حقایقی در باره میوه جابوتیکابا (انگور برزیلی)

حقایقی در باره میوه جابوتیکابا (انگور برزیلی)

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

میوه جابوتیکابا، به عنوان یک میوه اعلی بعد از توت های اکایی پرطرفدار شده که فواید سلامت بسیاری دارد. این میوه بنا به گزارش، منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها شناخته شده و هم چنین تأثیرات دارویی پیشگیرانه ای نشان می دهد. این مقاله را بخوانید تا بیشتر راجع به فواید این میوه مفید بدانید.
آیا می‌دانستید که درخت جابوتیکابا به سختی و آهستگی رشد می کند و ممکن است 4 تا 10 سال طول بکشد تا بار میوه دهد؟
این درخت، بومی جنگل های برزیل است که بخاطر میوه های سیاه شیرینش معروف است. درخت به ارتفاع 12 تا 45 فوت (3 الی 13 متر) رشد می کند و مقدار زیادی بار میوه کروی شکل می دهد. میوه جابوتیکابا در برزیل عموماً برای درست کردن ژله و مربا استفاده می شود. در ادامه، حقایق جالبی راجع به میوه جابوتیکابا:

شکل و اندازه
مشتی از میوه جابوتیکابا به شما حسی از در دست داشتن انگورهای بنفش و سیاه رنگی می دهد. این میوه های آلوشکل قطری بین 5ر1 الی 4 سانتیمتر دارند.

ظاهر متمایز
چیزی که جابوتیکابا را از بقیه متفاوت می کند، جایگاه میوه روی درخت است. برخلاف میوه های دیگر که آویزان از شاخه ها به نظر می رسند، میوه های جابوتیکابا به تنه درخت و شاخه ها چسبیده اند. به تعبیر ساده، آنها به درخت متصل می مانند، درنتیجه یک ظاهر متمایز به این درخت بارور می دهند. همین ظاهر متفاوت درخت جابوتیکابا اغلب اشتباهاً به عنوان یک نقص قلمداد می شود.

عمر مفید
میوه های جابوتیکابا به راحتی تلف می شوند، همانطورکه عمر مفید بسیار کوتاهی در حدود 3 تا 4 روز پس از برداشت دارند. با توجه به ماهیت فناپذیر بالای آنها، احتیاج به فروش سریع در بازار دارند. چنانکه آنها برای مدت طولانی تازه باقی نمی مانند باید در مدت زمان کوتاهی مصرف شوند. این عمرمفید شدیداً کوتاه همچنین بدان معناست که دسترسی به این میوه برای مکان هایی که دور از مناطق تولید آنهاست سخت می شود.

دانه های میوه جابوتیکابا
بسته به سایز هر میوه، ممکن است در هر نقطه 1 تا 4 دانه وجود داشته باشد. تمام میوه خوراکی است ولی دانه ها ممکن است به خاطر داشتن تانین، اندکی تلخ باشند. هرچند باتوجه به وجود ترکیبات تلخ، دانه ها تاحدودی کمتر خوراکی هستند. بنابراین بهتر است که دانه ها بلعیده شوند و یا از جویدن آنها که ممکن است طعم تلخی را در دهان باقی بگذارند اجتناب شود.

ارزش غذایی
100 گرم از بخش خوراکی جابوتیکابا مواد مغذی زیر را دربردارد:

 

100گرم میوه جابوتیکابا

مواد مغذی

ویتامین C

7ر22 میلی­گرم

کلسیم

3ر6 میلی­گرم

فسفر

2ر9 میلی­گرم

آهن

49ر0 میلی­گرم

تیامین

02ر0 میلی­گرم

ریبوفلاوین

02ر0 میلی­گرم

نیاسین(اسید نیکوتینیک)

21ر0میلی­گرم

مزایای سلامتی

عامل مبارزه با سرطان
تعداد زیادی ترکیبات ضدسرطانی شناخته شده در این میوه کشف شده اند. برخی مطالعات اظهار دارند که مصرف منظم جابوتیکابا می تواند از سلامتی در مقابل سرطان محفاظت کند. پژوهش های مقدماتی همچنین نشان می دهد که عصاره ی دانه های جابوتیکابا همچون عامل پیشگیرنده دارویی عمل می کند. آنها می توانند سرطان را محدود کرده و به تأخیر بیندازند. میوه و عصاره آن چشم انداز خوبی را به عنوان درمان سرطان دربردارند.

جوشانده جابوتیکابا – ارزش دارویی بالا
گفته می شود که چای جابوتیکابا ویژگی های درمانی ای دارد که می تواند برای درمان در طیف گسترده ای از موقعیت های طبی مفید باشد.این جوشانده که از پوست خشکیده میوه جابوتیکابا تهیه شده، برای سلامتی بسیار مفید عنوان شده است. غرغره کردن این جوشانده می تواند به رفع گلودرد و تسلی التهاب لوزه ها کمک کند. این جوشانده بصورت متداول همچنین علاجی برای اسهال و مشکلات تنفسی مثل آسم و خلط خونین بوده است.

حامی دوران بارداری
افزایش میزان مصرف آهن در دوران بارداری برای رشد جنین در حال پرورش ضروری است. خوردن میوه جابوتیکابا یا آبمیوه آن از این نظر که منبع بسیارخوب آهن هستند، مفید است.

ظرفیت بالای آنتی اکسیدان
این میوه تیره رنگ مخصوصاً پوست آن، بعنوان یک منبع خوب از ترکیبات فنلی شناخته شده است؛ از جمله رزورسینول، فلاونوئیدها و کومارین که بخاطر فعالیت آنتی اکسیدانی بالایشان شناخته شده اند. درواقع بخش اصلی فنل مثل آنتوسیانین تنها در پوست میوه وجود دارند. علاوه براین، این ترکیبات خاصیت ضدالتهابی قوی نشان داده اند. بنابراین، مصرف منظم میوه های جابوتیکابا ممکن است برای درمان و همچنین جلوگیری از طیف گسترده حالت های التهابی مفید باشد.

بالا برنده مقاومت(ایمنی)
خوردن میوه یا عصاره آن می تواند راه بسیار آسانی برای محافظت بدن در مقابل عفونت های آزاردهنده باشد. این بخاطر آن است که این میوه منبع فوق العاده ویتامین C است، ماده مغذی ای که نقش کلیدی را در تقویت سیستم ایمنی بدن بازی می کند. تنها 100 گرم از میوه جابوتیکابا حاوی حدود 7ر22 میلی گرم ویتامین C است. در نتیجه خوردن یک مشت از میوه بصورت روزانه می تواند بطرز حیرت آوری روی ارتقاء ایمنی موثر واقع شود و سلامت کلی بدن را بهبود بخشد.
سلب مسئولیت: اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده منحصراً جهت آموزش خواننده است و بعنوان جایگزین برای مشاوره از پزشک متخصص در نظر گرفته نشده است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید