ارشاد شاگرد کج فهم

ارشاد شاگرد کج فهم

عمربن مسلم یکی از شاگردان امام صادق (ع) بود، چند روز غایب شد، امام صادق (ع) از شاگردان دیگر جویای حل او شد، و فرمود: عمر بن مسلم کجا است ؟ یکی از حاضران گفت : من از او خبر دارم ، او کسب و کار را کنار گذاشته و از همه چیز چشم پوشیده ، و به جای خلوتی برای عبادت خدا رفته است . امام صادق (ع) فرمود: ویحه ! اما علم ان تارک الطلب لایستجاب له :
وای بر او آیا نمی داند که ترک کردن کاسبی و کار و تجارت ، موجب مستجاب نشدن دعایش می شود. سپس فرمود: هنگامی که این دو آیه نازل شد:
و من یتق الله یجعل له مخرجا – و یرزقه من حیث لا یحتسب …: و هر کسی تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند، و به او از جایی که گمان ندارد، روزی می دهد (طلاق – 2 و 3) جمعی از اصحاب پیامبر(ص) درهای خانه هایشان را به روی خود بستند و مشغول عبادت شدند و گفتند: ما به عبادت و تقوا مشغول می شویم ، خداوند (طبق این آیات) معاش ما را از طریقی که گمان به آن نداریم ، تاءمین می کند. پیامبر(ص) برای آنها پیام فرستاد و آنها را احضار کرد و به آنها فرمود: چه باعث شده که کار و کسب را رها کرده اید و مشغول عبادت شده اید؟ گفتند: ای رسول خدا(ص) خداوند (طبق آیات مذکور) معاش زندگی ما را به عهده گرفته است ، ما اگر مشغول عبادت شویم ، او معاش ما را از طریقی که گمان نداریم تاءمین می کند. پیامبر(ص) فرمود: من فعل ذلک لم یستجب له ، علیکم بالطلب : کسی که چنین روشی پیش گیرد، دعایش به استجابت نمی رسد، بر شما باد که به کسب و کار بپردازید. به این ترتیب امام صادق (ع) و پیامبر(ص) روشن کردند که عبادت و تقوا، فقط به نماز و عبادت در گوشه تنهایی نیست ، بلکه در میدان تلاش و کار و تولید نیز اگر کسی قصد او خدا و صداقت باشدت عبادت خدا را بجا می آورد.
داستان های شنیدنی از چهارده معصوم(علیهم السلام)/ محمد محمدی اشتهاردی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید