الگو بودن حضرت زهرا علیها السلام برای حضرت مهدی علیه السلام

الگو بودن حضرت زهرا علیها السلام برای حضرت مهدی علیه السلام

امام زمان علیه السلام در توقیعی به خط مبارک خود ، بعد از دعا برای عافیت شیعیان از ضلالت و فتنه ها و درخواست روح یقین و عاقبت به خیری آن ها و تذکر به اموری چند می فرماید : « و فی ابنه رسول الله صلی الله علیه و آله لی أسوه حسنه » ؛(1) « فاطمه دختر رسول خدا صلی الله و علیه و آله برای من راسوه و الگویی نیکوست . »
در این که حضرت مهدی علیه السلام ، کدام گفتار یا رفتار حضرت فاطمه علیها السلام را سرمشق خویش قرار داده اند ، احتمالات فراوانی بیان شده است که در این جا به سه مورد آن اشاره می کنیم :
1- حضرت زهرا علیها السلام تا پایان عمر شریفش با هیچ حاکم ظالمی بیعت نکرد . حضرت مهدی علیه السلام هم بیعت هیچ سلطان ستمگری را بر گردن ندارد .
2- شأن صدور این نامه این است که برخی از شیعیان ، امامت ایشان را نپذیرفتند . حضرت در جواب عملکرد آن ها فرمود : « اگر می توانستم و مجاز بودم آن چنان می کردم که حق بر شما آشکار گردد و به گونه ای که هیچ شکی بر شما باقی نماند ، ولی مقتدای من حضرت زهرا علیها السلام است . ایشان با این که حق حکومت از حضرت علی علیه السلام سلب شد ، هیچ گاه برای بازگرداندن خلافت ، از اسباب غیر عادی استفاده نکرد ، من نیز از ایشان پیروی می کنم و برای احقاق حقم در این دوران ، راه های غیر عادی را نمی پیمایم » .
3- حضرت در پاسخ نامه فرموده اند : « اگر علاقه و اشتیاق ما به هدایت و دستگیری از شما نبود به سبب ظلم هایی که دیده ایم ، از شما مردمان روی گردان می شدیم » . امام ، با اشاره به حضرت زهرا علیها السلام می خواهد بفرماید: همان طوری که دشمنان به حضرت زهرا علیهاالسلام آزار و اذیت و روا داشتند و سکوتی که مسلمانان پیشه کردند ، هیچ کدام سبب نشد که ایشان از دعا برای مسلمانان دست بکشند ، بلکه دیگران را بر خود مقدم می داشتند ، من نیز این ظلم ها و انکارها را تحمل می کنم و از دل سوزی و دعا و راهنمایی و … برای شما چیزی فرو نمی گذارم .

پی نوشت :

1- الغیبه طوسی ، ص 286 ، ح 245.
برگرفته از کتاب غیبت کبری.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید