خواص درمانی جوانه‌های گیاه بامبو (نی)

خواص درمانی جوانه‌های گیاه بامبو (نی)

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون

آیا می‌دانستید که ساقه‌های چوبی تو خالی گیاهان بامبو که به طور معمول در ساخت مبلمان و چوب‌های ماهی گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خواص درمانی بی‌ شماری هستند؟ متن زیر اطلاعاتی را در این زمینه ارائه می‌دهد.
ساقه‌های خوراکی بسیاری از گونه‌های بامبو مانند بامبوس ولگاریس با عنوان ساقه‌ها / جوانه‌های بامبو شناخته می‌شوند. آنها اغلب در آشپزی آسیایی به ویژه در غذاهای چینی مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک ماده‌ی پر طرفدار به شمار می‌روند. گیاهان بامبو را عمدتاً به علت ترد بودن و بوی مطبوع آنها دوست دارند. اگر چه بامبو گیاهی بهاری است اما به علت این که جوانه‌ها در طول سال در اشکال کنسرو شده، تازه و یخ زده موجود می‌باشند تنها در ماه‌های مارس و آوریل بهتر خریداری می‌شوند. این گیاه را می‌توان به صورت ترشی، سرخ شده، یا تنها به عنوان یک سبزی ساده مورد استفاده قرار داد.

خواص درمانی جوانه‌های بامبو
مهمترین وجه در باره‌ی این جوانه‌ها، که اکثر مردم از آن بی‌ اطلاع هستند، کم بودن کالری آنهاست. تنها 27 کالری در 100 گرم جوانه موجود می‌باشد. بنا بر این جوانه‌های بامبو برای افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند گزینه‌ی بسیار مناسبی است.
این گیاه بسیار پر فیبر است. بنا بر این، در برابر فشارهای گرسنگی که در طول روز بسیار ناراحت کننده است از ما مراقبت می‌کند. هم چنین میزان فیبر بالا به هضم غذا، و درمان یبوست کمک می‌کند، و در نتیجه، برای سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.
بامبو برای افرادی که قصد دارند میزان کلسترول خود را به صورت طبیعی درمان کنند بسیار مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این جوانه‌ها به طور جدی میزان کلسترول “بد” را در بدن پایین می‌آورد، و به تبع آن خطر ابتلا به بیماری احتمالی قلبی کاهش می‌یابد.
این گیاهان غنی از پتاسیم هستند، پتاسیم یک ماده‌ی معدنی است که برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است. جوانه‌های بامبو برای پایین آوردن فشار خون بالا مفید شناخته می‌شوند. بنا بر این، با مصرف این جوانه‌ها همراه با دیگر غذاهای غنی از پتاسیم، می‌توان سطح فشار خون را به صورت مؤثر تحت کنترل نگاه داشت.
این جوانه‌ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای جلو گیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می‌باشند. آنها هم چنین دارای مواد ضد التهابی هستند و خطر بیماریهای بالقوه‌ی شدید را به صورت مؤثر کاهش می‌دهند.
ساقه‌های فیبری به عنوان عوامل خنک کننده‌ی بدن عمل می‌کنند. ساقه‌های بامبوی کوتوله برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این جوانه ها در قدیم به عنوان مواد تشکیل دهنده‌ی داروهای گیاهی برای کاهش اسپاسم کیسه‌ی صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اطلاعات آشپزی
شما می‌توانید پس از یاد گیری چگونگی طبخ این گیاه غذاهای خوش مزه و غیر بومی را برای خود و اعضای خانواده تهیه نمایید.
هنگام استفاده از جوانه‌های تازه، پوشش سخت آنها را جدا کنید تا قسمت ترد و نازک جوانه‌ها دیده شوند. قاعده‌ی اصلی که در هنگام پختن این جوانه‌ها باید رعایت شود این است که اول آنها را در آب به مدت تقریباً 20 تا 25 دقیقه بجوشانید و سپس کاملاً آب کِشی نمایید تا اسید هیدرو سیانیک موجود در آن از بین برود.
جوانه‌های پخته شده را می‌توان به مواد غذایی سرخ کرده شامل جوجه، گوشت خوک، یا توفو اضافه کرد.
این جوانه ها را می‌توان به سالاد نیز اضافه کرد. در این صورت، آنها نیاز به پخته شدن دارند. یک روش ساده برای پختن جوانه‌ی بامبو این است که مقدار کمی اسفناج را در مقداری روغن بادام زمینی بپزید، و با تکه‌ی نازکی از جوانه‌ها همراه با اندکی نمک و فلفل مخلوط نمایید.
جوانه‌های نازک و قطعه قطعه شده‌ی پخته یا کنسروی را می‌توان به هر نوع سوپ سبزیجات مخلوطی اضافه کرد. به خاطر داشته باشید که به منظور حفظ حالت تردی و مواد مغذی موجود در این ساقه‌ها باید آنها را در آخر به مواد غذایی پخته شده اضافه نمایید.
جوانه‌های کنسرو شده را باید از قوطی خارج کرده، در آب شیرین و در داخل یخچال نگه داری کرد. بهتر است آب آن هر روز عوض شود. به این ترتیب جوانه‌ها به مدت دو هفته تازه باقی می‌مانند.
از جوانه های ترد و خوشمزه‌ی گیاه بامبو استفاده کنید و از فواید درمانی شگفت انگیز آنها بهره‌ مند شوید.
ساقه‌های بامبو برای افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند، افراد متناسب و سالم، و برای افرادی که از خوردن انواع مختلفی از سبزیجات غیر بومی لذت می‌برند مناسب است.
تذکر: این مقاله صرفاً جنبه‌ی آگاهی داشته و به هیچ وجه نباید جای گزین توصیه‌های پزشکی افراد متخصص گردد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید