دمنوش های زمستانی

دمنوش های زمستانی

نویسنده: الهه ختایی

دمنوش هایی برای آلودگی هوا
زمستان، سرما، روزهای کوتاه، شب های بلند؛ همه ی این ها باعث می شوند که بدن ما به نوعی آسیب پذیر باشد. در واقع در طول زمستان، سیستم ایمنی بدن ما ضعیف تر و حساس تر می شود و خیلی ها از دل و دماغ می افتند. علاوه بر این، در این فصل آلودگی هوا به اوج خود می رسد. برای از بین بردن این آسیب ها می خواهیم چند دمنوش ساده معرفی می کنیم که هم سرحال تان می آورد، هم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از شما دور می کند و هم اینکه به شما انرژی بیشتری می دهد. لطفاً با ما همراه باشید.
مصرف برخی دمنوش ها باعث دفع آلودگی ها و رفع مشکلات تنفسی می شود. در مواقعی که هوا آلوده است می توان برای دفع آثار سوء آن برخی از دمنوش های طب سنتی را مصرف کرد مثلاً دمنوش آویشن از بروز مشکلات تنفسی و آسم جلوگیری می کند.

1- دمنوش گل گاو زبان
نوشیدن دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب در هوای آلوده توصیه می شود. این دمنوش آرام بخش است و از بروز گرفتگی عروق قلب در هوای آلوده پیشگیری می کند.

روش تهیه:
دو قاشق غذاخوری ( یک مشت ) گل گاو زبان و یک قاشق غذاخوری ( یک مشت کوچک ) سنبل الطیب را به همراه نبات با دو لیوان آب جوش دم کنید. نیم ساعت منتظر شوید تا دم بکشد و به رنگ قرمز آلبالویی درآید.
در هنگام دم کردن دمنوش گل گاو زبان می توانید یک عدد لیمو عمانی نیز داخل آن بیندازید یا چند قطره لیموترش را در فنجان تان بریزید تا نوشیدنی تان خوش رنگ شود.

2- دمنوش آویشن و لیمو
مقداری برگ آویشن و لیمو عمانی را در آب بجوشانید وصبر کنید تاخوب دم بکشد سپس آن را با کمی عسل و نبات مصرف کنید.

3- دمنوش ضد سرماخوردگی
سرماخوردگی یکی از بیماری های رایج در فصل زمستان است، با مصرف دمنوش گشنیز می توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید حتی نوشیدن این دمنوش علائم سرماخوردگی را هم در مدت کوتاهی از بین می برد و در عرض دو روز حال تان خوب می شود.

روش تهیه:
سه قاشق برگ های خشک شده گشنیز را در 2 تا 3 فنجان آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه دم کنید و هفته ای 3 تا 4 فنجان از آن بنوشید.

4- دمنوش آویشن
گاهی اوقات پیشگیری کارساز نیست و با حمله غافلگیرانه ویروس سرماخوردگی مواجه می شوید. در چنین شرایطی نوشیدن دمنوش آویشن کمک کننده است چون تأثیر زیادی در تسکین سرفه و تنگی نفس دارد.

روش تهیه:
یک قاشق غذاخوری آویشن را در 2/5 فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه دم بکشد. روزی 2 تا 3 بار از آن میل کنید تا سرماخوردگی تان طی 2 تا 3 روز کاملاً خوب شود.

5- جوشانده استوخودوس
یکی از مهم ترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشن است که هم خاصیت ضد درد دارد و هم باعث تسکین سرفه های خشک می شود.

روش تهیه:
میزان مساوی از گیاهان نام برده را در ظرفی مناسب بریزید، دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت مستقیم بگذارید تا جوش بیاید. مصرف این جوشانده یک ساعت پس از هر وعده غذایی، باعث درمان سرماخوردگی در کوتاه ترین زمان ممکن می شود.

6- جوشانده بادرنجبویه
گیاه بادرنجبویه در کاهش استرس، التیام زخم ها، درمان دندان درد، آسیب دیدگی گردن و درمان گوش درد مؤثر است. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس های شبانه، آنفلوآنزا و حالت تهوع یاد می شود. البته یکی از مهم ترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خوی شما تأثیر می گذارد و بی حوصلگی تان را درمان می کند.

روش تهیه:
15 گرم گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا جوش بیاید و بعد از خنک شدن و افزودن کمی عسل یا نبات، سه تا چهار فنجان درهفته بنوشید.

7- درمان سرفه های خشک با دمنوش دارچین
خشکی هوا در فصل زمستان یکی از مهم ترین دلایل بروز سرفه های خشک به ویژه در افراد مبتلا به حساسیت های فصلی یا بیماران تنفسی است. برای حل این مشکل می توانید از جوشانده دارچین کمک بگیرید.

روش تهیه:
چند تکه چوب دارچین را درون قوری فلزی بریزید وحدود 3 لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می شود. البته خانم های باردار باید دور این نوشیدنی گیاهی را خط بکشند!

8- جوشانده ضد خستگی
پرتقال میوه ای است که کسالت وخستگی شب های سرد زمستانی را از بین می برد. بنابراین پیشنهاد می شود هفته ای دو تا سه بار در هفته بعد از وعده شام یک فنجان جوشانده پرتقال بنوشید.

روش تهیه:
آب دو عدد پرتقال را بگیرید و یک فنجان آب جوش و نصف قاشق غذا خوردی عسل به آن اضافه کنید، 10 دقیقه روی حرارت قرار دهید و به صورت ولرم میل کنید.

9- جوشانده مخصوص خانم ها
دارچین بوی بد دهان را از بین می برد، باعث کاهش قند خون می شود و در تسکین دردهای دوران قاعدگی مؤثر است؛ به ویژه در فصول سرد چرا که سرما شدت دردهای قاعدگی را افزایش می دهد. کافی است در پنج روز نخست عادت ماهانه تان روزانه دو فنجان جوشانده دارچین و زنجبیل بنوشید.

روش تهیه:
یک قاشق غذا خوری چوب دارچین خرد شده را با یک بند انگشت زنجبیل نسابیده در دو لیوان آب جوش بریزید و به مدت 30 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. سپس در 10 دقیقه، این جوشانده را دم کنید و بعد از شیرین کردن با عسل طبیعی بنوشید.

نکته طلایی دمنوش ها
فراموش نکنید افراط درمصرف دمنوش ها و جوشانده ها خطرناک است و می تواند عوارض جانبی داشته باشد؛ برای مثال نوشیدن بیش از حد جوشانده نعناع که برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ تجویز می شود میزان جذب آهن را کاهش می دهد و زمینه بروز کم خونی را فراهم می کند. بنابراین پیش از مصرف دمنوش ها و جوشانده ها با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

دمنوش های زمستانه مفید برای بدن
این هم چند دمنوش ساده که در فصل زمستان هم سرحال تان می آورد و سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از شما دور می کند و هم به شما انرژی بیشتری می دهد. لطفاً با ما همراه باشید.

سرخارگل یا گیاه اکیناسه
این گیاه حاوی خواص متعددی است ریشه آن همانند گل ها و ساقه اش در طب سنتی استفاده ی زیادی دارد. سرخارگل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر عفونت های باکتریایی و ویروس ها مقاوم می کند.
به عقیده ی متخصصان، این گیاه، ضد التهاب، ضد عفونی کننده، ضد باکتری، آنتی بیوتیک، ضد ویروس و حتی تسکین دهنده ی زخم هاست. خلاصه اینکه سرخارگل از گیاهان ناب زمستانی است. سری به عطاری بزنید و خودتان را به فنجان دمنوش سرخارگل مهمان کنید.

رزماری
رزماری، تقویت کننده، ضد خستگی و سم زدا است و کلی خاصیت دیگر هم دارد. یعنی یک شاخه رزماری است و هزار و یک خاصیت دمنوش این گیاه برای تسکین فشارهای عصبی و عضلانی مفید است. رزماری خاصیت دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است و یک درمان مؤثر در برابر خستگی و تجمع توکسین ها در بدن محسوب می شود.

مریم گلی
گل های مریم گلی سیاه برای درمان عفونت های تنفسی، احتناق سینوس ها و آنفلوآنزا مفید است. اگر سرما خورده اید و زیاد سرفه می کنید توصیه می کنیم که روزانه 2 تا 3 فنجان از این دمنوش ها میل کنید. مریم گلی، شما را از پیری زودرس هم دور می کند. امتحان کنید.

اکالیپتوس
اکالیپتوس خواص زیادی روی سیستم تنفسی دارد وانواع پاستیل های آن برای تسکیل گلو درد بسیار مفید است.
دمنوش این گیاه خواص ضد عفونی کنندگی قوی دارد و با سرفه، سرماخوردگی یا برونشیت مقابله می کند. با این حال نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون می تواند باعث مسمومیت، حالت تهوع، استفراغ، یا تحریک لوله ی گوارشی و مجاری صفراوی شود.
منبع مقاله :
نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید