خواص تغذیه‌ای زیتون سیاه

خواص تغذیه‌ای زیتون سیاه

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

ارزش تغذیه‌ای زیتون سیاه و سبز تقریباً مشابه یکدیگرند. این مقاله بر مواد مغذی موجود در زیتون سیاه مروری کوتاه دارد و خواص آنرا بررسی می‌کند.
زیتون در زمره‌ی قدیمی‌ترین خوراکیهایی است که انسانها در تمام ادوار از آن استفاده کرده‌اند. میوه‌ی درختان زیتون بومی یونان می‌باشد. بر خلاف بسیاری از میوه‌های خوراکی، نمی‌توانید زیتون تازه را که بسیار تلخ است مصرف کنید. زیتون سیاه معمولاً با آب نمک، سرکه، و آب قلیایی پرورده می‌شوند و قابل خوردن می‌گردند. گونه‌ای از آنها را که می‌پروراند تا حدودی بر طعم و بافت زیتون تأثیر می‌گذارد. عطر و طعم زیتون نیز ممکن است با نوع زیتون و منطقه‌ای که در آن کشت می‌شود، متفاوت باشد. از متداول‌ترین انواع زیتون، زیتون سبز و سیاه می‌باشند که در دسترسند. در حالی که در هر دو نوع مواد مغذی تقریباً مشابه یکدیگرند، گفته می‌شود که ارزش غذایی زیتون سیاه کمی بیشتر می‌باشد.

زیتون سیاه چیست؟
در حالی که زیتون‌ سبز، زیتون کالی است که قبل از آنکه برسد برداشت می‌‌شود، به گونه‌های سیاه آن اجازه‌ی رسیدن بر روی درخت داده شده است. همینکه به طور کامل رسیدند و به رنگ سیاه متمایل به ارغوانی در آمدند؛ سپس آنها را برداشت کرده، پرورانده و به دو شکل با هسته و بدون هسته بسته بندی می‌کنند. گونه‌های بسیاری از زیتون سیاه وجود دارد که منجمله: زیتون کالاماتا Kalamata از یونان، نیکوئیز Nicoise و زیتون نیو Nyon از فرانسه، و Gaeta از ایتالیا هستند. در برخی موارد، زیتون‌های سبز نیز در نتیجه‌ی یک فراوری به زیتون سیاه تبدیل می‌شوند؛ اما گونه‌ی اخیر به عنوان زیتون سیاه طبقه‌بندی نمی‌شود. در مقایسه با زیتون سیاه، گونه‌های سبز سفت‌تر و متراکم‌ترند. زیتون سبز اغلب به شکل بدون هسته‌ همراه با چاشنی در بازار موجود است. مشاهده شده است که نوع سیاه آن بیشتر برای پخت و پز و تزئین غذا استفاده می‌شود. با این حال، تا آنجا که به ارزش غذایی زیتون سیاه مربوط می‌شود، تقریباً ارزش غذایی آن شبیه به زیتون سبز است.

نکات تغذیه‌ای زیتون سیاه
همانطور که در بالا ذکر شد، ممکن است متوجه تفاوت زیادی بین ارزش غذایی که زیتون سیاه و سبز عرضه می‌کنند، نشوید. با این حال، زیتون سیاه در مقایسه با گونه‌های سبز آن، درصد روغن بالاتری دارد. هر اونس (معادل 35ر28 گرم) زیتون سیاه حدود 30 کالری انرژی دارد؛ و حاوی دو گرم کربوهیدرات، سه گرم چربی، یک گرم فیبر خوراکی و 3ر0 گرم پروتئین می‌باشد. جدول زیر مقدار مواد مغذی در یک اونس زیتون سیاه را با جزئیات ارائه خواهد کرد.

 

ماده مغذی

ارزش غذایی

ویتامین A

113 IU (واحد بین المللی)

ویتامین E

5ر0 میلی گرم

ویتامین K

4ر0 میکروگرم

کلسیم

24 میلی گرم

پتاسیم

3 میلی گرم

آهن

9ر0 میلی گرم

سدیم

299 میلی گرم

زیتون سیاه سرشار از مواد مغذی گیاهی بوده که دارای چندین خواص درمانی است. این زیتون حاوی چربی‌های مفید بوده که گفته می‌شود در کاهش کلسترول مضر یا بد، مفید است. این میوه منبع خوبی از ویتامین E است که آنتی اکسیدانی می‌باشد که می‌تواند با رادیکالهای آزاد مبارزه کرده و از بیماری‌های خاص جلوگیری کند. بنابراین، زیتون سیاه می تواند افزودنی سالمی به رژیم غذایی شما باشد. از آنجا که مقدار سدیم آن بالاست، توصیه می‌شود که در مصرف آن زیاده روی نکنید. همانطور که در مورد زیتونهای دیگر، مصرف بیش از حد زیتون سیاه با معده خالی ممکن است به مشکلات گوارشی منجر شود. بهتر خواهد بود از گونه‌هایی که حاوی فروس گلوکونات ferrous gluconate هستند، خودداری کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید