کپسول خوشه ای

کپسول خوشه ای

همه چیزهایی که درباره خوشه های بهشتی انگور نمی دانستید
خیلی کم پیش می آید که میوه ای در همه حالاتش خوردنی و خوشمزه باشد؛ اتفاقی که در مورد انگور رخ داده است. حالت های مختلف میوه انگور هر کدام ماهیتی جداگانه و متفاوت دارند. غوره انگور و کشمش سه جور خوراکی خوشمزه از یک میوه اند. غیر از اینها برگ درخت انگور هم با داشتن اسیدهای آلی انتخاب مناسبی برای تنظیم دستگاه گوارش است. جدای از اینها، انگور یکی از میوه های ضد سرطان است و این به دلیل خواص ضدعفونی کنندگی آن است. شاید به همین دلیل باشد که انگور را به خاطر ویژگی های خاصش در ردیف «ابرمیوه» ها قرار می دهند. این روزها که بازار پر است از انواع و اقسام انگور، شاید بهترین فرصت باشد برای آشنایی با این میوه که سوغات بهشت است روی زمین.

درون انگور چه خبر است؟

معدن ویتامین
شاید بی راه نباشد اگر بگوییم دانه های کوچک انگور مثل یک معدن فشرده می مانند. انگور سرشار از ویتامین های B,A و C است. غیر از اینها منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین را هم می شود در ترکیبات انگور دید. اخیراً ترکیب دیگری به نام ویتامین P از آن تهیه می شود. گفته می شود این ویتامین در جلوگیری از خونریزی های ناشی از بیماری قندخون بسیار مؤثر است و تورم وریدی و تصلب شرائین را به خوبی بهبود می بخشد. در 100 گرم انگور مواد زیر موجود است:
آب: 70 گرم
پروتئین: 1/3 گرم
مواد قندی:20 گرم
کلسیم: 12 میلی گرم
فسفر: 0/4 میلی گرم
آهن: 0/4 میلی گرم
سدیم: 3 میلی گرم
پتاسیم: 175میلی گرم
ویتامین A: میلی گرم 100
ویتامین B1: میلی گرم0/05
ویتامین B2: میلی گرم0/03
ویتامین B3: میلی گرم0/3
ویتامین C: میلی گرم4

نکته هایی کوچک درباره ی میوه ای عجیب

زندگی با انگور
اگر شما هم یکی از این معادن دانه دانه سبز را در خانه دارید، خوب است این چند خط را بخوانید. در اینجا نکته هایی را درباره انگور می خوانید که احتمالاً کمتر شنیده اید.
* انگور هم لاغرکننده است و هم چاق کننده؛ بدینگونه که اگر انگور را از صبح تا ظهر خالی میل کنید، لاغرکننده است و اگر آن را همراه با غذا میل کنید چاق کننده است.
* یادتان باشد وقتی انگور میل می کنید پشت آن آب سرد ننوشید. همچنین میوه های خشک مانند برگه هلو و… را با انگور و آب میل نکنید زیرا دچار دل درد می شوید.
* خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند. بنابراین هر وقت احساس ضعف کردید می توانید روی یک خوشه انگور توی یخچالتان حساب کنید.
* قند انگور مستقیماً وارد خون شده و در عضلات و کبد ذخیره می شود و در حالی که سایر قندها باید به قند خون تبدیل شده و بعد وارد خون شوند. بنابراین نگرانی افرادی دیابتی در مورد مصرف انگور صحیح نیست. در واقع افراد دیابتی هم می توانند انگور مصرف کنند. البته مقدار مصرف آن باید کنترل شده و مطابق با توصیه های متخصص تغذیه ای باشد که رژیم غذایی را تنظیم می کند.
* یک خوشه کوچک انگور تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی بوده و منبعی غنی از مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدان از قبیل الاژیک اسید است. مصرف منظم چندین بار در هفته انگور به کاهش خطر سرطان ناشی از آلودگی هوا کمک می کند.
* انگور سیاه دوای درد افسردگی و غم است. بنابراین اگر احساس می کنید غم و غصه دارد امانتان را می برد، بروید سراغ انگور سیاه. اگر انگور سیاه در دسترس نبود، شیره انگور سیاه هم همان کار را می کند.
* انگور میوه ایده ال ورزشکاران است چرا که ترکیبات قندی گلیکوژن موجود در آن به ورزشکاران کمک می کند تا پس از یک تمرین سخت، به سرعت انرژی از دست رفته خود را بازیابند. در کنار این قابلیت، انگور یک منبع غنی ویتامین های C,A و B6 به همراه حجم زیادی از آنتی اکسیدان هاست.
* اگر گلو درد دارید و خس خس سینه اذیت تان می کند کشمش را مثل چای دم کنید و بنوشید چرا که برای نرم کردن سینه و درد گلومفید است.
* متخصصان طب چینی معتقدند انگور نمک هایی دارد که خون را تصفیه کرده و غدد و اندام ها را پاکسازی می کند. برای همین چینی ها رژیمی به نام رژیم انگور دارند که 10 روزه است و بیمار در طول این 10 روز فقط باید آب و انگور بخورد.
* انگور از قدیم میوه ای با ارزش برای رفع عطش در آب و هوای گرم تامین انرژی و برطرف کردن خستگی می دانستند و به عنوان پاک کننده قدرت دهنده و جوانی بخش بدن می شناختند.
* اگر از آن دسته افرادی هستید که قبل از خوردن هر چیز، میزان کالری آن را برای رژیم های چاقی و لاغری بررسی می کنند باید بدانید که کشمش از انگور معذی تر و انرژی زاتر است. یعنی هر 100 گرم انگور، 60 کالری دارد و هر 100گرم کشمش، 272 کالری.
* آنهایی که معده ای ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می شود.
* اگر به تأثیر ماسک های طبیعی و میوه ای روی پوست تان علاقه مندید پیشنهاد ما به شما استفاده از آب انگور است. آب انگور تازه را با یک تکه پنبه به صورتتان بمالید و پس از 10 دقیقه با آب نیم گرم محتوی کمی جوش شیرین بشویید.

انگورشناسی
انگور از لحاظ رنگ و قیافه و مزه دارای انواع متفاوتی است. مهم ترین انواع انگور موجود در بازار در زیر ذکر شده است.

انگور یاقوتی
انگور یاقوتی زودرس ترین نوع انگور است که معمولاً اوایل اردیبهشت به بازار می آید. انگور یاقوتی با حبه های ریز و بنفش و خوشه های به هم فشرده اش یکی از محبوب ترین انواع انگور است و بی هسته بودن آن عامل مهمی در این محبوبیت است. جالب است بدانید به طور متوسط هر خوشه انگور یاقوتی 230 حبه انگور دارد.

انگور عسکری
انگور عسکری خوش خوراک ترین نوع انگور است. حبه هایش معمولاً کروی و سبز شفاف است و البته هسته هم ندارد. انگور عسکری اواسط مرداد به بازار می آید البته غوره اش هم طرفداران فراوانی دارد.

انگور ریش بابا
این انگور همان طور که از اسمش پیداست انگور کشیده و درازی است انگور ریش بابا هسته های درشتی دارد و جزو خوراک هاست اما در مقایسه با انگورهای بدون هسته محبوبیت کمتری دارد و به همین نسبت قیمتش پایین تر است.

انگور بی دانه
توقع ندارید که انگور بی دانه هسته داشته باشد؟ این نوع انگور که در سه رنگ زرد، سفید و قرمز در بازار موجود است شکلی متفاوت با انگور عسکری دارد. نه مثل انگور عسکری کاملاً کروی است و نه مثل انگور ریش بابا دراز و کشیده است. انگور بی دانه در رده قیمتی جزو انگورهای ممتاز به حساب می آید.

سایر انگورها
غیر از چند نوع انگوری که در بالا به آنها اشاره شد، انواع دیگری از انگور هم در بازار موجود است. نام هایی که شاید تا به حال زیاد به گوشتان خورده باشد. شاهانی، کندری، مهدی خانی، شاهرودی، پیکانی و….

انگور در قرآن وحدیث

در انگور نشانه است…
انگور در 11 جای قرآن کریم به عنوان غذا و میوه در این دنیا و نیز میوه ای بهشتی معرفی شده است.
جالب است بدانید در بعضی از این آیه های شریفه از انگور و درختش به عنوان تذکر و یادآوری استفاده شده است.

سوره بقره آیه 266:
«آیا از میان شما کسی هست که دوست داشته باشد او را بوستانی از خرما و انگور باشد و جوی ها در پای درختانش جاری باشد و هر گونه میوه ای دهد و خود پیر شده و فرزندانی ناتوان داشته باشد به ناگاه گردبادی آتش ناک در آن بوستان افتد و بسوزد؟ خدا آیات خود را برای شما اینچنین بیان می کند. باشد که بیندیشید.»

سوره رعد آیه 4:
«و در زمین قطعاتی است کنار هم و باغ هایی از انگور و کشتزار ها و درختان خرما، چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب می گردند و با اینهمه برخی از آنها را در میوه از حیث مزه و نوع و کیفیت بر برخی دیگر برتری می دهیم. بی گمان در این امر نیز برای مردمی که تعقل می کنند دلایل روشنی است.

سوره نحل آیه 11:
«به وسیله آن کشت و زیتون و درختان خرما و انگور از هر گونه محصولات دیگر برای شما می رویاند. قطعاً در اینها برای مردمی که اندیشه می کنند نشانه ای هست.

سوره نحل آیه 67:
« و از میوه درختان خرما و انگور باده مستی بخش و خوراکی نیکو برای خود می گیرید. قطعاً در اینها برای مردمی که تعقل می کنند نشانه ای هست».

سوره مومنون آیه 19:
«پس برای شما به وسیله آن [ زمین] باغ هایی از درختان خرما و انگور پدیدار کردیم که در آنها برای شما میوه های فراوان است و از آنها می خورید».

سوره کهف آیه 32:
« و برای آنها آن دو مرد را مثال بزن که به یکی از آنان دو باغ انگور دادیم و پیرامون آن دو باغ را با درختان خرما پوشاندیم و میان آن دو را کشتزاری قرار دادیم.

سوره انعام آیه 99:
«و اوست کسی که از آسمان آبی فرود آورد. پس به وسیله آن از هر گونه گیاه برآوردیم و از آن گیاه جوانه سبزی خارج ساختیم که از آن دانه های متراکمی برمی آوریم و از شکوفه درخت خرما خوشه هایی است نزدیک به هم و نیز باغ هایی از انگور و زیتون و انار همانند و غیر همانند خارج نمودیم. به میوه آن چون ثمر دهد و به طرز رسیدنش بنگرید قطعاً در اینها برای مردمی که ایمان می آورند نشانه هاست.

سوره اسرا آیه 91 :
« باید برای تو باغی از درختان خرما و انگور باشد و آشکارا از میان آنها جویبارها روان سازی».

سوره یس آیه 34:
« و در آن زمین باغ هایی از درختان خرما و تاک قرار دادیم و چشمه ها در آن روان کردیم.

سوره بنا آیات 31و 32:
«مسلماً پرهیزکاران را رستگاری است؛ باغچه ها و تاکستان ها».
غیر از اینها روایت معروفی از امام صادق (ع) وجود دارد که فرموده اند: «پس از طوفان نوح که آب زمین را شست و حضرت نوح در قبرستان ها استخوان مردگان را دید بی تابی شدیدی را آغاز نمود و بسیار اندوهناک گشت. خداوند متعال به او وحی کرد که انگور سیاه بخور تا غم و اندوه تو برطرف شود.» ( بحارالانوار، ج 73، ص323)

پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز می فرمایند:
«بهترین غذای شما نان و بهترین میوه های شما انگور است». (مکارم الاخلاق، ص 174).
امام علی (ع) در تعبیری زیبا می فرمایند.«انگور هم خورشت است هم میوه، هم غذا و هم شیرینی». (مکارم الاخلاق، ص 174).
منبع: ماهنامه دین و زندگی همشهری آیه شماره 5

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید