دانش بهتر از دارایى است؛ زیرا دانش از تو نگهبانى مى کند اما از دارایى تو باید نگهبانى کنى، دارایى با خرج کردن کم مى شود، اما دانش با انفاق زیاد مى گردد. و دست پرورده مال و ثروت با از بین رفتن آن از بین مى رود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم پرهیز از زخارف دنیوی را سیره، روش و منش علمای بزرگ دانست و تصریح کرد: فردی که دنبال پول، مقام، شهرت و نام و نشان است عالم نمی شود.

وی با قرائت روایت دیگری به تبیین ویژگی های مؤمن زیرک پرداخت و گفت: فردی که خود را زیرک می پندارد و می خواهد علم را برای خودنمایی یاد بگیرد، به درد علم و علم آموزی نمی خورد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی تاکید کرد: مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان هر وقت به بیت مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی می آمدند کنار ایشان می نشستند؛ وقتی طلاب و مردم سؤال خود را مطرح می کردند با وجود این که علامه به مباحث اعتقادی، کلامی و فلسفی احاطه کامل داشتند اما یک کلمه سخن به میان نمی آوردند. این قبیل شخصیت های به درد علم می خورند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: درس خواندن برای اظهار فضل، خودنمایی و مواردی از این قبیل به درد نمی خورد.

وی در تشریح بخش دیگری از روایت مولا علی(ع) بیان کرد: افراد زیرک اگر امانتدار باشند به درد علم می خورند در غیر این صورت بهتر است که وارد وادی علم نشوند؛ کسی که اسرار مردم را فاش می کند به درد دانش نمی خورد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی همچنین فراز دیگری از فرمایشات مولا علی(ع) «النَّاسُ ثَلَاثَهٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِیٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِیلِ نَجَاهٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ کُلِّ نَاعِقٍ، یَمِیلُونَ مَعَ کُلِّ رِیحٍ، لَمْ یَسْتَضِیئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ، وَلَمْ یَلْجَئُوا إِلَى‏ رُکْنٍ وَثِیقٍ» را برای حاضران تبیین کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم همچنین روایتی را درباره تغافل قرائت و ابعاد مختلف تغافل پسندیده و ناپسند را تشریح کرد.

گفتنی است، درس حدیث خوانی استاد عابدی هر هفته شنبه ها یک ساعت به غروب در مصلای قدس شهر مقدس قم برگزار می شود و شرکت برای عموم در این جلسه آزاد است.

منبع: رسانیوز

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید